Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Jukola 2019 Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Yli 40 bussinkuljettajalta meni hermot Tampereen seudun joukkoliikenteeseen: "Kuljettajien ääni sensuroidaan"

Me allekirjoittaneet toimimme kaikki kuljettajina Nysse-liikenteessä, kolmessa eri yrityksessä. Esiinnymme yksityishenkilöinä, mistä syystä emme mainitse firmoja. Haluamme kohdistaa pientä arvostelua liikenteen tilaajaviranomaista, eli Tampereen seudun joukkoliikennettä (jäljempänä JoLi) kohtaan. Syyttävä sormi ei osoita ketään erityisesti, vaan koko organisaatiota sinänsä. Aika ja systeemin koko on ajanut nykyisenkaltaisen puuhastelun ohi. Nyt kaivataan laajempaa ammattiosaamista ja vuoropuhelua. Digitaalisissa järjestelmissä ongelmia On varsin hälyttävää, että Suomen kakkoskasvukeskuksen ja yli 300 000 ihmisen joukkoliikennepalveluista vastaavan viranomaisen toiminnoissa yksi jos toinenkin asia mättää. Esimerkiksi digitaalisten järjestelmien osalta hankinnat tuntuvat perustuneen enemmän hyvään uskoon kuin testattuihin, jo olemassa oleviin ratkaisuihin. Viranomainen itse ei kuitenkaan tunnista ongelmien ja niiden kerrannaisvaikutusten laajuutta – eikä usein edes koko ongelmaa. Esimerkkinä ovat monet liikenteenseurantajärjestelmän (Lissu) ongelmat. Järjestelmä on ottanut tavakseen kaatuilla etenkin perjantai-iltaisin. Toimintakuntoon se on saatu satunnaisesti tuntien viiveellä tai vasta maanantaina päivällä. Lisäksi suuri osa autoista ei näy koko seurannassa eikä info niistä välity asiakkaille ajoneuvonäytöissä tai pysäkeillä, koska ajoneuvolaitteet kaatuilevat ja rikkoutuvat. Kuljettaja ei pysty tekemään niille mitään. Voi kulua jopa viikkoja, ennen kuin ylläpitäjän edustaja saa kuitattua viat ja buutattua koneet. Bussit seisovat punaisissa valoissa Tähän liittyy myös niin sanottu liikennevaloetuusjärjestelmä, joka yleensä kaatuu samalla kun Lissukin kaatuu. Juhlapuheet "joukkoliikenteen laatukäytävistä" voi unohtaa, kun bussit seisovat punaisissa valoissa viivästyen minuutteja per vuoro. Bussikaistoilla myös ajelee lakia rikkoen enimmäkseen muita ajoneuvoja kuin busseja. Tämä toki ei ole JoLin syy, vaan johtuu viranomaisvalvonnan puutteesta. JoLi kuitenkin voisi omalta osaltaan käydä pelisääntöjen noudattamisen tärkeydestä keskustelua viranomaisten kesken. Nettilatausjärjestelmä Nella kaatuilee melkein yhtä usein kuin Lissu, ja satojen lataajien lippulataus autolaitteissa viivästyy pahimmillaan päiviä milloin mistäkin syystä. Reagointikyky ja tiedotus ontuvat Kolmas kritiikkimme kohde on päivystyksen ja koordinoinnin puute virka-ajan ulkopuolella. Mikä tahansa nopeasti tapahtuva muuttuva tekijä, kuten lisäautotarve tai onnettomuus reitin varrella, aiheuttaa monenlaista mutkaa matkaan. Tätä nykyä JoLin reagointikyky tällaisiin on pyöreä nolla puhumattakaan poikkeustiedottamisesta asiakkaalle. Ratinan konsertin huomioon ottaminen lisävuoroin oli edistystä, mutta työmatka- ja koululiikenteen aloitus jätti satoja matkustajia pysäkeille kolmena päivänä mennen tullen. Ympäripyöreäksi hiottu vastausfraasi toisti vain lupauksen palvelun lisääntymisestä seuraavalla viikolla, mikä ei siinä kohtaa varmasti pysäkille jäänyttä lämmittänyt. Tiedotus siis tökkii pahasti niin asiakkaan kuin kuljettajien suuntaan. Tiedotteet ovat joskus tökerösti laadittuja ja jättävät liian suuren tulkinnanvaran käytännön toimiin. Aina, kun virhe sattuu, kuljettaja on aivan yksin kohtaamassa ärtyneen asiakkaan sekä vastaa sanktioidusti ja/tai jopa rankaisutoimin virheistä. JoLi pesee kätensä eikä aina seiso edes omien ohjeittensa takana. Esimerkkinä ovat lukuisat tapaukset lippujen kelpoisuuksista ja pysäkille jättämisistä. Onko JoLi arvostelun yläpuolella? Näyttää siltä, että monopoliasemaan palvelusopimusasetuksen myötä noussut viranomainen peittelee omia epäonnistumisiaan ja on valmis tekemään lähes mitä tahansa, jotta ammattitaidottomuus sekä kyvyttömyys eivät paljastuisi ja toiminta voisi jatkua veronmaksajain rahoilla ennallaan. Systeemi alkaa olla niin mittava, että pitää olla näkemystä sekä tervettä nöyryyttä ja kunnioitusta asiakasta ja niitä kasvottomia tekijöitä kohtaan, jotka sitten käytännössä hommaa yrittävät pitää kasassa. Pitäisikö siis olla huolissaan siitä, että JoLi ei tunnu itse olevan huolissaan oikein mistään? Haluaisimme kysyä, mitä mieltä vaaleilla valitut luottamushenkilöt ovat yksittäisen perustuslaillisen sananvapauden omaavan kansalaisen hiljentämisellä valvomansa viranomaisen toimesta? Voiko julkisrahoitteinen viranomainen asettua kaiken arvostelun yläpuolelle? Kuljettajien ääni sensuroidaan, koska se osoittaa kipeitä ongelmakohtia kautta systeemin. Kaikki kuljettajien kirjoittama palaute julkisesta keskustelusta sivuutetaan väittäen kommentointia asiattomaksi, koska se ei noudattele virallista näkemystä. Ammattilaisia, jotka yrittävät pitää tuolla kentällä korttitalon pystyssä, on uhkailtu ja painostettu JoLin taholta. Jälleen oli JoLilta toimitettu työnantajille nimilista niistä, jotka kommentoivat kriittisesti JoLin toimintaa. Tiedämme, että Nyssen FB-sivu ei ole paras kanava vuoropuheluun, mutta se on ainoa toimiva. Olemme ehdottaneet toistuvasti vaikkapa suljetun kanavan perustamista, jossa kaikki toimijat pystyisivät keskustelemaan kahdensuuntaisesti sen sijaan, että asiat kierrätettäisiin esimiehen kautta tai sähköpostilla, mitkä ovat ainoita keinoja, mitä meille on tarjottu. Kuljettajat pahoillaan tilanteesta Me allekirjoittaneet kuljettajat pahoittelemme joukkoliikennematkaajille viime aikoina koitunutta mielipahaa toimimattomista järjestelmistä. Meidän tahtomme asiakaspalvelun ammattilaisina olisi kyetä tarjomaan teille kaikille hyvä ja tasavertainen palvelu joka päivä. Valitettavasti meistä riippumattomista syistä se ei ole ollut pitkään aikaan mahdollista. Toivomme, että meidän sijaamme osoittaisitte palautteenne vastuulliselle joukkoliikenneviranomaiselle eli JoLille. Lisäksi toivoisimme, että kyseinen viranomainen toimisi julkisen viranomaisen avoimuudella ja kunnioittaisi oikeuttamme veronmaksajina ja kuntalaisina käyttää ammatista riippumatta meille perustuslain suomaa sananvapautta sekä aloittaisi rehellisen ja avoimen vuoropuhelun ja kehityskeskustelun myös meidän – joukkoliikenteen ammattilaisten kanssa. Yhteistyöterveisin, linja-autonkuljettajat: Heikki Haapaniemi Jarno Tuokkola Riku Kulmala Tanja Luoma Tero Pajunen Sami Latva-Nikkola Lauri Jokinen Janne Vuolle Antti Rauhalammi Jouni J Hirvenoja Teuvo Seppälä Pasi Rissanen Jukka-Pekka Ruuskanen Jani Mäki Jarkko Salmela Mika Sinisalo Sanna Salminen Katja Korkeamäki Niina Hyyryläinen Jarkko Junkkari Tuomas Paasiala Kari Tuominen Juha-Pekka Virtanen Teemu Jantunen Mika Hukkanen Hannu Lammi Erkki Piirainen Ilkka Paavola Veli Porspakka Mika Valtonen Kimmo Salonen Juho Mäkinen Vili Mattila Eetu Ylikippari Milja Junkkari Harri Peltonen Teemu Kaukonen Eric Koivanen Jari Honko Riikka Tuomisto Jarmo Lehtonen Niko Kallionpää Simo-Matti Vainio Vesa Saimanen Toni Saha Marko Ahonen Allekirjoittaneiden lisäksi mielipiteelle tukensa on antanut muutaman kymmenen kuljettajan ryhmä joka ei halua esiintyä omalla nimellään. Nämä allekirjoittaneet ja nimettömänä esiintyvät on kerätty kahdessa päivässä noin 300 kuljettajan keskusteluryhmästä, todellinen tuki kentällä on runsaasti suurempi.