Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut Linnan juhlat

Pöly yllätti Rantatunnelin rakentajat – Kiusaa asukkaita, tunkee autoon sisälle

Tuttu tilanne Tampereen Rantatunnelissa: sisään- ja ulosajoaukkojen liepeillä leijailee sankka pölypilvi, ja sisällä tunnelissakin näkyvyyttä heikentää tuhkanharmaa ilma. - Pölyn keräytymistä tunneliin ei osattu ottaa huomioon näin isona kysymyksenä, johtaja Juha Sammallahti Pirkanmaan Ely-keskuksesta tunnustaa. Pölyn kimppuun on käyty pesemällä tunneliputket noin kerran kuussa. Ensi viikolla tunnelissa alkaa sen historian ensimmäinen puolivuotishuolto, jolloin pesut tehdään tavallistakin perusteellisemmin. Tunnelin itään johtava A-putki suljetaan liikenteeltä öisin kello 22–06:n väliseksi ajaksi 24.–26. huhtikuuta eli maanantain ja keskiviikon välillä. Länsisuuntaisessa B-putkessa vastaavat huoltotyöt tehdään öisin 26.–28.4. eli keskiviikosta perjantaihin. Tällaisia autojonoja nähtiin heti tunnelin avaamisen jälkeen: Tunnelin läpi ajavia ja lähitalojen asukkaita kiusanneet pölypilvet ovat Juha Sammallahden mukaan monen tekijän summa. - Nastarenkaat irrottavat kiviainesta tien pinnasta, itäpäässä jatkuu Naistenlahden työmaa, ja turvevoimalan rekat kuljettavat renkaissaan irtomaata tunneliin. - Kesä näyttää, vaikuttavatko kesärenkaat samalla tavalla pölyn määrään. Naistenlahden työmaan valmistuminen voi helpottaa tilannetta. Kuiva ja tuulinen kevät ei ole ainakaan vähentänyt pölypilvien kasautumista. Ajoneuvojen mukana kulkeva ilmakin vetää pölyä mukanaan tunneliputkiin. Selvitettävänä on vielä mahdollisuus, että tunnelin oma ilmanvaihto synnyttää suuaukoille imuvaikutuksen ja kierrättää töhnää tunnelin läpi Tampereen taivaalle. - Tunnelin johtoryhmä käsittelee ensi viikolla ilmanlaatua ja pölyasiaa. Piipunpuhaltimien oikeiden säätöjen hakeminen on käsityötä. Muutokset niissä voivat vaikuttaa näkyvyyteen maan alla, Sammallahti selvittää. Tunneli syö sähköä vuodessa noin 300 000 euron edestä. Huoltokulujen suuruus on vielä avoin, koska oikeaa huoltotasoa vasta haetaan. Puoli vuotta käytössä ollut Rantatunneli on toiminut odotetusti. Kiitosta on tullut eniten Tampereen läpiajoliikenteen matka-aikojen nopeutumisesta. Toisaalta eräät keskustareitit, etenkin Satakunnankadun suunta, ovat kärsineet pidentyneistä jonoista. Tunnelin läpi ajaa vuorokaudessa noin 33 000 ajoneuvoa. Tunneli käy siis puoliteholla, sillä sen välityskapasiteetti on 70 000 autoa päivässä. Myönteisiin odottamattomiin tunneliyllätyksiin kuuluu siellä tapahtunut synnytys. Vähemmän maireana liikenteen valvontakeskus seurasi erään tamperelaistaksin edesottamuksia muutama viikko sitten. Taksikuski pysäytti matkustajien pyynnöstä sisälle tunneliin, jotta nämä pääsivät tupakalle ja tarpeilleen (!). Kuski kuitenkin huomasi erehdyksensä lähes heti, ja matka jatkui. Tapaus tallentui valvontakameraan, mutta ei edennyt poliisiasiaksi. Taksikuskien kanssa tosin käytiin ”kehityskeskustelu”. Tunnelissa pysäyttäminen on yksiselitteisesti kielletty muun kuin pakottavan syyn kuten ajoneuvon rikkoutumisen tai onnettomuuden takia. Yhtään kolaria ei tunnelista ole tiettävästi kirjattu. Huhtikuun viimeisellä viikolla Rantatunnelissa tehdään ensimmäinen puolivuotishuolto. Tunneli pestään ja huolletaan ja sen tekniset järjestelmät sekä laitteet testataan. Lisäksi tarkistetaan verhousrakenne ja kaivot ja korjataan tiemerkintöjä. Perusteellinen huolto tehdään kahdesti vuodessa, peruspesut noin kerran kuukaudessa. A-putkesta aloitetaan Itään johtava A-tunneliputki suljetaan liikenteeltä kello 22–06 väliseksi ajaksi kahtena yönä. A-putki on suljettu yöllä 24.–25.4 (ma-ti) sekä 25.–26.4. (ti-ke). Länteen johtava B-putki suljetaan öisin 26–.27.4 (ke-to) sekä 27.–28.4. (to-pe). Sulkujen ajaksi liikenne ohjataan katuverkon kautta kulkevalle opastetulle varareitille.