Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Isolla joukolla bussikuskeja meni kuppi nurin – Tampereen seudun joukkoliikenne saa sapiskaa

Viitisenkymmentä linja-autonkuljettajaa allekirjoitti omalla nimellään Aamulehteen lähetetyn mielipidekirjoituksen , jossa arvostellaan Tampereen seudun joukkoliikennettä (Joli) useista ongelmista. Linja-autonkuljettaja Jani Mäki on yksi kuljettajien mielipidekirjoituksen allekirjoittajista. Hän oli valmis myös avaamaan ongelmia Aamulehden pyytämässä puhelinhaastattelussa. Kuljettajat allekirjoittivat kirjoituksensa yksityishenkilöinä. Kuljettajat haluavat kohdistaa "pientä arvostelua liikenteen tilaajaviranomaista eli Tampereen seudun joukkoliikennettä kohtaan". –Syyttävä sormi ei osoita ketään erityisesti vaan koko organisaatiota sinänsä, kuljettajat painottavat. "Omista virheistä ei oteta vastuuta" Jani Mäki jakaa ongelmat kolmeen kohtaan. –Ensimmäiseksi olemme väsyneitä siihen, että kukaan ei ota vastuuta omista virheistään, hän sanoo. Mäki kertoo, että Jolin päätökset tai puutteet tekniikassa tai muussa mielletään yhä usein TKL:n piikkiin, vaikka TKL on vain yksi liikennöijistä. –Samoin käy yksityisten liikennöijien. Ei tyytymätön asiakas miellä ongelmaa Jolille kuuluvaksi, jos hän lukee bussista Paunun, Länsilinjojen, TKL:n tai muun nimen, Mäki sanoo. Hänen mielestään kuljettajien jaksamisesta olisi järkevää pitää huolta. –Me olemme joukkoliikenteen kasvot asiakkaalle. Haluaisimme palvella heitä hyvin, hän sanoo. Jaksamista murentaa Mäen mukaan sekin, että Joli pahoittelee palautetta antavalle asiakkaalle joitain asioita, vaikka kuljettaja olisi tehnyt nimenomaan sääntöjen mukaan. Esimerkiksi hän kertoo sen, että jos matkustajan arvokortin nettilataus ei ole toiminut, pitää kuljettajan periä maksu, ja asiakas hoitaa ongelman loppuun Jolin asiakaspalvelussa. –Jos emme noudata sääntöjä, saamme sanktion, hän muistuttaa. "Tiedonkulku on surkeata" Toinen ongelma tiivistyy siihen, että tiedonkulku on kuljettajien arvion mukaan surkeata. –Olemme pitkään ehdottaneet, että saisimme puolireaaliaikaisen keskusteluyhteyden. Liikenteessä tapahtuu asioita paljon nopeasti. On äärimmäisen hidasta soittaa työnjohdolle, joka ottaa yhteyttä Joliin, Mäki kertoo. Sosiaalinen media ei toimi hänen mukaansa nyt kanavana siksi, että sieltä poistetaan kuljettajien kommentteja, joissa olisi tietoa asiakaspalvelun parantamiseksi. Hän kertoo, että sähköposti on mainittu viestintäkanavana, mutta kuljettajien kokemuksen mukaan niihin vastataan joskus tai aina ei ollenkaan. Mäki on ehdottanut Jolin, Raitiotieallianssin ja liikenne- ja katupuolen yhteistä viestintäfoorumia, jolloin kaikista joukkoliikenteeseen vaikuttavista asioista päästäisiin suoraan vuoropuheluun. "Kuljettajien kommentteja poistetaan" Kolmas ongelma on Mäen mukaan se, että kuljettajat eivät saa käyttää yksityishenkilöinä sananvapauttaan. Mäki kertoo, että heidän kommenttejaan poistetaan esimerkiksi Tampereen seudun joukkoliikenteen julkiselta Facebook-sivulta, vaikka kommenttien tarkoitus olisi esimerkiksi välittää kiireistä tietoa kuljettajan työmatkallaan havaitsemista puutteista. –Joli on joukkoliikenneviranomainen, joka vastaa Tampereen, ympäristökuntien, Vesilahden ja Oriveden liikenteestä. Viranomaisella on aika vahvat tasavertaisuusvaatimukset. Se ei saa nousta kansalaisen yläpuolelle, Mäki sanoo. Hän muistuttaa, että kuljettajat eivät puhu kommenteissaan työnantajafirmansa äänellä, vaan omallaan. –Me puhumme yksityishenkilöinä. Me emme voi sille mitään, että meidän ammattimme on se, mikä se on, ja me tiedämme sen takia joitain asioita. Emme puhu mistään salaisista asioista, vaan esimerkiksi aikatauluista, Mäki sanoo. Hän kertoo, että kommentit ovat usein suorasanaisia, mutta hänen mukaansa haistatteluja ei harrasteta.