Nyt selvisi vihdoin syy Rantatunnelin tiistairuuhkaan – täältä ylimääräiset autot ilmestyivät

Jukka Vuokola
Nyt selvisi vihdoin syy Rantatunnelin tiistairuuhkaan – täältä ylimääräiset autot ilmestyivät
Kari Pitkänen

Ei ihme, jos Tampereen keskusta ja kadut ruuhkautuivat tiistai-iltapäivänä. Rantatunnelin avaaminen nimittäin houkutteli uudistuneelle väylälle 12 600 ajoneuvoa enemmän kuin normaalina tiistaina aikaisemmin.

- Läntiseltä kehätieltä siirtyi tielle 5 000 autoa kerralla eli saman verran kuin tunnelitöiden aloittaminen vähensi liikennettä vanhalla Rantaväylällä, Pirkanmaan Ely-keskuksen liikennesektorin johtaja Juha Sammallahti kertoo.

Liikenteen nettolisäys oli 7 700 ajoneuvoa. Osa tästä saattaa jäädä tilapäiseksi, kun autoilijoiden uteliaisuus tunnelia kohtaan hellittää.

- Varmaan eilen moni tuli katsomaan tunnelia ja kokeilemaan siinä ajamista. Parin viikon kuluttua nähdään, palaavatko liikennemäärät normaalitasolle, Sammallahti sanoo.

Näin tunneli lisäsi ruuhkia, katso video:

 

Ely-keskuksen LAM-mittauspiste laski Uittotunnelin kohdalla eilen 15. marraskuuta yhteensä 58 000 ajoneuvoa. Kahtena edellisenä tiistaina (1.11. ja 8.11.) paikan ohitti vain 45 000 ajoneuvoa.

Rantaväylää ajoi siis peräti 28 prosenttia enemmän autoja kuin aikaisemmin. Uittotunnelin kohdan liikenne oli vilkkaimmillaan eilen klo 15–17, jolloin Tampereen suuntaan ajoi viidennes enemmän autoja kuin ennen.

Vastaavasti Läntisen kehätien automäärä putosi lähes 5 000:lla eli kahdeksan prosenttia. Kehältä Sarankulmasta laskettiin eilen 54 000 ajoneuvoa.

Ely-keskuksen Sammallahti myöntää, että liikenne tunnelin itäpäässä on toistaiseksi haasteellista, varsinkin Rantaväylälle lännen suuntaan pääsy Kalevan puistotien liittymästä.

- Paikka on hyvin ahdas, eikä tilaa nykyistä paremmalle liittymäkaistalle oikein ole.

- Tämän aamun keskusteluissa on pohdittu ainakin sitä, että Naistenlahden voimalaan tulevia turverekkoja kehotettaisiin välttämään väylän ruuhka-aikoja.


Lue myös nämä


Kommentit (137)

  • Veni, Vidi, Vici

    ”HOMMA PUTKESSA
    Tampereen väkilukuhan tulee kasvamaan nimenomaan maahanmuuton ansiosta. Tästä ei pahemmin julkisuudessa puhuta.”

    Jep, se on just eikä melkeen ja juurikin näin. Ja nyt kaikin mahdollisin keinoin yritetään selittää, miksi Lapintie ja muut lähikadut ovat nykyään puhdasta painajaista liikkua. Piti julkisen liikenteen bussien alueitakin muuttaa niin, että ennen about parin euron matka maksaa nykyään yhdeksän euroa, jotta saadaan rahaa käytöön näihin Tamperetta elävöittäviin (pilaaviin) hankkeisiin. Ratina on jo pilalla ja samoin kohta Rantatien maisema.

  • Nimetön

    ”Hyvä että saadaan autot pois keskustasta. Nyt nauttii paremmin kaupungistakin. Kerrankin Tampereen kaupunkisuunnittelu menee oikeaan suuntaan. Ei kaupunki Ole autoilua varten.
    16.11.2016 | 17:31 ”

    Vielä kun saataisiin bussit, polkupyörät ja jalankulkijatkin pois.
    Ei kaupunki ole busseja, polkupyöriä ja jalankulkijoita varten.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet