Onko tässä Suomen kallein auto? - Hintapyyntö lähes 1,2 miljoonaa euroa

1950-luvun Mercedes-Benz SL 300 Roadster on harvinainen ja erittäin kallis urheiluauto. Nyt sellainen on myynnissä Suomessa. Myyjän mukaan autoa on entisöity peräti 3800 tunnin ajan eli yhteensä 158 vuorokautta.

Oliver Roggenbuck / Daimler AG
Onko tässä Suomen kallein auto? - Hintapyyntö lähes 1,2 miljoonaa euroa

Vantaalla myynnissä oleva SL 300 Roadster on samankaltainen kuin tässä Mercedes-Benzin kuva-arkiston kuvassa näkyvä auto.

Tatu AiroAamulehti

Vantaalla on kaupan Suomen todennäköisesti kallein myynnissä oleva auto. Kyseessä on erittäin harvinainen, urheiluautojen eräänlaisena klassikkona pidetty Mercedes-Benz SL 300 Roadster 1950-luvulta.

Autosta pyydetään peräti 1 190 000 eli lähes 1,2 miljoonaa euroa. Auto on myynnissä erikois- ja urheiluautoihin erikoistuneessa liikkeessä.

Hintapyyntö kuulostaa uskomattomalta, mutta totta se on. Mercedes-Benzejä valmistavan Daimlerin mukaan hyväkuntoisten 300 SL Roadstereiden hinnat ovat yleensä vähintään miljoona euroa. Daimerlin mukaan kyseessä on tällä hetkellä yksi Mercedes-Benzin arvokkaimmista brändeistä.

Vantaalla myytävänä oleva yksilö vaikuttaa olevan omassa hintaluokassaan Suomessa. Esimerkiksi Nettiauto.comissa SL 300 Roadsterin jälkeen toiseksi kallein myytävä auto, uusi Ferrari GTC4Lusso, maksaa 645 390 euroa. Autotalli.comissa 300 SL Roadsterin jälkeen kallein auto, Lempäälässä myytävä Ferrari 488 Spider, maksaa 544 800 euroa. Nettiauto ja Aamulehden kanssa Alma Mediaan kuuluva Autotalli ovat Suomen tunnetuimpiin kuuluvia ajoneuvojen ilmoittelusivustoja. Esimerkiksi Nettiauton valikoimassa on parhaillaan yli 90 000 vaihtoautoa.

Kansainvälisellä Classic Driver -sivustolla on myynnissä joitakin SL 300 Roadstereita. Esimerkiksi erään Saksassa myynnissä olevan Roadsterin hintapyyntö on 1 325 000 euroa.

3800 tunnin työ

Vantaalla myynnissä oleva punainen Mercedes-Benz SL 300 Roadster on museorekisterissä ja vuosimallia 1957. Vantaalainen autoliike toimii kaupassa välittäjänä.

Myynti-ilmoituksen mukaan auto on ollut tallissa vuodet 1972–2005. Tämän jälkeen sitä on entisöity yhteensä 3800 tuntia eli pyöristettynä 158 vuorokautta.

Myyntipäällikkö Jussi Hyrkäs kertoo, että auton omistaa suomalainen henkilö, joka haki auton Yhdysvalloista. Autoa entisöitiin Hyrkkään mukaan Saksassa, ja mukana oli Mercedes-Benzeihin erikoistunut insinööri.

Hyrkkään mukaan on harvinaista, että myynnissä on näinkin arvokas ja harvinainen auto.

–Jonkun verran niitä (erittäin arvokkaita autoja) on autotalleissa. Moni keräilijä ei halua niistä luopua, sillä niiden arvo nousee.

Hyrkäs vahvistaa, että Mercedes-Benz SL 300 Roadster on yksi arvokkaimmista autoista maailmassa.

Vantaalla myynnissä olevalla yksilöllä on ajettu hyvin vähän, mikä on tällaisille arvoautoille tyypillistä.

–Raaskiiko sillä ajaakaan, Hyrkäs toteaa ja muistuttaa, että museorekisteristatuskin asettaa rajoituksia ajolle.

Mercedes-Benz
Arkistokuvassa yksi SL 300 Roadstereista. Kuvan auto on eri kuin nyt Vantaalla myynnissä oleva.

Arkistokuvassa yksi SL 300 Roadstereista. Kuvan auto on eri kuin nyt Vantaalla myynnissä oleva.

Erittäin nopea

Mercedes-Benz SL 300 Roadster on lokinsiipenä eli gull-winginä tunnetun 300 SL Coupén avoautoversio.

Mercedes-Benziä valmistava Daimler julkaisi 60 vuotta täyttäneen Roadsterin kunniaksi tiiviin historiikin klassikosta verkkosivuillaan aiemmin tänä vuonna.

Roadster esiteltiin Geneven automessuilla maaliskuussa 1957. Niitä tehtiin 1858 kappaletta vuoteen 1963 mennessä.

Roadstereissa on kolmelitrainen, kuusisylinterinen M 198 -rivimoottori, jossa on ominaisuutena bensiinin suorasuihkutus. Tehoa moottorissa on 158 kilowattia ja 215 hevosvoimaa.

Daimlerin mukaan erästä 300 SL Roadsteria testattiin marraskuussa 1958 moottoritiellä Saksassa. Auto saavutti keskinopeuden 242,5 kilometriä tunnissa.


Lue myös nämä


Kommentit (7)

  • Juha

    Niin eihän noissa museoajoneuvoissa ole autoverosta.

  • HESSU

    Näitä ei ole käytännössä koskaan kaupan ja hinta on ihan ilmassa. Ei kuulosta tuo pyyntihinta ihan väärältä.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet