Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Kuulutko hyötyjiin? Ratikka tulee nostamaan asuntojen hintoja Tampereella

Ratikka tulee nostamaan reittinsä läheisyydessä olevien asuntojen hintoja Tampereella, mutta vielä se ei näy. Asuntojen arvon ennustetaan nousevan eritoten Lentävänniemessä sekä sen läheisillä asuinalueilla Lielahdessa, Niemenrannassa ja Niemen alueella. Kalevan arvostus asuinalueena on jo noussut paljon, mutta on vaikea eritellä, mikä osuus siinä on ratikalla ja mikä muilla syillä, kuten Tampereen keskustan siirtymisellä Hämeenkadun itäpäähän. Näin Tampereen ratikkahanke etenee – katso lyhyt ja havainnollinen animaatio: Hinnoissa ei vielä näy – paitsi Kalevassa Vaikka osa asuntoa myyvistä jo käyttääkin tulevan raitiotien läheisyyttä houkuttimena kaupatessaan asuntoa, hintoihin ratikka ei vielä heijastu. Etuovi.com -palvelussa julkaistujen pyyntihintojen vertailu osoittaa, että tulevan ratikkareitin varrella esimerkiksi Hervannassa, keskustassa ja Lentävänniemen-Lielahden alueella vanhoista kerrostaloyksiöistä ja -kaksioista pyydettyjen neliöhintojen mediaanit ovat vuosina 2014–2017 heilahdelleet niin, että hintapyynnit ovat välillä käväisseet korkeammallakin kuin missä ne ovat nyt. Kovassa huudossa olevassa Kalevassa hinnat ovat nousussa, mutta syyt lienevät pääasiassa muualla kuin raitiotiessä. Kun vuoden 2011 huhtikuusta 2012 huhtikuuhun vanhan kerrostaloyksiön sai Kalevasta keskimäärin 3 044 euron neliöhinnalla, viime vuoden huhtikuun ja tämän vuoden huhtikuun välisenä aikana sen hinta oli kivunnut keskimäärin 3 864 euroon. - Raitiotie alkaa nostaa asuntojen hintoja sitten, kun sen rakennustyöt etenevät. Silloin se tulee ihmisille näkyväksi ja konkreettiseksi, arvioi Pirkan OP-Kiinteistökeskuksen myyntijohtaja Topi Salmi . Myyntiajat lyhentyneet – ratikan ansiota? Siinä ratikan voi jo nähdä vaikuttavan, että sen reitin varrella esimerkiksi Turtolassa, Kalevassa, Lukonmäessä ja Hallilassa olevien asuntojen markkinointiajat ovat lyhentyneet viime syksyisen ratikkapäätöksen jälkeen. Poikkeuksen tässä tekee Hervanta. Markkinointiaikojen lyheneminen kielinee ratikan vaikutuksesta, sillä Tampereella kokonaisuutena kerrostalohuoneistojen myyntiajat ovat pidentyneet, ja omakotitalojenkin hieman. Katso asuntojen neliöhinnat ratikan reitin varrella: Santalahti, Lielahti ja Lentävänniemi nousevat Pirkan OP-Kiinteistökeskuksen myyntijohtaja Topi Salmi sekä Kiinteistömaailma Klingendahlin toimitusjohtaja Juhani Sillanaukee uskovat, että etenkin Lielahti, Niemenranta ja Lentävänniemi hyötyvät ratikasta arvostuksennousuna. - Jos ratikka rakennetaan Lentävänniemeen asti, se tuo näille alueille lisää kasvua, palveluja ja paremmat joukkoliikenneyhteydet, Salmi ennustaa. Juhani Sillanaukee katsoo, että ratikalla on Lielahden suunnalla suurempi merkitys kuin keskustan tuntumassa Kalevassa tai edes Hervannassa. Monet hervantalaiset näet myös työskentelevät ja opiskelevat Hervannassa, joten ratikalla ei ole heidän elämäänsä niin suurta merkitystä kuin sillä on Länsi-Tampereella. - Länsitamperelaisten matka-aikoja lyhensi jo Rantatunneli, ja ratikka tekee sitä edelleen, hän mainitsee ja ennustaa, että myös Santalahden uusi kaava-alue nousee ratikan seurauksena vielä hyvin esiin. Sillanaukee huomauttaa, että pysäkkien sijainnilla on kuitenkin suuri merkitys sille, miten käyttökelpoinen ratikasta tulee kaupunkilaisille. Asunnon ja pysäkin välinen etäisyys ei saisi ylittää ainakaan kilometriä. - Vielä mieluummin etäisyys saisi olla alle puoli kilometriä, Sillanaukee uskoo. ”Kaleva on Tampereen Punavuori” Kovin asuntokysyntä Tampereella kohdistuu Pyynikin ja Kalevan väliselle alueelle. Pirkan OP-Kiinteistökeskuksen myyntijohtaja Salmi kuvaa Tammelan ja Kalevan nousseen aivan ykkösalueiksi Tampereella. Sillanaukeen mielestä Kalevan suosio perustuu moniin syihin, ei vain ratikkaan. - Kaleva on Tampereen Punavuori, hipsterikaupunginosa. Tampereen keskusta on vuosien varrella siirtynyt Hämeenkadun länsipäästä rautatieaseman ympäristöön. Tämä siirtymä nostaa ihan selvästi asuntojen hintoja Tammelassa, Kalevassa ja Sorsapuistossa, ja on tuonut eloa Tullin alueelle. Jos Kansi ja areena toteutuu, ilmiö vahvistuu edelleen. Aamulehti ja artikkelin tietojen yhtenä lähteenä käytetty Etuovi.com kuuluvat samaan Alma Media -konserniin. Tampereen raitiotien ensimmäisen vaiheen rakentaminen Hervannasta Pyynikintorille ja keskustasta Taysiin on jo käynnissä. Toinen vaihe, jonka rakentamisen aloittamisesta Tampereen kaupunginvaltuusto ei ole vielä päättänyt, kulkee Pyynikintorilta Lentävänniemeen. Se on määrä rakentaa vuosina 2021–2024. Tampereen kaupungille ratikan lasketaan tuovan suoraa rahallista hyötyä eritoten siksi, koska kiinteistöjen arvo nousee raitiotien läheisyydessä. Kaupunki omistaa paljon maata ratikan reitin varrelta. Suunnitelmien mukaan vuonna 2025 noin 45 prosenttia tamperelaisista asuu 800 metrin säteellä ratikkapysäkistä. Minna Ala-Heikkilä Aamulehti Pääkaupunkiseudulla metroväylän, raitiotien ja jopa junaradan läheisyys vaikuttaa selvästi asuntojen arvostukseen. Kiinteistövälittäjä Kurt Grönholm Huoneistokeskuksen Helsingin Lauttasaaren toimistosta toteaa, että myöhästynyt Länsimetro on vaikuttanut jo pari vuotta asuntokaupassa jopa Espoon Kivenlahdessa asti, vaikka sinne pitäisi alkuperäisen aikataulun mukaan alkaa rakentaa metroa vasta vuonna 2020. - Asunnon ostajien ja varsinkin myyjien kuulee sanovan, että ”kun tänne tulee se metrokin”. Länsimetron tuoman lisäkiinnostuksen ovat huomanneet myös asuntosijoittajat. Grönholm arvioi Länsimetron nostavan hintoja kertaluontoisesti, mutta vaikutuksen sittemmin selvästi laantuvan.