Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Vaalikone Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Miisa, 21, on somessa suositumpi kuin Cheek: Ikkunoita hakataan, vihakommentteja tulee päivittäin

Miisa Rotola-Pukkila viettää tavallista kevätpäivää kotonaan Tampereella, kun mekkala alkaa. Ovea taotaan, ikkunoita hakataan ja pihalla huudellaan: ”Miiiiisaaaa!” Tapauksesta on nyt yli puoli vuotta aikaa, mutta Miisa vieläkään tiedä, mitä teki väärin. Syyn hän kuitenkin tietää: Youtube-video. Hän kuvasi videon terassin kunnostuksesta äärimmäisen varovaisesti ja teki kaikkensa ollakseen paljastamatta kotinsa sijaintia. Hän varmisti kuvakulmat ja rajaukset huolellisesti, kuten aina. Silti joku nokkela fani oli päätellyt tubettajan kotiosoitteen videolla näkyvän miljöön perusteella. Ja sitten tieto levisi. - Kyllä se otti koville, koti on mulle pyhä paikka. Aloin heti etsiä uutta kämppää, Miisa sanoo. Miisa on hyvin yksityinen ihminen. Vaikka hän kertoo avoimesti arjestaan huippusuosituilla Youtube-videoillaan, hän varjelee omaa reviiriään lähes maanisen tarkasti. Puhelinnumero ja osoitetiedot ovat salaiset. Perhe pysyy videoiden ulkopuolella. Tapaaminen tätä lehtihaastattelua varten voitiin sopia ainoastaan sähköpostilla. Kotiin meillä ei ollut mitään asiaa. Toisinaan Miisa huomaa, että häntä seurataan Tampereen kaduilla. Silloin hän ei uskalla mennä suoraan kotiinsa, vaan tekee ylimääräisen lenkin. Miisa kertoo kolme tärkeintä vinkkiä, miten tehdä hyvä Youtube-video: Isompi kuin Cheek Miisa Rotola-Pukkila joutuu elämään kuin pop-idoli, koska hän on sellainen. Alkuvuonna Kauppalehti teki listan suomalaisen viihteen sadasta vaikutusvaltaisimmasta ihmisestä. Miisa oli listalla, samassa joukossa kuin Tuomas Enbuske , Jaajo Linnonmaa ja Suomen suosituin popmuusikko Jare Tiihonen , eli Cheek. Itse asiassa Miisa on Instagramissa reilusti suositumpi kuin Cheek. Tamperelaistubettaja nokittaa räppärin miltei sadalla tuhannella seuraajalla. Youtubessa Mmiisas-kanavaa seuraa 300 000 ihmistä. Vertailun vuoksi mainittakoon, että Aamulehti tavoittaa viikoittain noin 320 000 lukijaa. Ja miettikääpä tätä: Miisan suosituinta Youtube-videota on katsottu yli miljoona kertaa. Tuolla videolla Miisa ja hänen ystävänsä ottavat vuorotellen suun täyteen vettä. Ensin toinen yrittää naurattaa toista, sitten osat vaihtuvat. Tältä se näyttää: Video on kaksi vuotta vanha, mutta Miisa on siitä yhä ylpeä. - Ehkä sitä pitäisi hävetä, onhan se vähän huvittava. Mutta juuri siksi tätä teen, viihdyttääkseni ihmisiä, saadakseni heidät nauramaan. Arkisia asioita, sellaisia Miisan videot käsittelevät. Hän vitsailee, kokkailee ja reissailee. Hän voi antaa vaikkapa vinkkejä esiintymisjännitykseen tai siihen, miten onnistua Instagram-kuvissa. Kun fanit sitten tulevat kadulla juttelemaan, he puhuvat Miisalle kuin hän olisi vanha tuttu – vaikkei hän ole heitä ikinä tavannut. Siinä mielessä tubettaja on perinteisen popidolin vastakohta. Miisa ei ole ylhäinen, mysteerinen eikä saavuttamaton, vaan arkinen, tavallinen ja samaistuttava. Siis juuri sitä, mitä uusi sukupolvi idoliltaan haluaa. Mun päivä Nyt Youtubessa erityisen kovassa nousussa ovat my day -videot. Idea on yksinkertainen: vloggaaja elää tavallisen päivänsä kamera kädessä. Illan päätteeksi hän editoi pätkistä yhtenäisen kokonaisuuden. Tällaisia videoita ihmiset toivovat Miisalta yhä useammin. Hän tekeekin niitä yleensä muutaman viikossa. Saimme seurata haastattelun ohessa, miten my day -video käytännössä syntyy. Miisalle se tuntuu olevan yhtä luonnollista kuin hengittäminen. Hän kuvaa videonpätkiä kesken haastattelun ja kuvausten, nappaa yhtäkkiä laukustaan pokkarikokoisen videokameransa, höpöttelee sille muutaman kommentin, sulkee kameran ja laittaa sen yhtä nopeasti takaisin laukkuunsa. Samana iltana lopputulos päätyi Youtubeen. Voit katsoa haastattelupäivänä syntyneen videon alta: Ketä kiinnostaa? Sama kysymys nousee aina esiin puhuttaessa tubettajista: miksi ketään pitäisi kiinnostaa, kun joku keittää videolla kahvia ja puhuu arjestaan? Vlogien suosion selitykseksi on tarjottu muun muassa tosi-tv:n muokkaamaa popkulttuuriamme, isosisko-efektiä ja minäkeskeisyyden kasvua. Miisan mielestä suosio kertoo myös läheisyyden kaipuusta. - Esimerkiksi Cheek on superjulkkis, joka vetää stadionit täyteen. Hän on räpjumala, joka on nostanut itsensä korokkeelle. Mutta hän ei paljasta juuri mitään itsestään. Emme ikinä näe, mitä Cheek syö aamupalaksi, Miisa pohtii. - Tässä maailmantilanteessa ihmisiä kiinnostaa päästä toisen kotiin videon välityksellä, he kaipaavat kaveria. Se on tällä hetkellä se juttu. Jos Cheek tekisi my day -videon, se olisi varma hitti. Entä mitä jos eläkeläinen tekisi my day -videon? Miisa innostuu ajatuksesta heti. - Joo, mummo kuvaisi videon, jossa hän käy hautausmaalla. Varmasti kiinnostaisi! Ujo ja kiltti Miisa aloitti tubettamisen vuonna 2013. Silloin hän oli Keuruulla asuva ujo lukiolaistyttö, joka kyllästyi lifestyle-blogin kirjoittamiseen ja halusi kokeilla, millaista olisi ilmaista itseään videolla. Keuruu on pieni, 10 000 asukkaan kaupunki Jyväskylän lähistöllä. Miisa rakasti kasvaa siellä. - Meidän kotimme oli luonnohelmassa, järvet ympäröi kaupunkia ja kaikki tuntevat toisensa. Miisa on aina ollut kiltti tyttö. Teininä hän ei juuri kylillä luuhannut, ja täysikäisenä hän huomasi nopeasti, että alkoholi ei sovi hänelle. Nykyisin Miisa ja hänen poikaystävänsä ovat molemmat absolutisteja. Haaveet Miisalla ovat niitä tavallisia: hän haluaa mennä naimisiin ja perustaa perheen. - Tosin jossain vaiheessa elämääni haluaisin asua Los Angelesissa. Se kaupunki vei sydämeni, kun kävin siellä. Ei mikään Pikku kakkosen täti Kolmessa vuodessa Keuruun tytöstä on tullut Suomen kolmanneksi suosituin vloggaaja ja Tampereella asuva puheviestinnän opiskelija. Ujo hän on edelleen. - Jos tapaan uusia ihmisiä, en tykkää olla lainkaan huomion keskipisteenä. Usein olen vain hiljaa ja välillä kommentoin jotain. Silti Miisalle ei ole mikään ongelma esiintyä videolla, jonka näkevät sadattuhannet ihmiset. - Teen videoita yksin kameran kanssa. En silloin ajattele olevani esillä. Vaikka onhan yleisöä pakko välillä ajatella. Miisa on roolimalli tuhansille nuorille, ja siksi hänen on pakko pohtia, mitä videoillaan saa sanoa ja mitä ei. Miisan katsojat ovat suurilta osin alaikäisiä tyttöjä. Taloustutkimuksen kesällä tekemä tutkimus kertoo, että Miisa on 13–17-vuotiaiden suomalaisten toiseksi suosituin idoli, heti tubettaja Lakon jälkeen. Samalla listalla Cheek on sijalla 4, Justin Bieber kuudentena ja Robin Packalen seitsemäntenä. Miisa myöntää, että vastuu on suuri. Silti hän ei pyri sensuroimaan mitään elämästään. - En halua olla mikään Pikku-kakkosen täti, vaan puhun kaikesta suoraan. Puhutaanpa rahasta Entä miten Miisan valtava suosio näkyy verkkopankin saldossa? - En tykkää puhua rahasta. Se on minulle henkilökohtainen asia. Pystyn kyllä elättämään itseni, mutten elä mitään luksuselämää. Verotiedoista selviää, että vuonna 2015 Miisa Rotola-Pukkilan ansiotulot olivat 44 057 euroa. Hän on siis aika lailla keskituloinen. Työkseen Miisa ei tubettamista halua kutsua. Se on ennemmin elämäntapa: hän on töissä koko ajan. Joka perjantai kello kolmelta iltapäivällä Miisa julkaisee ennalta käsikirjoitetun videon. Sellaisen tekemiseen kuluu aikaa käytännössä kokonainen työpäivä. Hän tekee viikon aikana myös muutaman my day -videon ja toisinaan erilaisia kampanjavideoita esimerkiksi poptähtien kanssa. Kaiken lisäksi käynnissä on jatkuva ideointiprosessi – puhumattakaan työmäärästä, jonka puheviestinnän opiskelu Tampereen yliopistossa vie. Kalenterista tyhjiä koloja ei juuri löydy. Vihapuhe kuriin Entä mitä Miisa olisi toivonut tietävänsä kolme vuotta sitten? - Aloittaessani en ajatellut, että muutaman vuoden päästä joku tulee ikkunaa hakkaaman. Kyllä nämä kuuluisuuden kirot yllättivät. Innokkaat fanit ovat kuitenkin pääosin positiivinen ongelma. Ihan toinen juttu on netin vihapuhe. Sitä Miisa ei hyväksy laisinkaan. Viimeisimmän törkyviestin hän muistaa hyvin. Kommentti koski videota, jolla hän laittautuu juhlia varten. Viesti meni suurin piirtein näin: - Voi että mun itsetunto kasvaa, kun näkee nää huorat ilman meikkiä. Samanlaista alhaista ryönää tulee kommenttikenttään joka päivä. Miten sellaista jaksaa? - Olen vain oppinut kestämään. Kun aloitin, ensimmäinen huono kommentti satutti pahasti. Vaikka kyllä nämä yhä edelleen menevät tunteisiin. Miisa linjaa videolla, miten nettikiusaaminen saadaan kuriin: Nimet esiin Myös Aamulehti on ryhtynyt kitkemään nettikiusaamista #emmekiusaa-kampanjalla. Miisa on kampanjassa mukana. Mitä vihapuheelle sitten hänen mielestään pitäisi tehdä? - Nettikiusaajalle haluaisin sanoa, että pystyisikö hän sanomaan saman asian minulle päin naamaa. Ei varmasti pystyisi. - Minun mielestäni nimettömyys pitäisi poistaa netistä kokonaan. Mutta vaikka vihapuhe saa mielen toisinaan mustaksi, useimmiten kommentit ovat päinvastaisia. - Parhaimmat kommentit ovat sellaisia, kun joku toteaa, että tämä video oli maanantaiaamuni pelastus. Että se piristi oikeasti jonkun ihmisen päivää. Siitä mulle tulee hyvä mieli. Tamperelainen vloggaaja ja puheviestinnän opiskelija. Syntynyt 17.1.1995 Keuruulla. Tekee videoita mmiisas-nimiselle kanavalle. Videoiden teemana ovat usein arkipäiväiset asiat, ruoka ja muoti. Voitti vuonna 2015 Tubecon-tapahtumassa vuoden naisvloggaaja -tittelin. Taloustutkimuksen kesällä 2016 tekemän tutkimuksen mukaan Miisa on 13–17-vuotiaiden suomalaisten toiseksi suosituin idoli. Kauppalehti listasi Miisan viihteen 100 vaikutusvaltaisimman henkilön joukkoon. Seuraajien määrät tammikuussa 2016: Youtube: 308 000 Instagram: 373 000 Twitter: 36 700 Facebook: 27 000 Videoilla yhteenä 62 miljoonaa näyttökertaa.