Pirkanmaa

Tampereen kaupunginhallitus jätti ratikan pöydälle ja otti viikon aikalisän

Tampereen kaupunki
Tampereen kaupunginhallitus jätti ratikan pöydälle ja otti viikon aikalisän
Heidi PesonenAamulehti

Tampereen kaupunginhallitus otti viikon aikalisän ratikkapäätökseen, kun se päätti maanantain kokouksessaan jättää raitiotietä koskeneet asiakokonaisuudet pöydälle. Pöydälle jättämistä esitti kaupunginhallituksen ensimmäinen varapuheenjohtaja Atanas Aleksovski (sd.), ja esitys hyväksyttiin yksimielisesti.

- On vielä sellaisia asioita, joita haluamme pohtia. Lisäksi osalla valtuustoryhmistä on tällä viikolla omia kokouksiaan, joissa asiaa käsitellään. Kävimme kaupunginhallituksessa hyvän keskustelun, ja ensi viikolla jatketaan, Aleksovski perusteli.

Onko jotain tiettyjä asioita, joita jättihankkeessa vielä erityisesti halutaan pohtia, sitä Aleksovski ei tarkentanut.

- Ne ovat näihin suunnitelmiin liittyviä asioita. Kun kysymyksessä on näin iso hanke, ei kannata hätäillä. Ei tämä viikossa muutu mihinkään, Aleksovski totesi.

Valtuuston on tarkoitus päättää raitiotien toteuttamisesta jo vajaan kuukauden päästä eli 24. lokakuuta. Pöydälle jättäminen ei vaikuta tässä vaiheessa alkuperäiseen aikatauluun, sillä raitiotie palaa kaupunginhallitukseen jo viikon kuluttua.

Ensi viikolla kaupunginhallitus saa siis eteensä saman pohjaesityksen kuin nyt. Esityksenä oli, että kaupunginhallitus esittää valtuustolle, että Tampere toteuttaa raitiotiehankkeen suunnitelmien mukaisesti välille Hervanta–keskusta–Tays ja etenee raitiotien myöhemmän osan (Pyynikintori–Lentävänniemi) osalta suunnitelmien mukaisessa aikataulussa. Toinen osa on tarkoitus rakentaa vasta ensimmäisen jälkeen.

Kaupunginhallitus ei tehnyt vielä päätöstä myöskään raitiotien ensimmäisen osan allianssisopimuksesta, eikä raitiotien kehitysohjelman perustamisesta ja ohjelmasuunnitelman hyväksymisestä. Myös nämä asiat jätettiin pöydälle ja niihin palataan ensi viikolla.


Kommentit (97)

  • Oraakkeli

    Ei tämän kokoiseen käpykylään tarvita mitään ratikkaa. Asia on täysin eri Euroopan maissa joissa ratikan vaativa infrastruktuuri on otettu huomioon jo kaupunkisuunnitteluvaiheessa. Kulkekaa työmatkat kävellen tai polkupyörällä kuten allekirjoittanut. Todistettavat terveyshyödyt ja virkeämpi mieli. Yli 40 vuotta Tampereella asuneena TKL:n kyydit voi laskea yhden käden sormilla. Lisäksi yksityisautoilua tulisi tukea ja helpottaa.

    Tampereen kaupungin touhuilla ei ole päätä eikä häntää muutenkaan. Kaupungin työntekijöitä ohjeistettu jälleen kerran säästämään hankinnoissa, annettu rekrytointikielto jne. Ketään ei palkata enää eläkkeelle jäävien tilalle vaan työt yksinkertaisesti jaetaan. Ja jälleen kerran palikat on laitettu pussiin ja katsotaan mitä niistä tällä kertaa tulee uuden organisaatiouudistuksen myötä edellisen epäonnistuneen tilaaja- ja tuottajamallin jälkeen. Miljoonia ollaan valmiita syytämään kaikkeen muuhun kuin kuntalaisten palveluiden ylläpitämiseen ja parantamiseen.

  • Nimetön

    Miksi kaupungin upea pääkatu halutaan muuttaa tylyksi RATAPIHAKSI?

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio