Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Ilmailuopistolta valmistuvat pääsevät nyt suoraan töihin – Lentäjän ammatti kiinnostaa apteekkareita, diplomi-insinöörejä ja veturinkuljettajiakin

Lentoyhtiö Finnair tiedotti maanantaina rekrytoivansa yli 100 uutta lentäjää. Taustalla on yhtiön hyvä taloudellinen tilanne: huhti–kesäkuun tulos oli sen kaikkien aikojen paras toisen vuosineljänneksen tulos. Kasvu on hyvässä vauhdissa, uusia lentokoneita tulee ja reittiverkosto laajenee. Porissa sijaitsevalle Suomen Ilmailuopistolle Finnairin rekrytointi on hyvä uutinen, sillä se lisää kiinnostusta koulutukseen ja sitä myötä kasvattaa oppilasmääriä. Finnair hakee sekä kokeneita liikennelentäjiä että ihmisiä, joilla ei vielä ole lentokokemusta. –Töitä on enemmän kuin ehditään tekemään, mikä on positiivinen asia, sanoo Suomen Ilmailuopiston toimitusjohtaja Juha Siivonen . Käytännössä hyvä tilanne näkyy siinä, että alkavissa koulutusryhmissä on enemmän opiskelijoita. Ilmailuopisto käynnistää kaksi kertaa vuodessa 24 oppilaan kurssin, eli vuosittain valmistuu vajaa 50 henkilöä. Tällä hetkellä opistossa on sisällä yhteensä neljä kurssia, joilla opiskelee 15–24 oppilasta per kurssi. Vuodet, jolloin Finnair ei rekrytoinut lainkaan lentäjiä, olivat opistolle vaikeita. Koulutus on maksullista, ja kursseilla aloitti vähemmän oppilaita, kun työpaikasta ei ollut varmuutta. –Vaikka meidän koulutus on melkein ilmaista, huonoina vuosina 20 prosenttia meille valituista ilmoitti, että ei ota paikkaa vastaan, koska ei kuitenkaan pääse töihin mihinkään. Ilmailuopistossa kahden vuoden lentäjäkoulutuksen hinta on 15 000 euroa, kun yksityisissä kouluissa hintalappu on noin 100 000 euroa. –Lisäksi meillä saa asua vuoden ilmaiseksi, jos vain vaatimattomat solukämpät kelpaavat. Siivonen muistaa myös, kuinka kolmisen vuotta sitten kun joku sanoi päättäjäispuheessa tuoreille lentäjille, että uskokaa tai älkää, muutaman vuoden päästä olette matkustajakoneen ohjaamossa. –Silloin se aiheutti vain epäuskoista naureskelua, kun näkymät olivat niin epätoivoiset. Vaikka kyllä maailmalta tuli jo silloin merkkejä paremmasta, ja Kauko-Idässä on ollut lentäjäpula kaikki nämä vuodet. Nyt on jo pari kurssia on valmistunut niin, että lentäjät tiesivät jo valmistujaisjuhlissa pääsevänsä Finnairille töihin. Ilmailuopiston kurssit alkavat kaksi kertaa vuodessa, koska se helpottaa opintojen jaksotusta. Suomessa lentämisen opetuksessa on sään aiheuttamia haasteita, joista muualla maailmassa ei tarvitse huolehtia. –Melkein puolet vuodesta on sellaista, että tietynlaisia koululentoja ei voi ollenkaan lentää huonon näkyvyyden ja kelin takia. Vaikka kesä olisi parasta aikaa lentojen opetteluun, on opistossa pakko pitää lakisääteiset kesälomat kesäaikaan. Asia on ratkaistu niin, että koulu on heinäkuussa muutaman viikon kokonaan kiinni. Lentäjäkoulutukseen on tähän asti riittänyt hyvin hakijoita, ja harva pääsee sisään suoraan koulun penkiltä. Hakuja on järjestetty kahden vuoden välein, ja viimeksi hakemuksia tuli 2 000. –Kun hakijoita haastateltiin, siellä oli valmiita diplomi-insinöörejä, tekniikan tohtoreita, lääkäreitä, apteekkareita ja yllättävän paljon veturinkuljettajia. Finnair työllistää nimenomaan suomalaisia lentäjiä. Lentoturvallisuuden kannalta on hyvä, että lentäjä ja perämies puhuvat samaa kieltä ja ovat samasta kulttuuritaustasta, etenkin jos joudutaan tiukkaan tilanteeseen. Finnairin vasta-alkajien lentäjähaussa valituksi tulleet voivat toivoa, haluavatko he tulla Poriin noin kaksivuotiseen koulutukseen vai Patrian kanssa toteutettavaan 18 kuukautta kestävään Multi-Pilot License-koulutusohjelmaan Pirkkalaan. Lentäjien haku alkoi 1.8. ja päättyy elokuun lopussa. Patrian koulutuksen hinta on 80 000 euroa, eli reilusti enemmän kuin Ilmailuopiston, mutta toisaalta siihen kuuluu Airbus-koneiden lentämiseen tarvittava tyyppikoulutus. Ilmailuopiston koulutuksesta valmistuneet joutuvat käymään saman koulutuksen Finnairilla myöhemmin, ja sen hinta on 30 000 euroa. Pirkkalan lentokoulutuskeskus valmistui vasta tänä vuonna ja siellä on lentäjäkoulutuksen lisäksi myös mekaanikkojen koulutusta. Siivonen ei pidä kilpailijan tuloa huonona asiana. –Meillä on yhteistyötäkin viritelty, kun heillä on samantapaista kalustoa. Lisäksi Patria voitti Ilmailuopiston järjestämän kilpailutuksen, ja sieltä hankitaan nyt ostopalveluna koulutusta noin 20 lentäjälle. Ilmailuopiston tulevaisuudesta Porissa kannettiin pitkään huolta, kun lentäjille ei ole ollut töitä ja Porin lennot ovat olleet katkolla milloin mistäkin syystä. Julkisuudessa pidettiin koulutusta verorahojen haaskauksena. Opisto katseli jo vakavissaan muita paikkakuntia koulutukselle, kun Porin lentokentän kunnossapitovastuu yksin olisi ollut pitkällä tähtäimellä liian raskasta. Käänne parempaan alkoi noin puolitoista vuotta sitten, ja nyt kun lennotkin ovat taas viiden vuoden sopimuksella palanneet Poriin, tilanne on toistaiseksi hyvä.