Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Linnan juhlat Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Kokenut voimanostaja neuvoo: näiden kolmen liikkeen pitää kuulua joka treeniohjelmaan

Voimailusta on tullut varsin suosittua opiskelijoiden ja miksei koko kansakunnankin keskuudessa. Sunnuntaina opiskelijoiden voimanoston SM-kilpailuihin osallistunut Ville Vikman , 23, pitää toimittajan havaintoa oikeana. Yläasteajoista voimaillut Vikman uskoo, että kuntosalibuumi tuo harrastajia voimanoston pariin. - Kisoissa käy yhä enemmän porukkaa, Vikman sanoo. Vikman pohtii, että esimerkiksi Jutta Gustafsbergin ja Jari ”Bull” Mentulan televisio-ohjelmat lisäävät voimailun suosiota.- Medialla on suuri vaikutus, Vikman sanoo. Liekö taustalla ihmisten halu kohentaa terveyttään ja ulkonäköään? Vikmanin mielestä voimanostossa ei kuitenkaan ole kyse täydellisen vartalon tavoittelusta. - Meitä kiinnostavat ne kilot, joita nostetaan. Väkisinhän siinä lihaksetkin kasvavat. Katso videolta Ville Vikmanin penkkipunnerrussuoritus opiskelijoiden voimanoston SM-kisoissa Hervannassa sunnuntaina: Vikman kertoo, että voimailu on parantanut hänen henkistä ja fyysistä hyvinvointiaan. - Elimistö joutuu koville, palautuu ja kehittyy. Esimerkiksi töissä ja koulussa jaksaa entistä paremmin. Vikman kertoo käyvänsä kuntosalilla 3–4 kertaa viikossa. Yksi kerta tosin kestää monta tuntia. Välipäivinä hän juoksee tai pyöräilee. Mitä tehdä, jos haluaa kehittyä voimailijana? Vikman suosittelee aloittavia voimailijoita hiomaan ensimmäisenä nostotekniikan kuntoon. - Aika usein tekniikka on pielessä. Aina jos näemme puutteita, neuvomme tekniikat kuntoon, Vikman kertoo. Hän neuvoo aloittamaan pienillä painoilla. Jos haluaa voimailla, kannattaa tehdä esimerkiksi viisi kertaa viiden toiston sarjoja ja lisätä painoja joka viikko kymmenen viikon ajan. Pienet painot ja pitkät sarjat tuovat puolestaan lihaskestävyyttä. Kolme liikettä Voimanosto sisältää kolme liikettä, jotka kaikki rasittavat varsin kokonaisvaltaisesti suuria lihasryhmiä. Jalkakyykky, maastaveto ja penkkipunnerrus ovat hyviä maksimivoiman mittareita. - Monet eivät edes tee jaloille muita liikkeitä kuin jalkakyykkyä ja maastavetoa, Vikman sanoo. - Jos haluaa harrastaa voimanostolajeja, näiden kolmen liikkeen on kuuluttava jokaiseen treeniohjelmaan. Jokaista kolmea liikettä pitää tehdä joka viikko. Niiden päälle voi harjoittaa pieniä lihaksia. Esimerkiksi vatsa- ja selkäliikkeillä on iso merkitys. Pienet lihakset tukevat isoja lihaksia, Vikman sanoo. Entäpä ravinto? Pitääkö aloittelevan voimailijan ostaa kaappi täyteen proteiinipitoista maitorahkaa ja lisäravinteita? - Minä olen kotiruuan kannalla. En käytä lisäravinteita, Vikman sanoo. Hän muistuttaa, että kasvava lihas kaipaa proteiinia ja treeni kuluttaa paljon kaloreita. Siksi tarvitaan myös hiilihydraatteja. - Syön kotiruokaa kuten makaronilaatikkoa ja karjalanpaistia. Ruokavaliossani on paljon jauhelihaa, kanaa, kalaa ja vihanneksia. Ja toki rahkaakin kuluu, Vikman myöntää. Täsmennys 26.9.2016 klo 8.35: Täsmennetty, että kolmen voimanostoliikkeen on Ville Vikmanin mielestä kuuluttava jokaiseen treeniohjelmaan, jolloin niitä pitää tehdä vähintään joka viikko, ei välttämättä jokaisella treenikerralla.