Tunti aikaa etsiä ja purkaa junaan piilotettu ydinpommi – VR kouluttaa työntekijöitään pakohuonepelin avulla

VR Trackissa uusi tapa kehittää henkilöstön turvallisuusajattelua ja ryhmätyöskentelyä.

Minna Jalovaara
Tunti aikaa etsiä ja purkaa junaan piilotettu ydinpommi – VR kouluttaa työntekijöitään pakohuonepelin avulla

Pakopeli on rakennettu suureen merikonttiin. VR Trackissa Tampereella työskentelevät Juhani Saranto (oik.), Harri Moilanen, Mika Tepsa ja Jari Fredriksson osallistuivat pakopeliin keskiviikkona.

Kari HapponenAamulehti

Sinut on valittu pelastamaan maailma. Aika käy vähiin...

Teksti on kirjoitettu suuren, kirkkaankeltaisen merikontin kylkeen. 40-jalkainen kontti seisoo Rautaharkossa VR Trackin pihalla.

Kontin sisään on rakennettu escape room eli pakohuone.

VR Trackissa uskotaan, että työturvallisuutta, turvallisuustaitoja ja ryhmätyöskentelyä voidaan kehittää täysin uudella tavalla eli pakopelin avulla.

Alkuiltapäivästä konttiin astuu neljä VR Trackin työntekijää.

–Arvelen, että edessä on opettavainen kokemus, sanoo Juhani Saranto.

Minna Jalovaara
Mika Tepsa (vas), Jari Fredriksson, Juhani Saranto ja Harri Moilanen yrittävät ratkaista pakopelin tehtäviä.

Mika Tepsa (vas), Jari Fredriksson, Juhani Saranto ja Harri Moilanen yrittävät ratkaista pakopelin tehtäviä.

Tehtävä on löytää veturin 2810 vetämässä junassa oleva ydinpommi ja kytkeä pommi pois päältä. Aikaa on 60 minuuttia. Jos tehtävä epäonnistuu, koko Pohjois-Eurooppa tuhoutuu.

Kesän aikana tehtävää on pähkäillyt usea tiimi, kaikkiaan noin 130 henkilöä. Noin kaksi kolmasosaa tiimeistä on ratkaissut tehtävän.

Nopein tiimi on selvinnyt pakohuoneesta noin 20 minuutissa.

Mikäli tiimin työskentely ei näytä etenevän, annetaan pelaajille kaiuttimen kautta vinkkejä. Niitä Sarannon tiimillekin alkuvaiheessa jouduttiin antamaan, jotta peli saatiin etenemään.

VR Trackin tekninen harjoittelija Saku Uotila sanoo, että tehtävien ratkaiseminen edellyttää kommunikointia ja ryhmätyötä.

–Pakohuoneessa korostuu ryhmätyön tärkeys. Sitä tarvitaan työelämässä, Uotila toteaa, ja toteaa, että hötkyily ei ole hyvä asia turvallisuusasioissa.

Pakohuoneen tehtävissä sivutaan myös työturvallisuutta. Esimerkiksi tietystä tehtävästä selviää, kun ymmärtää käyttää asianmukaisia turvakäsineitä.

–Jos joku huomaa turvallisuusriskin, siitä tulisi kertoa muille. Peli muistuttaa avoimen tiedonjaon tärkeydestä, muistuttaa Uotila.

 

Sarannon tiimi ei selvinnyt ulos määräajassa.

–Mielenkiintoinen kokemus, mutta aika loppui aivan kalkkiviivoilla kesken. Olisi pitänyt osata ratkaista tietotekniikkaan liittyvä viimeinen pulma nopeammin, Saranto sanoo. Hän toimii VR Trackin kunnossapidossa turvallisuus- laatu- ja ympäristövastaavana.

Saranto pani merkille, että pelihuoneen valaistus on kovin hämärä. Normaalisti työtehtävissä käytetään kypärää ja lamppuja.

Peliporukka pohti pelin jälkeen, että olisiko peli pitänyt aloittaa rauhallisemmin. Toisaalta olisi ollut eduksi, jos tiimissä olisi ollut paremmin tietotekniikkaa hallitsevia.

Suunnitelmallisuutta

Pakohuone on kiertänyt Tamperetta ennen Helsingissä, Jyväskylässä, Joensuussa ja Oulussa VR Trackin toimipisteissä.

Peliin osallistuminen on vapaaehtoista, ja kaikki halukkaat ovat Uotilan mukaan päässeet mukaan. Yhteen tiimiin otetaan 3-5 henkilöä.

Tampereella peliin osallistui keskiviikkona kolmessa ryhmässä yhteensä 12 henkilöä.

Uotila on huomannut, että konttorityöntekijät käyttävät pelin alussa aikaa tuumailuun, kun radalla työskentelevät menevät suoremmin eteenpäin.

–Sekaryhmät ovat selvittäneet tehtävän parhaiten, Uotila toteaa.

Pelin jälkeen pidetään palautepalaveri. Niissä on noussut keskeisesti esiin suunnitelmallisuuden tärkeys. Moni tiimi on jälkeenpäin todennut, että kaikkien ei kannata tehdä kaikkea, vaan tehtäviä kannattaa jakaa. Saman havainnon teki Saranto.

Minna Jalovaara

Tapaturmat vähentyneet

VR Trackissa työturvallisuus on kehittynyt hyvään suuntaan. Vuonna 2011 tapaturmataajuus oli yli 25, kun viime vuonna lukema oli laskenut 8,4:ään. Tapaturmataajuus kertoo tapaturmien määrän miljoonaa työtuntia kohti.

Tapaturmavakuutuskeskuksen mukaan viime vuonna kaikkien toimialojen yhteenlaskettu tapaturmataajuus oli ennakkoarvion mukaan noin 29 työpaikkatapaturmaa per miljoona työtuntia.

VR Track on Suomen suurin radanrakentaja ja yksi suurimmista infra-alan yrityksistä.

Yhtiön tämän hetken työmaita on muun muassa raitiotien rakentaminen Tampereella.


Kommentit (2)

  • Nimetön

    Onhan se tuokin tapa parantaa toimintaa, kun aloitetaan täydellisen tuhon torjunnasta. Kun täystuho on estetty, voidaan sitten keskittyä vähäpätöisempiin parannuksiin.

  • Nimetön

    Yhdellä maan pinnalla olevalla ydinpommilla ei saa mäkistä kaupunkia sileäksi, mutta ainahan liioittelu antaa lisämotivaatiota. Tuollainen ydinpommi painaa melkoisesti ja se pitäisi löytyä säteilymittarilla. Sinänsä ihan hyvä, jos tuolla pelillä saadaan lisättyä yhteistyökykyä. Se kun tuntuu olevan nykyään hieman hakusessa.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet