Kimmo KoskiAamulehti

Liikenneverkon uudistamisprojekti on valtava urakka, joka on pakko aloittaa nyt. Tavaroiden ja ihmisten liikuttaminen tulee digitalisoitumisen mukana muuttumaan valtavasti. Sähköautot vievät polttoaineverosta saatavat eurot. Robottibussit, -rekat ja -laivat kuljettavat ihmisiä ja tavaroita valtavassa logistiikkaketjussa, jonka muodostamiseen tarvitaan dataa ja toimivat tietoverkot.

Ihmisten ja tavaroiden mukana on pakko kulkea dataa, joka yhdistää nämä mahdollisimman saumattomasti erilaisiin tapoihin liikkua. Teistä syntyy omanlaisensa tietoverkko, joka pitää yhdistää digitaaliseen palvelu- ja tietoverkkoon.

Anne Bernerin esittelemä suunnitelma on kunnianhimoinen ja todella voimakkaasti tulevaisuuteen katsova visio.

Liian kauas visioiminen on ollut myös suunnitelman esittelyn heikko kohta. Berner on yrittänyt kertoa isosta kuvasta, mutta yksittäisiä autoilijoita, kuljetusyrittäjiä tai autokauppiaita kiinnostavat eurot ja elämä tässä ja nyt. Lisäksi yksityisautoiluun liittyy voimakkaita arvolatauksia yksilön oikeuksista liikkua ja tehdä juuri niin kuin haluaa.

Kun pääsee näistä ajatuksista yli, on Bernerin visio puutteineenkin ensimmäinen suunnitelma Suomesta digitalisoituneen liikenteen edelläkävijänä. Sen takia jo tällä avauksella on suuri arvo. Kaikki saavat ymmärryksen, että on pakko luoda jotain uutta ja meillä on siihen mahdollisuus.

MIKE NELSON
Tesla rakentaa akkutehtaan eli Gigafactoryn Arizonaan Yhdysvaltoihin. Se on yksi maailman suurimmista tehtaista. Sen arvellaan tuovan Arizonan osavaltiolle 100 miljardin dollarin hyödyn. Tesla aikoo rakentaa samanlaisen tehtaan Eurooppaan. Suomen Vaasa on kisassa vahvoilla Kaustisten litium-esiintymän takia.

Tesla rakentaa akkutehtaan eli Gigafactoryn Arizonaan Yhdysvaltoihin. Se on yksi maailman suurimmista tehtaista. Sen arvellaan tuovan Arizonan osavaltiolle 100 miljardin dollarin hyödyn. Tesla aikoo rakentaa samanlaisen tehtaan Eurooppaan. Suomen Vaasa on kisassa vahvoilla Kaustisten litium-esiintymän takia.

Suomi on datankäytön ja varastoinnin sekä digitaalisen paikannuksen edelläkävijä maailmassa. Robottibussit ovat jo kulkeneet Hervannassa. Samaan aikaan Vaasa havittelee tosissaan Teslan Gigafactorya Suomeen, koska Kaustisella on Euroopan suurin litium-esiintymä. Litiumia tarvitaan tehokkaiden sähköautojen akkuihin.

Palaset Bernerin visioon ovat Suomessa jo olemassa, nyt tarvitaan hartiat sen toteuttamiseen.

Hanketta on syytetty liiasta kiirehtimisestä, mutta se ei pidä paikkaansa.

Liikkeellä pitäisi olla jo.


Lue myös nämä


Kommentit (63)

  • Nimetön

    Bernerin malli tuo Suomeen yhä lisää ”palvelemaan” haluavia verenimijöitä. Ei taida maasta enää löytyä omaa etuaan ajavaa yritystä, joka ei paasaisi haluaan ”palvella” asiakkaitaan.

  • Nimetön

    Jokohan Berner yhtiö on perustanut oman yrityksensä ”palvelemaan” kansaa uusien ehdotusten ehkä toteutuessa?

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet