Saako vanhuksen voinnista kirjoittaa viestivihkoon? Osassa Tamperetta luovuttiin tietosuojauhkan takia

Tampereen valvonta- ja ohjausyksikkö otti kesällä tiukan linjan kotihoidon käyttämiin viestivihkoihin. Ikäihmisten palvelulinjan johtajan mukaan pääsi käymään niin, että osalla alueista ehdittiin jo muuttaa käytäntöjä ja tiedottaa omaisia, vaikka yhteistä linjausta ei ole.

Tomi Vuokola
Saako vanhuksen voinnista kirjoittaa viestivihkoon? Osassa Tamperetta luovuttiin tietosuojauhkan takia

Seppo Maijala on huolissaan siitä, miten omaiset saavat tietoa esimerkiksi muistisairaan läheisensä asioista ja voinnista, jos kotihoidon työntekijät eivät enää kerro niistä viestivihossa.

Heidi PesonenAamulehti

Osa Tampereen kotihoidon asiakkaista sai kesäkuussa tiukkasävyisen tiedotteen, jossa kerrottiin, että niin sanottujen viestivihkojen nykyinen käyttö ei ole ollut tietosuojan kannalta asianmukaista.

Asiakkaan kotona säilytettäviin viestivihkoihin kotihoidon työntekijät ovat käsin kirjoittaneet muutaman rivin asiakkaan terveyteen, lääkehoitoon ja toimintakykyyn liittyvistä asioista, esimerkiksi siitä, mitä käynnillä on tehty, miten syöminen, peseytyminen ja muut arjen toimet ovat sujuneet sekä muita asioita, joita on ollut tarpeen viestiä asiakkaan läheisille.

Aamulehden käsiinsä saamassa, 22. kesäkuuta päivätyssä tiedotteessa todetaan: "Viestivihkoon ei tule kirjoittaa asiakkaan terveys- tai hoitotietoja, eikä myöskään hoitajien työajanseurantaa. Kaikki tieto asiakkaan voinnista ja hoidosta kirjataan asiakastietojärjestelmään, eli Pegasokseen. Mikäli asiakas tai omainen haluaa tietoja päivittäisestä hoidosta, hän voi sopia ajan terveyden-/sairaanhoitajan kanssa kirjausten lukemiseen tai tehdä tiedonsaantipyynnön."

Tiedotteen saaneen asiakkaan vihkoon ei ole enää tämän jälkeen tehty kirjauksia. Kaikille kotihoidon asiakkaille tiedotetta viestivihoista ei ole jaettu.

Tarkemmat ohjeet myöhässä

Ikäihmisten palvelulinjan johtaja Ella Suojalehto Tampereen kaupungin avo- ja asumispalveluista kertoo, että tilanteen taustalla on kaupungin valvonta- ja ohjausyksiköstä kesällä tullut tiedote. Siinä tarkennettiin, mihin viestivihkoa saa käyttää ja mihin ei.

–Se on vedetty tietosuojan takia hyvin tiukaksi. Nyt pääsi käymään niin, että kun tiedote tuli kesällä, se meni aika lailla suoraan joillain kotihoidon alueilla käytäntöön, ja joillain alueilla tiedotettiin omaisiakin tästä asiasta. Toisilla alueilla ei ole asiaa käsitelty, kuten ei ole myöskään johtoryhmässämme, että olisi saatu yhteinen linjaus. Tämä meidän täytyy nyt pikimmiten korjata, Suojalehto sanoo.

Hän arvioi, että tiedotetta omaisille on jaettu muutamilla alueilla.

–Tietysti pitäisi tiedottaa kaikkien alueiden omaisia. Suurin osa alueista on kuitenkin varmaan vain käsitellyt tätä suullisesti ja odottanut, että tulee tarkemmat, koko ikäihmisten palvelulinjaa koskevat ohjeet. Kuten tietysti pitää tullakin, mutta olemme myöhässä.

"Tärkeitä tietoja voi jäädä saamatta"

Kyllikki Mirala ja Seppo Maijala pelkäävät, että omaisten mahdollisuudet saada tietoa läheisensä arjen sujumisesta heikentyvät nyt oleellisesti. Heille kotihoidon viestivihko oli tärkeä viestintäkanava, kun he hoitivat Miralan muistisairaan sisaren asioita lähes viisi vuotta ennen sisaren kuolemaa keväällä 2016.

Mirala kertoo, että viestivihon lukeminen oli ensimmäisiä asioita, joita hän teki käydessään useita kertoja viikossa sisarensa luona. Vihosta selvisi monta sellaista tärkeää asiaa, joita sisar itse ei pystynyt muistamaan. Kotihoito kävi Miralan sisaren luona kolme kertaa päivässä, joten vihkoon tehdyt kirjaukset kertoivat paljon läheisen päivän sujumisesta ja voinnista.

–Emme me ilman vihkoja olisi tienneet yhtään mitään. Muistisairas ei pysty välttämättä itse kertomaan esimerkiksi sitä, onko syönyt tai onko hoitaja käynyt, ja mitä käynnillä on tehty, Mirala sanoo.

Maijala ja Mirala puolestaan viestivät vihon avulla kotihoidon työntekijöille vaikkapa lähestyvän silmälääkärikäynnin ajankohdasta.

–En tiedä, miten tällaisista asioista nyt viestittäisiin. Tärkeitä tietoja voi jäädä saamatta. Asiakkaan pitäisi saada valita, käyttääkö vihkoa, Maijala pohtii.

Suojalehto: Omaisia kuullaan

Suojalehto muistuttaa lähtökohdan olevan, että epävirallisiin dokumentteihin ei saa kirjoittaa asiakkaan terveydentilaa koskevia tietoja, eikä hoitohenkilökunnan välistä viestintää.

–Tämä on ikuista tasapainoilua, että mitä ei saa kertoa tietosuojan takia ja mitä on syytä kertoa, että omaisilla ja vanhuksella itsellään on turvallinen olo, ja että vihosta on hyötyä heille.

Tiedot asiakkaan hoidosta kirjataan Pegasos-asiakastietojärjestelmään.

–Omaiset eivät pääse Pegasokseen suoraan, mutta he voivat tehdä tiedonsaantipyynnön vaikka kotihoidon kyseisen alueen esimiehelle tai sairaanhoitajalle, jolloin saavat tiedon tai voivat sopia, että tulevat tiimille tai johonkin muuhun pisteeseen, jossa heidän kanssaan yhdessä luetaan niitä tietoja.

Suojalehdon mukaan nyt linjauksia tehtäessä on tarpeen kuulla myös omaisia siitä, millaista viestintää he toivovat, jotta voidaan arvioida, mikä kaikki viestintä voidaan hoitaa viestiviholla ja missä asioissa täytyy käyttää muita kanavia.

Suunnitelmissa on, että syksyn aikana viestivihkojen käytöstä keskustellaan omaisten illoissa. Viestintätoiveista ja -tarpeista voi kertoa myös sähköpostitse sen alueen kotihoidon esimiehelle, jolla oma läheinen asuu.


Kommentit (40)

  • hoitaja

    No nyt menee pikkasen yli tämä viestivihkon kehuskelu. Jos omaiset tarkemmin lukee niissä luetellaan samat toimet tehdyksi mitä hoitosuunnitelmalle sovittu. Voinnista ei juurikaan tietoturvan takia kirjata ( paitsi jos asiakkaalla omaishoitaja/ paljon hoitoon osallistuva läheinen) tälläkään hetkellä. Eli luetellaan silmätipat laitettu, lääkkeet annettu..jne. mitkä jo valmiiksi sovittu hoitosuunnitelmalla, päivittäin sama luettelo. Tästäkö omaisille iloa, vie vain hoidettavan aikaa. Riittää oikeasti kun kirjoittaa aamutoimet tehty sovitusti niin saa omaiset saman informaation, jos tästä jollekulle hyvä mieli niin mikäs siinä. Jos asiakkaalla 15min käynti missä kirjataan samalla viestivihkoon ja potilaskertomukseen niin menee asiakkaan aikaa turhaan kirjallisiin tehtäviin. Potilastietojärjestelmä on aina se oikea ja luotettava paikka asiakkaan voinnista ja henk.koht asioista kirjaamiseen, ei mikään viestivihko. Asiakkaat ei niitä juuri koskaan itse lue, mitä sitä samaa litaniaa aina lukemaan. Sijaiset saavat asiakkaan hoitosuunnitelman samalla tavalla kuin vakituisetkin luettavaksi, ei siihen viestivihkoa tarvita. Pidän itse omaisiin yhteyttä soittamalla tarvittaessa kun poikkeavaa alkaa esiintymään asiakkaan voinnissa jolloin saadaan siihen 10min puheluun vaikka kuukauden tapahtumat kerrottua asiakkaan luvalla ja kaikin puolin toiminut ja omaiset tyytyväisiä ja soittavat tarvittaessa itsekkin tiimin numeroon. Ei siinä omaisten mitään kirjauksia tarvitse lähteä lukemaan toimitiloihin vaan reilusti tiedustelee miten omainen voi tai jättää txt soittopyynnön omahoitajalle. Ei tehdä asioista vaikeita. Voihan sitä asiakkaan kotiinkinkin jättää viestin että soitatteko tai että aika sinne ja sinne pvm, hoidatteko, käyttää siis viestivihkoa tällaiseen. Itse pidän ainakin asiakkaan kanssa kommunikointia tärkeämpänä kun tehtyjen toimien luettelointia.

  • Nimetön

    Nyt tekis mieli kysyä, että onko siellä kotihoidon päättävissä elimissä yhtään mietitty, mitä
    vihon käyttämättä jättäminen käytännössä tarkoittaa.
    Oma veikkaukseni on, että eipä ole.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet