Pirkanmaa

Mies oli saada junan vessan peilioven päähänsä – syntyi idea julkisen palautteen firmaan

Pekka Aho
Mies oli saada junan vessan peilioven päähänsä – syntyi idea julkisen palautteen firmaan

Pendolino-junan vessan vaarallisesti auennut peiliovi synnytti julkisen palautteen yhteisöpalvelun.

Jorma HuovinenAamulehti

Tampereella asuva kauppatieteiden maisteri Jaakko Timonen, 34, oli saada täyttä vauhtia kiitäneen Pendolino-junan vessan peilioven päähänsä, mutta onnistui viime hetkellä väistämään.

- Minusta peilioven sulkumekanismissa oli puutteita, koska se pääsi avautumaan ja aiheuttamaan vaaraa junalla matkustavalle. Halusin antaa palautetta asiasta VR:lle, mutta esillä olleella QR-koodilla olisi voinut antaa palautetta ainoastaan wc:n värityksestä.

Timonen ei löytänyt palautelomaketta myöskään VR:n sivuilta, ja vaikka se olisi löytynyt olisiko annettu palaute tuottanut tulosta.

Syntyi ajatus kuluttajille suunnatusta julkisten reklamaatioiden yhteisöpalvelusta. Tamperelainen startup-yritys Nonono.io on nyt saanut kerättyä kokeneilta sijoittajilta ja Tekesiltä 155 000 euron rahoituksen yritystoiminnan kehittämiseen.

Lahdesta kerätyt huonot uutisetkin innoittivat

- Idea syntyi, kun keksin yhdistää oman tuskastumiseni VR:n palautejärjestelmään sekä näkemäni Lahti-blogin, joka on noussut suosituksi listaamalla pelkästään Lahtea koskevia huonoja uutisia. Tajusin nopeasti, että julkisesti esillä oleva kritiikki on tehokas keino saada reaktio aikaiseksi ja yhteisön joukkovoimalla on yksittäistä palautetta suurempi vaikutus, selvittää Timonen.

Nononon kautta kuluttajat voivat kirjoittaa julkisen reklamaation helposti mistä tahansa yrityksestä. Nonono lupaa toimittaa jokaisen palautteen perille sekä auttaa ratkaisun syntymisessä julkisuuden ja joukkovoiman avulla.

”Korjattu virhe tuo myönteistä julkisuutta”

Avoimuus lisää Jaakko Timosen mukaan luottamusta. Kun asiakkaat huomaavat voivansa luottaa palveluntarjoajaan myös ongelmahetkillä, on turvallisempi fiilis sitoutua käyttämään kyseisen firman palveluita. Fiksuimmat yritykset ovat tämän jo tajunneet. Muun muassa Ikea, Stockmann ja Elisa ovat jo kommunikoineet asiakkailleen palvelun kautta.

- Jos yhtiö ratkaisee esillä olevan ongelman julkisesti hyvin, saa se sitä kautta myönteistä julkisuutta, joka voi kääntyä helposti erottuvaksi markkinoinniksi. Radikaali idea voi tuoda kritiikin kohteina oleville yrityksille yllättäviä hyötyjä.

Arvosana vasta korjaustoimien jälkeen

Nononon visiona on rakentaa palvelu, joka on nykyisiä palveluita reilumpi kritiikin kohteina oleville yrityksille.

Olemassa olevat palvelut keskittyvät alkuperäisen palvelukokemuksen arviointiin, eikä firmoilla ei ole mahdollisuutta vaikuttaa saamaansa arvosanaan edes hyvällä reagoinnilla. Nononossa arvosana annetaan vasta kun reklamaatio on käsitelty.

Palvelu lanseerataan rahoituksen avulla ensiksi Suomessa alkuvuoden aikana. Yhtiön tavoitteena on tämän jälkeen nopea kansainvälistyminen. Palvelu on tarkoitus lanseerata Yhdysvalloissa vielä myöhemmin tänä vuonna. Palvelun ansaintamalli perustuu muun muassa reaaliaikaiseen tiedonvälitykseen, analytiikkaan ja rajapintoihin.

- Yritin etsiä, mutten löytänyt mistään päin maailmaa vastaavaa palvelua. Etelä-Afrikassa ja Argentiinassa oli tarjolla jotain saman tyyppistä.

Palvelusta löytyy julkinen beta-versio.


Kommentit (2)

  • Nimetön

    Minäkin kerran melkein pahoitinmieleni mutta menikin ohitse.

  • Nimetön

    Peitelty virhe on halvin virhe, toteaa yrityksen viestintäjohtaja.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet