Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Päättäjä, joka karsi Näsinkallion liittymän tunnelisuunnitelmista: ”Arvasin että ruuhkia syntyy”

Tampereen keskustassa tuskin kärsittäisiin nyt liikenneruuhkista, jos Näsinkallion eritasoliittymä olisi rakennettu Rantatunnelin yhteyteen. Liittymän jätti pois Rantatunnelin rakentamissuunnitelmista Tampereen kaupunginhallituksen suunnittelujaosto kokouksessaan 4.10.2010, vaikka projektinjohtaja Mauri Eskonen varoitti ruuhkista selvin sanoin. Hän kertoi, että jos vain tunnelin molemmissa päissä on eritasoliittymät, se lisää liikennekuormaa etenkin Tammerkosken ylittävillä silloilla. - Näsinkallion eritasoliittymä parantaa selvästi keskustan länsiosien ja Särkänniemen saavutettavuutta, Eskonen tähdensi suunnittelujaostolle. Suunnittelujaosto kuitenkin päätti kokoomuksen ja RKP:n valtuustoryhmän puheenjohtajan Riitta Koskisen ehdotuksesta , että Näsinkallion liittymävaihtoehdon suunnittelu merkitään vain tiedoksi. Erkki Axénin (kok.) esityksestä päätöstä täydennettiin vielä, että jos tunneli rakennetaan, liittymiin kannattaa varautua kaavoituksessa. Suunnittelukokouksen päätös pohjasi linjaukseen, jonka kaupunginvaltuuston XL-ryhmä eli kokoomus, RKP, vihreät, keskusta, kristillisdemokraatit ja sitoutumattomat oli tehnyt edeltävällä viikolla; Näsinkallion liittymästä tulee liikaa lisäkustannuksia, eikä siihen ole nyt varaa. ”Ilman nahkapäätöstä tunnelia ei olisi saatu lainkaan” Nyt, kuusi vuotta myöhemmin, Riitta Koskinen kommentoi päätöstä näin: - Arvasin, että ruuhkia syntyy, koska eritasoliittymää ei alunperin saatu. Mutta ellemme olisi tehneet nahkapäätöstä, Rantatunnelia ei olisi saatu lainkaan. Tunnelin kustannukset olisivat nousseet niin korkeiksi, että poliittinen vastustus olisi ollut liian suurta. Hän pahoittelee, että keskustan liikenneruuhkat vaativat autoilijoilta nyt pitkää pinnaa, kauan. Koskisen mukaan viranhaltijat tekivät luottamushenkilöille kyllä riittävän selväksi, että ruuhkia syntyy, jos liittymää ei tehdä. - Ja sen ymmärsi kyllä ihan omallakin päällään. ”Meille ei kerrottu, että tunneli johtaisi ruuhkiin” Olli-Poika Parviainen toimi vihreiden valtuustoryhmän puheenjohtajana, kun Näsinkallion eritasoliittymästä päätettiin vuonna 2010. Hän hehkutti tuolloin päätöstä nettisivuillaan näin: - Rantaväylän tunnelihanketta yritettiin laajentaa sellaisiin suuntiin, joihin ei olisi löytynyt tukea. Ideat tulivat poliittisen maailman ulkopuolelta ja meidän oli päättäjinä puututtava asiaan, Parviainen kirjoitti. - Vihreät ovat sitoutuneet Rantaväylän tunnelihankkeeseen osana pormestariohjelmaa, mutta kaavailtuja maanalaisia eritasoliittymiä emme olisi voineet hyväksyä. Ne jäävät nyt yhdeksi vaihtoehdoksi tulevaisuudessa ja asiasta keskustellaan myöhemmin, jos tarvetta on, Parviainen jatkoi. Nyt hän perustelee näkemystään toteamalla, että tunnelipäätös ei olisi mennyt läpi, ellei kustannuksia olisi pidetty kurissa. - Kun alunperin tunnelia meille esiteltiin, meille ei kerrottu, että se johtaisi ruuhkiin. Ehkä viranhaltijat olivat oivaltaneet tämän, mutta meille päättäjille Näsinkallion eritasoliittymä näyttäytyi ylimääräisenä kustannuksena. Satakunnankadulla 4 000 autoa lisää päivässä Olli-Poika Parviainen toivoo, että valtuustoryhmät nyt keskustelevat keskustan ruuhkien ratkaisemisesta yhdessä. - En ole ruuhkista yllättynyt. Ihmiset joutuvat nyt hakemaan uusia reittejä, ja kunhan tilanne on selkiytynyt, sitten kannattaa tehdä päätöksiä uusista ratkaisuista. Rantatunnelin avaamisen jälkeen Satakunnankadun liikennemäärä on kasvanut noin 4 000 autolla vuorokaudessa, 16 000:sta 20 000:een. Kun Tampereen kaupunginhallituksen suunnittelujaosto päätti 4.10.2010 jättää Näsinkallion eritasoliittymän rakentamisen odottamaan, päätöksentekijöinä olivat puheenjohtaja, pormestari Timo P. Nieminen (kok.) sekä jäsenet Mikko Kriikku (kesk.), Hanna Tainio (sd.), Erkki Axén (kok), Jari Heikkilä (vas.), Riitta Koskinen (kok.) ja Niina Rissanen (vihr.). Esitys oli, että Näsinkallion eritasoliittymän suunnittelua jatketaan. Koskinen teki kokouksessa muutosesityksen, jonka mukaan liittymävaihtoehdon suunnittelu merkitään tiedoksi. Muut paitsi Tainio kannattivat esitystä. Axén teki vielä muutosesityksen, että jos tunneli rakennetaan, kannattaa liittymiin varautua kaavoituksessa. Tämä hyväksyttiin yksimielisesti. Edeltävällä viikolla oli kaupunginvaltuuston valtaa pitävä XL-ryhmä päättänyt, että Näsinkallion eritasoliittymän suunnittelu merkitään tiedoksi, ja että kyseessä on yksi mahdollinen tulevaisuuden vaihtoehto, joka ei ole nyt ajankohtainen. XL-ryhmän muodostivat kokoomus, RKP, vihreät, keskusta, kristillisdemokraatit ja sitoutumattomat.