Näin höyrylaiva Kuru upposi: Matkustajat ihailivat aaltoja yläkannella hetki ennen kuolemaa – osa jäi loukkuun kajuuttaan

Tarjanne-laiva riensi apuun keskelle myrskyä. Osa matkustajista lamaantui kauhusta seuratessaan Kurun matkustajien kuolinkamppailua.

Veikko Kanninen
Näin höyrylaiva Kuru upposi: Matkustajat ihailivat aaltoja yläkannella hetki ennen kuolemaa – osa jäi loukkuun kajuuttaan

Aamulehden valokuvaaja Veikko Kanninen sitoi itsensä Näsijärvi-laivan mastoon ja kuvasi pelastustöitä. Lopputuloksena oli kuvia, jollaisia ei ennen ollut nähty Suomen lehdistössä.

Kirsikka OtsamoAamulehti

On meijerin tilinmaksupäivä. Tampereella Mustanlahden satamassa aaltojen räiskeet nousevat kymmenien metrien korkeuteen. Koillistuuli puhaltaa hyökylaineita.

Iltapäivällä, varttia yli kolme, Kuruun suuntaava sisävesien komeimmin sisustettu höyrylaiva Kuru lähtee matkaan aikataulussaan. Se suuntaa urheasti kohti Siilinkaria, vaikka sää on jo päiviä ollut myrskyinen ja kolea.

Nytkin tuuli on äärimmäisen kova, 11,5 beaufortia (yli 30 metriä sekunnissa).

Pienemmät, matkoiltaan sataman turvaan vaivoin päässeet laivat eivät enää vesille uskaltaudu, mutta esimerkiksi kymmenen minuuttia aiemmin lähtenyt Ylöjärvi on jo päässyt normaalisti Näsijärvelle. Siksi Kurun kapteeni Onni Saarinen ei ole liian huolissaan.

Äskettäin uudistetulla höyrylaivalla on ajettu myrskyissä ennenkin.


Kuruun nousee maatilan isäntiä, virkamiehiä, tehtaan työläisiä, kansanedustaja, nimismies, lapsia, koululaisia, metsästysretkelle menijöitä, hautajaisvieraita. Moni on matkalla kotiin kaupunkipäivän jälkeen.

Laivan lastina on postisäkkejä, rehujauhoja, paloöljyä sekä bensaa. Nimismiehellä on lompakossaan kymmeniä tuhansia valtion tienparannusrahoja. Nuori nainen on viemässä kukkaseppelettä viikko aiemmin siunatun sisarensa haudalle.

Tunnelma väkijoukossa on rauhallinen, mutta aaltojen kasvaessa ihmisten ilmeet käyvät huolestuneemmiksi. Osa ihailee aaltoja yläkannella, osa vetäytyy sisälle suojaan.

Kaksi miestä pyytää perämieheltä luvan käydä kajuutassa, sillä he haluavat vaihtaa jalkaansa juuri hankkimansa uudet kengät. Kun vettä alkaa loiskuta kansille, ihmiset nostavat jalkansa penkeille, etteivät heidän kenkänsä kastuisi. Joku lukee vielä sanomalehteä.

Satamassa monet pienemmät purje- ja soutuveneet ovat myrskyn takia veden vallassa.

Normaalisti ennen Kurua lähtevä Tarjanne pääsee kapteeni Niilo Karimaan johdolla matkaan vasta viisi minuuttia Kurun perässä. Moni sen matkustajista päättää viime hetkessä jäädä pois kyydistä nähdessään järvenselän.

Noin kymmenessä minuutissa Kuru-laivan matkanteko käy mahdottomaksi.


Tarjanteelta nähdään, kuinka Siilinkarin lähivesissä Kurun yli lyö peräjälkeen kolme valtavaa lainetta.

–Laiva kaatuu, joku huutaa.

Aamulehti
Höyrylaiva Tarjanne kiirehtii avuksi uppoavan Kurun luokse.

Höyrylaiva Tarjanne kiirehtii avuksi uppoavan Kurun luokse.

Kuru kallistuu vasemmalle kyljelleen ja uppoaa nopeasti. Kaikki tapahtuu kolmessa minuutissa.

Matkustajien hätähuudot kaikuvat rannalle saakka. Ne muistuttavat kaiultaan valtavan väkijoukon huutoa urheilukisoissa. Ihmisiä alkaa kerääntyä rannalle tähystämään.

Kurun ylemmiltä kansilta ihmiset huuhtoutuvat veteen. Osa yrittää pelastautua kelluvien laudanpätkien, tikapuiden, maitotonkkien ja ulos singahtaneiden pelastusveneiden ja korkkiliivien avulla. Osa pitää yhä laivasta kiinni. Useimmat eivät ehdi tarttua mihinkään.

Veteen huuhtoutuneet pitelevät kiinni kelluvista tavaroista, mutta kylmä vesi ja aaltojen jatkuva rankka pyöritys väsyttävät monet liian aikaisin.

Naisten hameet painavat vedessä. Äidit yrittävät suojata lapsiaan. Kajuutoissa olleet jäävät niihin ja uppoavat laivan mukana. Toiset putoavat veteen vielä harvoista pelastusveneistäkin.


Tarjanne on enää muutaman sadan metrin päässä Kurusta. Laiva kiiruhtaa onnettomuuspaikalle. Sen perää pitää perämies Leppä, joka tietää oman poikansakin olevan Kurun mukana. Tarjanne ehtii paikalle, kun Kurun pohja on vielä hetken pinnalla ja kymmenet matkustajat pitävät siitä kiinni.

Sitten Kuru uppoaa kokonaan.

Tarjanteen matkustajat ymmärtävät myrskyn voiman ja omankin vaaransa katsellessaan kymmenien ihmisten kuolinkamppailua vedessä. Paniikki leviää. Muutamat naiset pyörtyvät ja osa miehistä lamaantuu täysin. Tarjanteen koko miehistö kamppailee epätoivoisesti pelastaakseen vedessä kelluvia ihmisiä. Myös matkustajia komennetaan auttamaan.

Laivalle onnistutaan vaivoin pelastamaan vain parikymmentä veden varassa olevaa. Vaikka köydet usein ulottuvat vedessä olevien luo, heillä ei ole voimia pitää niistä kiinni.

Laivan ohi kelluu kymmeniä ihmisiä ja moni heistäkin, jotka ehtivät päästä pelastusveneisiin, huuhtoutuvat aaltojen mukana veteen. Aallokon takia Tarjanteen on pakko ajaa perä edellä ja järkyttyneet ihmiset näkevät, kuinka muutama jo köydestä kiinni saanut ihminen murskautuu laivan potkuriin.

Tarjanne yrittää epätoivoisesti kutsua pilleillään satamasta lisäapua, ja rannassa tuskastuneet ihmiset yrittävät raivoten pakottaa laivoja vesille. Kestää kuitenkin kauan ennen kuin tarpeeksi kestävä Näsijärvi saadaan liikkeelle ja kohti tapahtumapaikkaa.

Pienemmät laivat eivät uskalla järvelle. Poliisien pieni vene murskaantuu jo rantakivikkoon.


Näsijärvi-laiva saa pelastettua kolme Kurun matkustajaa. Pienempi Suunta-niminen moottorivene pelastaa kaksi ihmistä.

Muutama matkustaja ajautuu aaltojen mukana rantaan, ja kalliolla jo päivystävä palokunta saa elvytettyä heidät. Erään perheen pihaan Armonkalliolla juoksee heidän litimärkä koiransa, jonka piti olla isäntänsä kanssa matkalla Kuruun metsälle. Se on onnistunut uimaan laivasta rantaan ja juossut kotiin.

Tieto leviää kaupungissa nopeasti. Rantakallioille kerääntyy hetkessä valtava määrä järkyttyneitä ihmisiä. He tuijottavat avuttomina Tarjanteen taistelua aaltojen keskellä ja tähystävät mahdollisia rantaan ajautuvia.

Moni on juuri ollut saattamassa rakkaitaan laivaan. Järvellä kelluu pieniä pisteitä, jotka voivat olla laivan osia tai ihmisiä. Tarjanne keikkuu pelastustöissä.

Lopulta laivat palaavat rantaan ja ihmiset yrittävät nähdä, keitä on pelastettujen joukossa. Väen vaatimuksesta Näsijärvi palaa vielä toisen kerran tarkastamaan Siilinkarin, sillä väkijoukossa on levinnyt huhu, että Siilinkarille olisi onnistunut pelastautumaan matkustajia.

Sieltä ei kuitenkaan löydy enää ketään.

Koko pimenevän illan ja yön ihmiset seisovat myrskyssä kalliolla tuijottaen järvelle. Tuuli on niin kova, että jos levittää kätensä, voi kaatua.


Sunnuntaiaamuna Aamulehden etusivu kertoo maakuntaa kohdanneesta järkyttävästä onnettomuudesta. Hukkuneita arvellaan olevan toista sataa, vasta viidenkymmenen henkilöllisyys on todettu.

Video: Tältä höyrylaiva Kurun sisällä näyttää nyt

 

Suruviesti kohtaa yhä useampaa perhettä. Seuraavina päivinä ihmiset lukevat kasvavaa kadonneiden ja tunnistettujen listaa. Sitten alkavat kuolinilmoitukset.

Etsintöjä jatketaan päiväkausia. Uusia ihmisiä ilmoitetaan kadonneiksi. Sairaalaan virtaa hätääntyneitä, yhä toiveikkaita omaisia. Maalla väki pysäyttelee tiellä kulkevia autoja saadakseen tuoreempia uutisia kaupungista.

Tuulten tyynnyttyä naaraajat ja sukeltajat saavat vähitellen nostettua uhreja ylös. Kaupungin valtaa viikkojen hautajaistunnelma. Huvit on peruttu. Sanomakellot soivat merkkinä jatkuvista hautajaisista ja lippuja pidetään puolitangossa.

Viikon kuluttua hukkuneista on löydetty jo 123 ihmistä. Kajuutasta sukeltaja löytää myös kaksi kenkiä vaihtamaan mennyttä miestä, joista toisella on uudet pieksut jalassaan.

Aamulehden arkisto
Sukeltaja, jonka tehtävänä oli noutaa ruumiita Kurun hyteistä ja Näsijärven pohjasta.

Sukeltaja, jonka tehtävänä oli noutaa ruumiita Kurun hyteistä ja Näsijärven pohjasta.

Aamulehden arkisto
Kuru nostettiin Näsijärven pohjasta ja hinattiin 3. lokakuuta 1929 Kortelahden satamaan.

Kuru nostettiin Näsijärven pohjasta ja hinattiin 3. lokakuuta 1929 Kortelahden satamaan.


Juttu on julkaistu ensimmäisen kerran Aamulehden Asiat-liitteessä 6. syyskuuta 2009. Teksti perustuu syyskuussa vuonna 1929 julkaistujen Aamulehtien teksteihin.


Lue myös nämä


Kommentit (16)

  • Tampereen historiasta kiinnostunut

    ”Tampereen tietäjien” Niemelän ja Jalkasen video oli todella hyvä.
    Kun muutin muutama vuosi sitten Tampereelle, kävin kuuntelemassa Jari Niemelän luentoja ja sain jonkinlaisen käsityksen Tampereen lähihistoriasta. Usein luennoilla oli alkuperäisiä paikkakuntalaisia, joiden Niemelä antoi rauhassa kertoa omia Tampere-muistojaan. Sen verran mielenkiintoisia luennot olivat, että seuraavilla viikoilla kiertelin kameran kanssa paikoilla, joista luennoilla oli kerrottu.
    Tutuksi tulivat Pispalan ja Tahmelan alueet, Finlaysonin puuvillatehtaan johtajina toiminut von Nottbeckin suku ja suvun Lielahdessa sijaitseva hautausmaa. Kaupin tähtitornin taakse suunniteltu mäenlaskutorni, joka ei koskaan valmistunut, Tampereen kulkutautisairaala, Uittotunneli ja paljon muuta. YouTubesta näkyy olevan muutamia videoita, joissa ’Tampereen tietäjä’ Jari Niemelä esittelee paikkakuntaa.

  • Nimetön

    Tuo ”Tampereen tietäjien” Niemelän ja Jalkasen videon loppu ui ihon alle. Olen sen Kuru-patsaan nähnyt lukemattomia kertoja, mutta en tiennyt että ”äiti kääntää selkänsä Näsijärvelle ja etsii kaupungista turvaa”.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet