Hyvä uutinen: dieselin päästöihin voi vielä vaikuttaa

Kolumni: Lähes kaikki dieselautoja koskevat uutiset ovat nykyisin huonoja. Hyvä uutinen on se, että dieselin päästöihin voi vielä vaikuttaa, kirjoittaa Aamulehden erikoistoimittaja Kari Pitkänen.

ERIIKA AHOPELTO
Hyvä uutinen: dieselin päästöihin voi vielä vaikuttaa
Kari Pitkänen

Dieselauton väärä tankkaus olisi ollut helppo estää ennakolta ajat sitten, jos tankkauspistoolit ja tankkien suuaukot olisi suunniteltu riittävän erilaisiksi. Ensin siihen ei ollut tarvetta (dieselin suosio oli vähäinen), nyt se ei enää kiinnosta ketään (dieselin suosio laskee jälleen).

Miksi vakuutusyhtiöt ja/tai autoliikkeet eivät muuten ole tarjonneet diesellukkoja asiakkailleen ilmaiseksi? Ilmeisesti polttoainejärjestelmien rassaus työllistää mukavasti huoltoverkostoja.

Lähes kaikki dieselautoja koskevat uutiset ovat nykyisin huonoja. Tekniikan Maailman otsikko: "Dieselit saastuttavat luultuakin enemmän". Kauppalehti.fi: "Porschen odotetaan luopuvan dieselmalleista – tärkeimmillä vientimarkkinoilla myyntiä tuskin lainkaan".

Volvo ehti jo ilmoittaa lopettavansa pelkkien polttomoottoriautojen valmistamisen. Jatkossa uudet Volvot ovat joko poltto- ja sähkömoottorin yhdistäviä hybridimalleja tai täyssähköautoja.

Reutersin mukaan saksalaisetkin autotehtaat kehittäisivät enää yhden uuden polttomoottorisukupolven. Noin vuodesta 2023 lähtien nekin keskittyisivät täysillä sähköautoihin.

Tikun nokkaan on nostettu dieselin terveydelle haitalliset typenoksidi- eli NOx-päästöt. Niitä saksalaisvalmistajat lupaavat leikata uusimpien Euro 5 - ja Euro 6 -moottorien ohjelmistopäivityksillä 25–30 prosenttia. Yli kymmenen vuoden ikäiset dieselautot halutaan kokonaan pois liikenteestä tarjoamalla asiakkaille erilaisia kannustimia ja ostotukia.

Jos autotehtailla on ollut tehokas päästöjä rajoittava keino, miksi sitä tarjotaan asiakkaille vasta nyt, kun markkinat ovat jo vaarassa ja dieselautojen käyttörajoitukset nurkan takana?

Suomessa dieselautoilija voi puhdistaa omaatuntoaan tankkaamalla jätteistä ja rasvoista valmistettua St1:n RED95-etanolidieseliä tai Neste My -dieseliä.

Ajan parhaillaan tyhjäksi ensimmäistä Neste My -tankillista. Tuloksia ja vertailutietoa perinteiseen fossiiliseen dieseliin on luvassa syksyn koittaessa.


Lue myös nämä


Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio