Pirkanmaa

Keskustori olisi aivan erinäköinen, jos tämä 1930-luvun suunnitelma olisi toteutunut

Tomi Vuokola
Keskustori olisi aivan erinäköinen, jos tämä 1930-luvun suunnitelma olisi toteutunut

Jos 1930-luvun suunnitelmat olisivat toteutuneet, Keskustorin seutu näyttäisi tänään erilaiselta. Jopa Raatihuone saattaisi olla kadonnut kuvasta.

Elina PaasonenAamulehti

Tampereen Kauppatori sai nykyisen Keskustori-nimensä vuonna 1936. Samalla kaupungin päättäjät saivat idean järjestää asemakaavakilpailun, jonka tavoitteena oli koota yhteen ajatukset torin ja Frenckellin alueen uudistamisesta.

Kilpailun tuomariston ohjeisti osallistujia säilyttämään Raatihuoneen ja torin etelälaidan talot, mutta antamaan surutta kyytiä alueen tehdasrakennuksille sekä laajentamaan rohkeasti torialuetta.

Lopulta voittajaksi nousi arkkitehtipariskunta Martta (1904–1992) ja Ragnar Ypyän (1900–1980) suunnitelma.

Toisin kuin ohjeistuksessa oli ollut puhetta, voittoisa suunnitelma piti sisällään Frenckellin punatiilisten rakennusten purkamisen lisäksi myös Keskustorin jugendtalojen ja Raatihuoneen hävittämisen. Näiden tilalle Ypyän pariskunta ehdotti funkishengen mukaisesti lamellitaloja.

Suunnitelmalla oli hulppea nimi Cocktail à la Manhattan – näin jälkiviisaana voimme todeta, ettei drinkki onneksi koskaan päätynyt lasiin saakka.

Voittoisa suunnitelma siirtyi vuonna 1938 valmistuneeseen asemakaavaan vain osittain. Kaavassa oli kylläkin paikka 11-kerroksiselle kaupungintalolle Puutarhakadun pohjoispuolelle ja Frenckellin tilalla oli asuinrakennuksia ja yhtenäinen rantapuisto.

Yksikään näistä hankkeista ei silti päätynyt toteutukseen saakka. Talvisota romutti suunnitelmat.

Sodan jälkeen Frenckellin tehdaskiinteistöä alettiin kunnostaa kaupungin virasto- ja toimitiloja varten.

Jos tehdasrakennukset olisi päätetty purkaa, jälkipolvilta olisi kadonnut arvokas palanen teollisuushistoriallista kansallismaisemaa. Suomen ensimmäinen paperikone käynnistyi juuri Tammerkosken rannalla vuonna 1842.

Tuntemaksemme teollisuuskompleksiksi alue laajeni vuosina 1903–1905, jolloin Birger Federleyn jugendtyylinen suunnitelma valmistui.

Uusrenessanssia edustavan Raatihuoneen arkkitehtuurista vastasi aikoinaan puolestaan Tampereella monessa vaikuttanut Georg Schreckin. Palatsimainen rakennus valmistui vuonna 1890.

Montako kadonnutta rakennusta tunnistat alla olevalta videolta?

 

Koristeellisesta kohti tarkoituksenmukaista

Teollistuminen mahdollisti 1800-luvulla uudet rakennustekniikat.

Tampereen liike- ja asuinrakennuksissa uusrenessanssi näkyi koristeellisuutena: kipsikoristeet koristivat julkisivuja ja ikkunoiden muodot poikkesivat kerroksittain.

Kriitikoiden silmissä uusrenessanssi piirtyy sekasikiönä.

Tampereella tunnetuin säilynyt uusrenessanssin edustaja on Raatihuone.

Jugend nousi pinnalle 1900-luvun alussa ja syrjäytti kertaustyylit.

Tyylin tunnusmerkkejä olivat yksinkertaisuus ja syvällisyys, joka vältteli tarpeetonta koristeellisuutta.

Suomessa aikakausi tunnetaan myös kansallisromantiikkana.

Tampereella tyylin tunnetuin edustaja on Tuomiokirkko.

Funktionalismi löysi Tampereelle 1930-luvulla, jolloin rakennuksista pyrittiin tekemään yksinkertaisia ja toimivia.

Tyylin tunnusmerkkejä olivat teräs, suuret lasipinnat, valkoiseksi maalattu betoni ja nauhaikkunarivistöt.

Sotien jälkeen funktionalismista siirryttiin rationalismiin. Aikakausi toi mukanaan ajatuksen valoisista ja ilmavista puutarhakaupunginosista.

Kaupunginosista Kaleva edustaa hyvin tätä suunnittelun suuntaa.

Tampereen nykyisestä rakennuskannasta kolme neljäsosaa on rakennettu sotien jälkeen. Yli satavuotiaita rakennuksia on vain pari prosenttia kaikista rakennuksista.


Lue myös nämä


Kommentit (1)

  • Nimetön

    Nykyään halutaan tuhota puistoja, Eteläpuisto on nyt vaarassa. Hämmästyttävää kyllä vihreät ovat ajamassa puiston betonointia.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet