St1:n Mika Anttonen: ”Sano digi, äly, robotti tai sähkö, ja jengi on sulaa vahaa”

Joel Maisalmi
St1:n Mika Anttonen: ”Sano digi, äly, robotti tai sähkö, ja jengi on sulaa vahaa”

- Hyviä tarinoita pitää syntyä ja kehittää, se liittyy nykyiseen start-up-yrityskulttuuriin, Mika Anttonen miettii.

Kari Pitkänen

Energiayhtiö St1:n hallituksen puheenjohtaja Mika Anttonen kyseenalaistaa uskon sähköautojen

- En ymmärrä sähköautojen lisäämistä. Ainakaan siihen ei pitäisi käyttää yhtään veroeuroa. Teslakin on tosi makea auto, mutta ennustan että yhtiö tekee vielä konkurssin. Niin suuria lupauksia se on antanut.

Moni ei uskalla potkia sähköautoistumisen valtavirtaa vastaan. Mika Anttonen ei arkaile.

- Kun sanot vain sanat digi, äly, robotti tai sähkö, jengi on sulaa vahaa, vaikka takana ei olisi substanssia ollenkaan.

- Missä ovat näiden alojen yrittäjät, jotka todella analysoisivat asiakkaiden tarpeita, tuloja ja yhtiönsä kassavirtoja? Esimerkiksi suomalaisten perheiden taloudellinen tilanne tunnetaan huonosti. Elintasomme ja ostovoimamme eivät voi tästä enää nousta.

Liikkumisen uusiin ilmiöihin kuten sähkö- tai robottiautoihin liittyvä suhteeton hypetys on Anttosen mukaan sinänsä ymmärrettävää.

- Hyviä tarinoita pitää syntyä ja kehittää, se liittyy nykyiseen start-up-yrityskulttuuriin. Varmasti Elon Musk alkaa kohta myydä lippuja Mars-lennoille, ja Times Squarella on jono niitä haluavia!

- Norjassa, jossa sähköautoja myydään eniten, myös bensiinin ja dieselin kysyntä on noussut ja joukkoliikenteen suosio vähentynyt.

- Plug-in-hybridien omistajat eivät ehkä jaksa ladata autoaan koko ajan vaan ajelevat perinteisillä polttoaineilla.

- Saksassa ladattavien plug-in-hybridiautojen omistajista vain viisi prosenttia käyttää piuhaa eli siis todella ajaa sähköllä. Loput ottavat osto- ja veroedut ja jatkavat ajamista bensiinimoottorilla kuten ennenkin.

Mika Anttosen mielestä suomalainen autoverotus on niin ikään hakoteillä, kun se tarjoaa rahakkaille jopa kymmenien tuhansien eurojen ”veroalen” kalliista lataushybridimalleista.

Esimerkiksi perinteisen bensiinimoottorisen Porsche Cayenne S:n hinta on noin 144 000 euroa, plug-in-hybridiversion enää 100 000 euroa.

- Se on 44 000 euroa hyvää valtiolta varakkaille ostajille, Anttonen huomauttaa.

Joel Maisalmi

Kommentit (30)

  • Nimetön

    Anttosella on oma lehmä ojassa. St1 tulevaisuus ja Anttosen rahat kiinni bensa- ja biopolttoaineissa, ja kaikki sitä kyseenalaistava on vaaraksi. Toimittaja olisi voinut tuoda vähän muutakin näkökulmaa kuin Anttosen markkinointispiikkiä..

  • Nimetön

    Anttosen bisnes on bensan myynti.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet