Ikean asiakkaat innostuivat kierrätyksestä: "Ihmiset ovat tuoneet meille sadoittain huonekaluja"

Eriika Ahopelto / Aamulehden arkisto
Ikean asiakkaat innostuivat kierrätyksestä: "Ihmiset ovat tuoneet meille sadoittain huonekaluja"
Olli Koikkalainen, Aamulehti

Myös perinteiset, uutta tavaraa myyvät kaupan toimijat ovat vähitellen heräämässä ihmisten intoon panna tavaraa kiertoon ja ostaa käytettyä.

Yksi näkyvästi mukaan lähteneistä yrityksistä on huonekalu- ja sisustuskonserni Ikea. Se aloitti keväällä Suomessa kokeilun, jossa se ottaa vastaan käytettyjä Ikean ruokapöytiä, ruokapöydän tuoleja ja lipastoja uudelleenmyyntiä varten.

Parin kuukauden mittaiseksi suunniteltu kokeilu onnistui Ikean Suomen vastuullisuuspäällikön Tiina Suvannon mukaan niin hyvin, että se jatkuu yhä. Kokeilua on laajennettu koskemaan myös muita pöytiä, työtuoleja, kirjahyllyjä ja kaappeja.

- Ihmiset ovat tuoneet meille jo sadoittain huonekaluja. Yli 80 prosenttia niistä on ollut siinä kunnossa, että ne on voitu myydä uudelleen, Suvanto kertoo.

Vastineeksi palauttamastaan huonekalusta asiakas saa hyvityskupongin, joka käy Ikean myymälöissä. Kun Ikea myy palautushuonekalun uudelleen, sen hinnaksi muodostuu hyvityskupongin arvo, johon on lisätty 24 prosentin arvonlisävero.

Suvannon mukaan Ikea ei koe netin ja sosiaalisen median vertaiskauppapaikkojen uhkaavan sen liiketoimintaa, vaikka liikkeellä on paljon myös Ikean tuotteita.

Pekka Karhunen / Kauppalehden arkisto
Ikean Suomen vastuullisuuspäällikön Tiina Suvannon mukaan Ikea ei koe netin ja sosiaalisen median vertaiskauppapaikkojen uhkaavan sen liiketoimintaa, vaikka liikkeellä on paljon myös Ikean tuotteita.

Ikean Suomen vastuullisuuspäällikön Tiina Suvannon mukaan Ikea ei koe netin ja sosiaalisen median vertaiskauppapaikkojen uhkaavan sen liiketoimintaa, vaikka liikkeellä on paljon myös Ikean tuotteita.


Lue myös nämä


Kommentit (3)

  • Nimetön

    ”Itse en ota edes uutena, vaan ostan jotain kestävämpää ja siten ekologisempaa.”

    Jepjep. Ostimme vuonna 2010 sohvat isosta huonekaluliikkeestä. Kahden sohvan yhteishinta oli noin 1000€ luokkaa. Kuvittelimme saavamme laatua, kun piti olla niiiiin suomalaista että. Toisin kävi.

    Noin vuoden kuluttua alkoi sohvan kankaaseen tulla erikoisia läikkiä. Epäilimme liaksi mutta puhdistettaessa ei lähtenyt valkoiseen pyyhkeeseen mitään. Reklamoimme liikkeeseen jossa
    heti alettiin syyllistää että olette lianneet ne jne jne.

    Veimme yhden pahimman näköisistä istuintyynyistä kyseiselle myyjälle joka myös yritti ”puhdistaa” valkoisella pyyhkeellä ja huonekalujen pesuaineella. Yhtään ei saanut pyyhkeeseen likaa irtoamaan.

    Loppujen lopuksi kävi ilmi että kyseinen kangas oli niin huonolaatuista että kankaan tukikangas oli irronnut käytössä pintakankaasta ja myös välissä oleva liima tunkenut päällikankaasta läpi aiheuttaen tummia läikkiä… että sellaista kotimaista hyvää laatua ja asiakasta vähättelevää palvelua. Loppujen lopuksi saimme uudet sohvat.
    Eipä aikaakaan kun alkoivat uudelleen ”oireilla”. Meni hermot ja sohvat kierrätykseen.

    Nykyään ikean sohvat jotka olleet n. 4 vuotta kovassa käytössä. Ei kulumisen merkkejä. Kankaissa ei ole tapahtunut venymistä. Kaikenkaikkiaan melkein kuin uudet.

    Tämän ei ole tarkoitus olla mikään mainos vaan pieni esimerkki siitä että aina et saa laatua vaikka siitä luulet maksavasi. Ekologiseksi en myöskään miellä sitä että saadaksesi kahdeksi vuodeksi sohvat, joutuu valmistaja tekemään niitä kahdet! Minne luulette vanhojen viallisten menneen?

  • Nimetön

    Kaikissa käytetyissä piilee vaara oli sitten vaatteet tai huonekalut. Nykyisin monessa kaupungissa lutikkaongelma rejähtänyt käsiin ja ne siirtyy mielellään uuteen ympäristöön varsinkin huonekalujen kanssa.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet