Tiedätkö sinä, mitä autollesi katsastuksessa tehdään? ”Osa ottaa vikalistan tyynesti, osa suuttuu”

Käytätkö sinä katsastettavan auton huollossa ennen vai jälkeen syynin? Katsastajan piinapenkissä auto saa jakamattoman huomion ja sille kuuluvan oikeudenmukaisen jatkotuomion.

JUKKA VUOKOLA
Tiedätkö sinä, mitä autollesi katsastuksessa tehdään? ”Osa ottaa vikalistan tyynesti, osa suuttuu”

Antti Sinisalon
käsittelyssä karkinvärinen Renault joutuu kivuttomaan pakokaasutestiin. Kevyesti kaasua ja lukemat mittaristosta katsastusohjelmaan.

Outi Suoranta

Kaukana on tervainen kahvikuppi, odotustilan viisi vuotta vanhat aikakauslehdet ja hieman öljyläikkäinen tarkastuslista. Uudenkarhea katsastusasema Nokian kauppakeskittymässä houkuttelee drive in -katsastukseen. Silti kerran vuodessa katsastusasemalle ajaminen on melkein yhtä jännittävää kuin hammaslääkärin tuoliin istahtaminen.

Voi eiiiiiiii. Olisiko sittenkin pitänyt käydä ensin korjaamolla tekemässä vuosihuolto? Missäköhän kunnossa ne jarrupalat ovat? Mistä täältä pääsee pois?

- Ihan suotta jännittää, katsotaan miten käy, katsastaja Antti Sinisalo lohduttaa, nappaa avaimet ja lähtee katsastamaan autokultaa.

Vikalistaa odotellessa kuski saa joko juoda katsastajakollega Jarno Kuisman keittämää kahvia tai mennä seuraamaan operaatiota.

- Osa haluaa tulla katsomaan, mutta suurin osa käyttää odotusajan somekanavia selatessa. Samalla tavalla jakautuu kahtia myös katsastettavat autot: niitä on joko käytetty ensin huollossa tai sitten niille haetaan vikalistaa. Suurin osa tarkistaa ainakin polttimoiden kunnon ennen katsastukseen ajoa.

Jarrut, sähköt, valot

Sinisalo hakee auton pihalta ja ajaa takaoven kautta sisään. Eri puolille sijoitetut peilit heijastavat näkymän kuljettajan paikalla istuvan Sinisalon näkökenttään niin, ettei päätä tarvitse kääntää pöllön tavoin.

- Kolme korjauskehotusta saa olla, neljännestä napsahtaa hylätty-leima. Eli vaikka muuten auto olisi iskussa, niin polttimoista neljännen puuttuminen on se ratkaiseva isku katsastajalle, Sinisalo naurahtaa.

Sitten on vuorossa juurikin se osa-alue johon niin moni auto kosahtaa.

Kyllä, jarrut.

JUKKA VUOKOLA
Katsastajayrittäjä Sinisalon tarkkailun alla se, joka autoilijaa harvemmin kiinnostaa: kaikki kunnossa myös auton alla. Punaiset nostolevyt myös tärisyttävät autoa, jolloin Sinisalo näkee mahdolliset nivelvauriot.

Katsastajayrittäjä Sinisalon tarkkailun alla se, joka autoilijaa harvemmin kiinnostaa: kaikki kunnossa myös auton alla. Punaiset nostolevyt myös tärisyttävät autoa, jolloin Sinisalo näkee mahdolliset nivelvauriot.

Mittausalustalla Sinisalo kaasuttelee ja jarruttelee. Jarrujärjestelmää tutkitaan paitsi näyttöön ilmestyvillä numeroilla, mutta myös niin sanotusti pers…ajotuntumalla. Kuskin paikalla pitkään autoalalla ollut Sinisalo tuntee, jos jarrut laahaavat tai käsijarrun, anteeksi, seisontajarrun vaijeri on liian kireä.

- Sitten vaan naputellaan tiedot tabletin ohjelmaan ja mennään eteenpäin.

OBD ja ympäristöhaitat

Kirjaimellisesti eteenpäin, sillä katsastettava uhri menee kuin raiteita pitkin nosturille.

- Tulipa samalla tarkistettua alustan akseliston kuntoa. Ihan kaikki valtamerilaivat eivät käänny noin pienessä tilassa.

Siihen kuitenkin palataan hetken päästä tarkemmin. Tosin Sinisalo on koko ajan kaikki aistit ja sensorit tarkkana, sillä yksittäisten kipukohtien lisäksi myös kokonaiskuva ratkaisee.

Pakokaasumittaus on joskus huollon yhteydessä tehty valmiiksi, mutta ei tällä kertaa.- Mittari rööriin ja lätty tiskiin. Ei vaan, tämäkin mittausmenetelmä on muuttunut paljon aikojen saatossa. Paljon teknisempää tämä nykyisin on, aika vähän työkaluja enää tarvitaan.

Konepellin alta tarkistetaan mahdolliset nestevuodot, ja muutenkin tarkistetaan taskulampun valossa, että kaikki on paikallaan ja mahdollisten suojakuorten alla. Löytyypä sieltä viime syksyn lehtiäkin. Huppista.

Pyörät, jousitus ja alusta

Nostolevyissä auto täristellään koneellisesti, jotta huomataan mahdolliset jousitus- ja akselistoviat. Sitten Sinisalo nostaa auton yläilmoihin. Öljypohjaa on vähän ravautettu kivikkoon, mutta siinä on naarmu vain. Missäköhän se on käynyt, Sinisalo katsoo kysyvästi.

Ei reikiä tai vuotoja alaosassa, saa laskea työskentelykorkeudelle. Sinisalo kyllä luottaa mittareihin ja laitteisiin, mutta käy silti vielä renkaan kerrallaan läpi. Käännellään ja väännellään, jotta saadaan viimeisetkin tiedonrippeet jarrujen kunnosta.

Vielä pykälä alemmas, niin tarkistetaan peilien ja tuulilasin kunto.

JUKKA VUOKOLA
Eri puolille sijoitetut peilit heijastavat näkymän autosta takaa katsastajalle.

Eri puolille sijoitetut peilit heijastavat näkymän autosta takaa katsastajalle.

Korin kunto

Valmistenumeroiden ja rekisteritietojen täytyy täsmätä eri papereissa. Kun Sinisalo saa katsastettavan auton tiedot katseen alle, kohtelee hän autoa ja asiakasta samalla ammattitaidolla.

- Ikinä ei saa muodostaa mielipidettä läpimenosta vain pelkkien paperien tai auton ulkonäön perusteella, Sinisalo tuomitsee.

Ulkoisesti ruostekukkainen auto voi olla jarruiltaan aivan iskussa, ja taasen uudenkarheassa autossa puolestaan voi olla hylättyyn tuomittava jousitusongelma, väljä pallonivel tai renkaat ihan loppu.Ohjaus- ja hallintalaitteiden toiminta testataan ja katsotaan muutenkin, että sisällä kaikki on turvallisesti esillä.

- Monesti huomaa varsinkin takapenkillä matkustaneen koiran pureskelleen turvavyön puoleen väliin.

Viimeinen tuomio

Sinisalo kirjaa vielä viimeiset lukemat tabletille, ja sitten alkaa tulostin laulaa. Allekirjoitus omalle paikalleen, ja avaimia palauttamaan.

Noooooo?

- Hyväksyttynä saa lähteä ajelemaan. Jarrupalojen kunto oli ihan ok, mutta seuraavaan katsastukseen mennessä ne kannattaa vaihtaa.

Tällä kertaa tosiaan tuli hyviä uutisia, mutta miten Sinisalo suhtautuu hylätyn saaneen asiakkaan mahdolliseen palautteeseen?

- Pyrin aina käymään asian tarkemmin asiakkaan kanssa läpi, saatan jopa kädestä pitäen näyttää, että tämä on nyt vikana. Osa ottaa vikalistan tyynesti, mutta osa saattaa suuttua.

Seuraava potilas odottaa jo vuoroaan, ja Hondan autotehtaan tähden huomio parrasvaloissa on päättynyt.

- Turvallisia kilometrejä, nähdään vuoden päästä, Sinisalo vielä huikkaa perään.

Kädet täynnä töitä

Määräaikaiskatsastuksia on suoritettu vuonna 2015 yhteensä 2 732 066 autoon.

Mukana on kaikkien ajoneuvoluokkien määräaikaiskatsastukset: henkilöautot, pakettiautot, kuorma-autot, linja-autot ja perävaunut.

Määräaikaiskatsastusten määrä on kasvanut vuosittain keskimäärin 2–3 prosenttia.

Määräaikaiskatsastuksessa hylätyille ajonneuvoille tehtiin 678 379 jälkitarkastusta. Niin sanottuja erikoiskatsastuksia eli muutoskatsastuksia oli 47 823, ja rekisteröintikatsastuksia 69 745.

Hylätty?

Ajoneuvon katsastus tulee hylätä, jos siinä havaitaan yksikin vakava vika. Yleisimmät vakavat viat ja niiden prosenttiosuus:

1. Käyttöjarrun viat 10,8%

2. Etuakseliston viat 6,79%

3. Pakokaasupäästöt sekä päästöjen valvontajärjestelmä (OBD) 5,77%

4. Seisontajarrun viat 5,5%

5. Alustan koteloissa, pohjalevyssä ja korissa havaitut viat 4,94%

6. Jousituksen ja iskunvaimennuksen viat 4,33%

7. Ohjauslaitteiston viat 3,98%

Yllä olevat tilastotiedot ovat vuoden 2015 lukuja, sillä vuoden 2016 katsastustilastot valmistuvat vasta helmikuun alussa.

Vapaavuosikäytäntö

Uuden auton käyttöönottovuosi määrittää tulevan katsastusvälin ja vapaa vuosi-käytännön.

Perusperiaate: kolme vuotta huoletonta ajoa - katsastukseen – vapaa vuosi – katsastukseen.

Esimerkiksi vuonna 2012 käyttöön otetun henkilöauton ensimmäinen katsastus on vuonna 2015, vapaa vuosi vuonna 2016 ja toinen katsastusvuonna 2017.

Saman kaavan mukaan tänä vuonna vapaata vuotta viettävät vuonna 2013 käyttöön otetut autot.

Lähde: www.trafi.fi ja yksikönpäällikkö Olli Ahtola katsastusluvat ja valvonta -yksiköstä.


Lue myös nämä


Kommentit (5)

  • Nimetön

    Mielensäpahoittajia riittää varmasti katsastuksissakin, vaikka aiheetta tuskin hylätään. Kerran samaan aikaan osui semmoinen. Kiukuttelu oli melkoista ja ei kyllä käynyt kateeksi vastaanottavaa osapuolta. Ei mennyt omakaan bemari läpi, kun oli nivelissä väljää, mutta ei tullut mieleenkään alkaa valittamaan ja en pahoittanut mieltäni. Hyvä vaan, että vika löytyi ja tuli kuntoon.

  • Nimetön

    ”Kevyesti kaasua ja lukemat mittaristosta katsastusohjelmaan.”

    Mites työturvallisuus? Missä on pakokaasuimuri? Soo-soo!

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet