Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Kannattaako krapulassa lähteä lenkille ja voiko täydellä vatsalla juosta? Ammattilainen vastaa

Moni meistä miettii näin joulun jälkeen pienoisen tai ehkä hieman isommankin elämäntaparemontin aloittamista tai vähintäänkin muutaman kilon pudottamista pyhien herkuttelun jälkeen. Mutta kuinka, missä, miten ja millä aikataululla ensiaskeleet kohti vähemmän pöhöttävää ja kevyempää elämäntapaa tulisi ottaa? Liikuntatieteiden maisteri Mia Laakso vastaa kahdeksaan kysymykseen. Mikäli päätös kevyemmästä ja liikkuvammasta elämästä syntyy kesken aterian, kuinka pitkään tulisi odottaa ennen kuin lenkkikengät vetää jalkaan? Tämä on hyvin yksilöllistä, mutta väliä raskaan aterian ja urheilusuorituksen välillä tulisi pitää kahdesta neljään tuntia. Mikäli mielessä siintää raskaampi treeni välin tulee mielellään olla enemmän kuin kaksi tuntia. Täydellä vatsalla urheilemisesta ei ole sinällään mitään haittaa, mutta jaksaminen ja vireystaso ovat eritasolla silloin kun ruoka on laskeutunut. Mikäli liikkuminen tuntuu raskaalta ja jaksaminen on heikkoa, on liikkeellä liian nopeasti. Voiko lenkille tai salille lähteä, jos edellisenä päivänä on nauttinut krapulaan asti johtaneen määrän alkoholiannoksia? Mikäli alkoholia on nauttinut reilummin, tulee väliä urheilusuorituksen kanssa pitää ainakin vuorokauden verran. Krapulassa ihmisen keho ei toimi samalla tavalla kuin normaalissa tilassa ja niin syke kuin verenpainekin saattavat olla koholla. Myös verensokeri saattaa olla tavallista alhaisemmalla tasolla. Jos krapulassa harrastaa raskasta liikuntaa, voi ilmetä jopa sydämen rytmihäiriöitä. Kevyt liikunta kuten esimerkiksi kävelylenkki on kuitenkin hyvä vaihtoehto. Kiteytettynä sanoisin, että runsas alkoholin käyttö ja liikunta eivät kulje käsikädessä. Voiko elämäntapamuutoksen tehdä kertarysäyksellä? Ihmiset ovat erilaisia ja osalle tietenkin sopii tehdä muutos ajatuksen tasolla nopeasti mutta samalla toiset tarvitsevat hieman pidemmän totutteluajan. Elämäntapamuutosten ja kuntokuurien suurin ongelma on se, että ajatellaan niin, että aloitan nyt kuuden kuukauden dietin ja elän sen mukaan kuin ajatuksen pitäisi olla lähempänä sellaista, että kyseessä olisi pidempiaikainen muutos. Jos elämäntapamuutos tuntuu maistuu ensimmäisten viikkojen aikana puulta, mitä tehdä? Ei kannata luovuttaa heti. Esimerkiksi juuri itselle oikean liikuntamuodon löytäminen voi viedä aikaa. Sama asia pätee myös terveellisemmän ruokavalion löytämisen kanssa ja siihen tottuminenkin voi kestää aikaa. Ihminen myös addiktoituu helposti tapoihinsa, joten muutos vie yleensä aikaa. Mitä ruoka-aineita tulisi ehdottomasti välttää, jotta onnistuisi parhaimmalla mahdollisella tavalla? Itse tykkään kääntää tämän ajatuksen niin päin, että tulisi syödä pääosin monipuolisesti ja terveellisesti, jotta kehomme saa ruokavaliosta tarvitsemansa ravintoaineet. Tätä kautta sitten löytää itselle tarpeettomat ruoka-aineet kuten pikaruoka, leivonnaiset, karkit, jäätelö ja sokeripitoiset juomat. Perussääntö on se, että mikäli ihminen saa enemmän energiaa kuin kuluttaa paino nousee. Täytyy kuitenkin aina muistaa, että syöminen ei saa olla liian vakavaa vaan sopivasti joustavaa ja nautintoa tuottavaa. Tarvitseeko kuntoon päästäkseen ostaa itselleen jäsenyys liikuntakeskukseen? Salikortti ei ole välttämätön. Osalle ihmisistä se on kuitenkin motivaation lähde ja sen avulla tulee lähdettyä salille. Mutta ilman salikorttia pystyy hyvin harrastamaan monipuolisesti liikuntaa. Omalla kehonpainolla pystyy tekemään paljon erilaisia voimaharjoitteluliikkeitä ja mukaan voi ottaa esimerkiksi puolentoista litran juomapullot tai kuminauhan. Kävelyä, juoksemista, pyöräilyä ja kaikenlaista hyötyliikuntaa pystyy hyvin harjoittamaan ilman kuntosalijäsenyyttä. Onko joku yksi tietty liike, jonka avulla voisi päästä kuntoon kokonaisvaltaisesti? En halua nostaa mitään yksittäistä liikettä esille. Yleisesti kuitenkin kokonaisvaltaiset moninivelliikkeet ovat hyviä, jos ajatellaan lihasmassan kasvattamista ja rasvanlähtöä. Esimerkiksi kyykkyliike on tällainen. Monesti sanotaan, että vettä juomalla laihtuu. Pitääkö tämä paikkansa? Ihminen koostuu suurimmaksi osaksi vedestä, joten jo tästä syystä on tärkeää, että juomme päivittäin kahdesta kolmeen litraa vettä. Mutta mikäli elää aktiivista elämää ja sen myötä esimerkiksi hikoilee, olisi veden juontia syytä lisätä. Mitään erityistä laihduttavaa efektiä tällä ei kuitenkaan ole. Millä viidellä vinkilläsi elämäntapamuutoksessa onnistuu parhaiten? 1. Nauti elämästä. 2. Pyri syömään pääosin terveellisesti ja monipuolisesti. Tämä tarkoittaa, että syö paljon kasviksia ja marjoja, sekä laadukkaita ja vähän prosessoituja proteiinin, hiilihydraattien ja rasvojen lähteitä. 3. Yritä löytää itsellesi urheilulaji, josta nautit ja siitä tulee näin osa arkeasi. 4. Muista levätä arjen keskellä niin henkisesti kuin fyysisestikin. 5. Oikotietä ei ole, joten muista olla kärsivällinen. Kun muutoksia tekee pikku hiljaa ovat tuloksetkin pysyviä.