Kaupan uusi ilmiö kasvaa vauhdilla – Vertaiskaupassa liikkuu jo satoja miljoonia euroja vuosittain

Eriika Ahopelto
Kaupan uusi ilmiö kasvaa vauhdilla – Vertaiskaupassa liikkuu jo satoja miljoonia euroja vuosittain
Olli KoikkalainenAamulehti

Käytetyn tavaran kauppa kasvaa Suomessa sellaista vauhtia, että perinteisillä kaupan toimijoillakin on kova paine muuttua myös käytetyn tavaran välittäjiksi.

Kaupan liiton selvityksen mukaan suomalaiset ostavat käytettyä tavaraa toisiltaan netin ja Facebookin osto- ja myyntipalveluista arviolta 300–400 miljoonalla eurolla vuodessa. Jo kaksi kolmesta suomalaisesta netinkäyttäjästä on käynyt vertaiskauppaa parin viime vuoden aikana.

Vertaiskaupalla tarkoitetaan yksityishenkilöiden keskenään käymää kauppaa. Sen perinteisiä areenoita ovat kirpputorit, mutta digitalisaatio on luonut sille uusia ulottuvuuksia verkkomaailmassa.

Palvelujen ja kaupan professori Hannu Saarijärvi Tampereen yliopiston Johtamiskorkeakoulusta sanoo, että kaupan evoluutiossa on siirrytty vaiheeseen, jossa uuden ja käytetyn tavaran rajapinta hämärtyy.

Kaupan perinteinen ansaintalogiikka, joka perustuu uuden tavaran myymiseen, on ainakin osittain muuttumassa.

- Jo arviolta 5–10 prosenttia kuluttajista aloittaa ostoprosessin katsomalla vertaiskaupan tarjontaa sen sijaan, että menisi kauppaan tai verkkokauppaan. Esimerkiksi lastenvaatteiden kasvanut vertaiskauppa näkyy jo niin, että tavaratalot ovat vähentäneet niitä valikoimistaan, hän huomauttaa.

Teknologian kehitys on helpottanut käytetyn tavaran liikkuvuutta, mutta se ei yksin selitä ilmiön kovaa kasvutahtia.

Saarijärven mukaan ihmisten suhtautuminen käytetyn tavaran ostamiseen on murroksessa. Kun vielä 10–20 vuotta sitten siihen liitettiin kielteinen sosiaalinen mielleyhtymä, pidetään käytetyn tavaran ostamista nykyään enemmän valistuneen ja ympäristötietoisen kuluttajan merkkinä.

ERIIKA AHOPELTO
Käytetyn tavaran kauppaa voi tehdä muun muassa astioilla.

Käytetyn tavaran kauppaa voi tehdä muun muassa astioilla.

Saarijärvi uskoo, että perinteiset kivijalkakirpputoritkin ovat hyötyneet käytetyn tavaran verkkokaupan kasvusta.

- Digitalisaatio on tuonut vertaiskauppaan uusia ostajia ja myyjiä. Kun he ovat huomanneet digikirpputorit luontaiseksi osaksi kaupankäyntiä, heidän on ehkä helpompi poiketa myös kivijalkakirppiksillä.

Halpa hinta on vertaiskaupan keskeinen kilpailuetu. Saarijärvi nostaa esiin myös valikoimien helpon selattavuuden ja uudenlaisten kulutuskokemusten etsinnän.

- Vertaiskaupoilla ei tyydytetä pelkkiä perustarpeita, vaan niissä etsitään myös jännitystä tai vaikkapa nostalgiaa jostain lapsuuden tavarasta, jota ei löydä kaupasta.

Saarijärvi seuraa kiinnostuneena vertaiskaupan markkinan muodostumista.

- Iso kysymys on, lähtevätkö perinteiset isot toimijat mukaan ja muuttuuko vertaiskauppa nykyistä enemmän tuoteryhmäkohtaiseksi, kuten Facebook-kirppiksillä.

Saarijärven mukaan perinteiset uuden tavarat myyjät voivat hyötyä vertaiskauppabuumista myös lähtemättä itse suoraan siihen mukaan. Se voi onnistua esimerkiksi markkinoimalla vanhan korvaavia tuotteita sellaisilla kauppapaikoilla, joissa ihmiset myyvät ja ostavat käytettyä tavaraa.

ERIIKA AHOPELTO
Leluja myynniss Pirkan kirpputorikeskuksessa Kangasalla.

Leluja myynniss Pirkan kirpputorikeskuksessa Kangasalla.

Kiintoisana uutena konseptina Saarijärvi mainitsee Vähänkäytetty.fi-palvelun. Siinä kaikki tavara kulkee keskusvaraston kautta. Koska kaupat tehdään palvelua ylläpitävän yrityksen kanssa eikä suoraan ostajan ja myyjän kesken, tuotteilla on normaalit peruutus- ja palautusoikeudet.

Vähänkäytetty.fi aloitti syyskuussa myös tavaroiden toimitukset Viroon ja Ruotsiin.

- On hyvä, että vertaiskaupan toimijat ainakin kokeilevat konseptinsa toimivuutta myös ulkomailla, Saarijärvi toteaa.

Näin suomalaiset käyvät vertaiskauppaa

Kaupan liiton viime talvena julkaiseman selvityksen mukaan noin kaksi miljoonaa suomalaista oli ostanut tai myynyt tavaroita tai palveluja toisilleen netissä tai sosiaalisessa mediassa edellisen reilun puolentoista vuoden aikana.


Lue myös nämä


Kommentit (1)

  • Mika Prinkkilä

    Kirpputori nimi on vieläkin ihan pätevä… hienostelu nimeä muuttamalla on pöljää

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio