Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Ratikan vaunuhankinnasta valitus – Espanjalaisten mielestä suomalaisfirmaa suosittiin tarjouskisassa

Tampereen raitiotiehankkeen kalustotoimittajan valinnasta on valitettu markkinaoikeuteen. Valituksen on tehnyt kalustokilpailutuksessa suomalaiselle Transtechille hävinnyt espanjalainen Stadler Rail Valencia, S.A.U. Kaupunginhallitus päätti 3. lokakuuta, että mikäli Tampereelle rakennetaan raitiotie, kalustotoimittajaksi valitaan Kajaanin Otanmäessä raitiovaunuja rakentava Transtech Oy. Kaupunginvaltuuston on määrä päättää raitiotien rakentamisesta maanantaina. Markkinaoikeudesta saadun tiedon mukaan valituksessa väitetään, että tarjousvertailussa ei olisi kohdeltu tarjoajia tasapuolisesti ja tasavertaisesti. Espanjalaisen vaunutoimittajan mielestä vertailussa olisi suosittu Transtechiä antamalla sille pisteitä heikoin perustein. Valituksessa väitetään, että Transtechin tarjous on epäselvä eikä täytä kaikkia kalustohankinnan vähimmäisvaatimuksia. Tampereen kaupunki kertoi lokakuun alussa, että Transtechin tarjous oli paras sekä laatu- että hintavertailussa. Tarjous oli kaupungin mukaan kokonaistaloudellisesti edullisin. Näin edetään Prosessi etenee nyt seuraavasti. Ensin markkinaoikeus selvittää, onko valituksessa liikesalaisuuksia. Sitten pyydetään lausunnot tarjouskilpailun voittajalta eli Transtechiltä ja hankintayksiköltä eli Tampereen kaupungilta. Tämän jälkeen valittaja eli Stadler Rail Valencia saa ottaa kantaa näissä lausunnoissa esitettyihin asioihin. Seuraavaksi valitus siirtyy valmistelevalle tuomarille, joka käy läpi kerätyn aineiston ja tekee luonnoksen. Lopulta useasta tuomarista koostuva kokoonpano ratkaisee asian. Käsittelyaika markkinaoikeudessa on normaalisti 4–6 kuukautta. Miljoonahankinta Tampereen kaupunginhallituksen hankintaan sisältyy 15–20 raitiovaunua sekä niiden kunnossapitopalvelu 10 vuodeksi. Lisäksi on mahdollista hankkia lisävaunuja, pidentää vaunuja myöhemmin sekä jatkaa kunnossapitopalvelua enintään 40 vuodeksi. Transtech Oy:n tarjouksessa 37 metriä pitkien raitiovaunujen hankintahinta on noin 3,8–3,2 miljoonaa euroa kappale hankintamäärästä riippuen. Jos vaunuja hankintaan yleissuunnitelman mukaisesti 26 kappaletta, hankinnan hinta olisi noin 97,5 miljoonaa euroa. Hankinta edellyttää valtuuston myönteistä päätöstä raitiotien rakentamisesta. Yleensä näin isoissa hankinnoissa hankintayksikkö eli tässä tapauksessa Tampereen kaupunki ei saa solmia hankintasopimusta, kun asiasta on valitettu markkinaoikeuteen. Hankintayksikkö voi kuitenkin pyytää markkinaoikeudelta täytäntöönpanolupaa, jos hanke on yhteiskunnallisesti merkittävä. Mikäli Tampereen valtuusto hyväksyy hankkeen, raitiotieinfran rakentaminen alkaisi ensi vuonna. Samoin alkaisi vaunujen yksityiskohtainen suunnittelu. Ensimmäinen prototyyppivaunu toimitettaisiin Tampereelle arviolta vasta vuonna 2019, joten markkinaoikeuden käsittely ei välttämättä ratkaisevasti viivytä hanketta.