Uskaltaisitko kyytiin? Robottibussit tulevat Tampereen Hervantaan ensi syksynä

Alain Herzog
Uskaltaisitko kyytiin? Robottibussit tulevat Tampereen Hervantaan ensi syksynä

Bussit eivät ole vielä tulleet Suomeen. Kuva on valmistajan mallikuva.

Aapo RiihimäkiAamulehti

Robottibussit aloittavat liikennöinnin Tampereen Hervannassa loka–marraskuussa. Kyydit ovat ilmaisia.

Tampereen kaupungin projektipäällikkö Mika Kulmala ei vielä paljasta, missä päin Hervantaa robottibussit liikkuvat. Vaihtoehtoisia reittejä on tällä hetkellä esillä muutama.

Robottibussit tulevat syksyllä myös Helsinkiin ja Espooseen.

Siis robottibussit? Mitä ne oikeastaan edes ovat?

Metropolia-ammattikorkeakoulun projektipäällikön Harri Santamalan mukaan robottibussit toimivat täysin automatisoidulla ohjauksella. Santamala vastaa hankkeen toteuttamisesta pääkaupunkiseudulla. Hankkeen toteuttaa Tampereella Tampereen teknillinen yliopisto.

Liikenteeseen tulevien ajoneuvojen kuljetuskapasiteetti on yhdeksän henkilöä. Niiden tekninen huippunopeus on 40 kilometriä tunnissa. Liikenteessä ne liikkuvat kuitenkin korkeintaan 30 kilometrin tuntivauhtia. Robottibussit on tarkoitettu ainoastaan lyhyen, korkeintaan parin kilometrin välimatkan kulkemiseen.

- Nopeus riippuu täysin siitä, minkälaisella alueella ajetaan. Esimerkiksi kapealla kadulla, jonka reunaan on pysäköity autoja, ajetaan hiljaista vauhtia. Kun on parempi näkyvyys, autot menevät kovempaa.

- Menemme kaikessa turvallisuus edellä. Pitää varmistaa, ettei missään ole kuolleita kulmia, joista ihminen tai eläin voisi hypätä eteen. Kun insinöörit määrittävät reitin, kaikki turvallisuusuhat pyritään huomioimaan. Alueen liikenne ja sen vaaratilanteet tunnistetaan etukäteen, Santamala sanoo.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on mukana hankkeessa.

GPS- ja laser-tekniikalla

Busseille ohjelmoidaan ajoreitti tai -reittejä, joita pitkin tekoäly pyörittää renkaita eteenpäin. Autot navigoivat GPS-paikannusta ja laseria yhdistävällä tekniikalla.

Autojen katolla on musta laite, joka on lasertutka. Tutkia on myös auton jokaisessa kulmassa, joilla havainnoidaan mahdolliset esteet kulkureitillä.

Kun tutka huomaa, että edessä tiellä on este, bussi alkaa ensin hidastaa vauhtia. Se pysähtyy lopulta muutaman metrin päähän kohteesta. Jos joku taas hyppää eteen, tehdään hätäjarrutus, Santamala kertoo.

- Kun kaikki jarrut lyödään lukkoon, myös pysähdys on nopea, aivan kuin tavallisissa autoissa.

Turvallisuuden vuoksi autoissa on aina mukana myös valvoja, joka voi hätätilanteessa pysäyttää auton tai hypätä ohjaksiin.

- Tarkoitus on, ettei hän puutu toimintaan aktiivisesti. Jos hän kuitenkin huomaa jotain, hän pystyy ottamaan auton hallintaan.

Ensimmäistä kertaa liikenteen sekaan

Joillekin ranskalaisen Easymile-yrityksen valmistamat EZ10-bussit saattavat olla jo tuttuja, sillä ne kyyditsivät vieraita Kivistön rautatieasemalta Vantaan asuntomessualueelle viime kesänä. Uudessa kokeilussa robottibussit ajavat ainakin osan matkasta tavallisen liikenteen joukossa.

- Sinne tehdään teknologian edellyttämiä liikennejärjestelyjä kokeilun ajaksi. Haluamme häiritä mahdollisimman vähän muuta liikennettä.

Santamalan mukaan bussikuskien ei kannata ahdistua siitä, että robottiautot vievät kohta heidän työpaikkansa. Hän uskoo, että automaattisesti liikkuvat autot ainoastaan täydentävät tulevaisuudessa jo olemassa olevaa joukkoliikennettä.

- Bussien tarkoituksena on hoitaa julkisen liikenteen syöttöliikennettä. Tampereella Hervanta on hyvä esimerkki. Se on rajattu alue, jonne tulee raskasta julkista liikennettä. Tarkoitus on tehostaa tätä matkaketjua busseilla.

Santamalan mukaan Kivistön kokeilusta tuli asiakkailta positiivista palautetta.

- Tavoitteena on luoda kaupungeille valmiuksia automaattisen liikenteeseen, mutta varsinainen päätavoite on auttaa suomalaisia yrityksiä, jotta ne saisivat uusia tuotteita ja palveluja vientiin.

Kokeilu jatkuu ainakin lumentuloon saakka.

Alain Herzog
Robottibussin kyytiin mahtuu yhdeksän henkilöä.

Robottibussin kyytiin mahtuu yhdeksän henkilöä.


Kommentit (64)

  • robottibussit.. haluuks joku oikeesti niihin sitten?

    Miettikääs nyt…

    Jos Tampereellekin tulee automatisoituja robottiohjattuja älybusseja, nii MONTAKO tapaturmaa Tampere on valmis vastaanottamaan, jos joku päättää hakkeroitua niihin busseihin ja viedä matkustajat minne lystää tai päästää pois vasta suuria lunnaita vastaan tai törmäillä niillä miten huvittaa tai hurjastella…

    Kuinka moni oikeasti haluaa moisiin kyytiin?
    Halukkaita itsemurhakanditaatteja? Jännityksenhakuisia?

    Jättäis suosiolla moiset bussit edes kokeilematta… turhaan tehtyjä.

  • Tietoliikenneasiantuntija

    Luotan varsin paljon itse auton tekniikkaan ja ohjailukykyyn mutta olen huolissani matkustajien muusta turvallisuudesta. Kun systeemi alkaa toimia ja tarkkailja otetaan bussista pois, voivat matkustajat olla vaarassa, jos joku alkaa rähinöidä. Myös juopot, narkkarit ja muu epäsosiaalinen aines ottanee vehkeen käyttöön, eikä se säästy vandalismiltakaan.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet