Pirkanmaa

Höyrylaiva Kuru vei 138 ihmistä Näsijärven pohjaan – tältä Suomen tuhoisimman onnettomuuslaivan sisällä näyttää nyt

Hylky on myynnissä, mutta omistaja ei myy sitä kenelle tahansa vaan ainoastaan kunnioittavaan käyttöön

E.A. Bergius/Aamulehden arkisto
Höyrylaiva Kuru vei 138 ihmistä Näsijärven pohjaan – tältä Suomen tuhoisimman onnettomuuslaivan sisällä näyttää nyt

Kuru noston ja kunnostuksen jälkeen lokakuussa 1929. Kuru liikennöi uudelleen jo lokakuun puolivälissä, mutta onnettomuuteen vaikuttaneet yläkannen rakenteet oli poistettu.

Tuomas RimpiläinenAamulehti

Vaikuttavin muistomerkki Suomen historian tuhoisimmalle onnettomuudelle on huonosti tunnettu rautainen järkäle. Se seisoo Ruoveden Visuvedellä rantahiekkaan juuttuneena.

Suomen kamaralla sattuneista onnettomuuksista tuhoisin tapahtui jo lähes 88 vuotta sitten, kun höyrylaiva Kuru upposi Näsijärveen Siilinkarin edustalle 7. syyskuuta 1929 ja vei mukanaan 138 ihmistä. Onnettomuudelle on pystytetty muistomerkkejä Tampereelle, Ruovedelle ja Kuruun, mutta itse onnettomuuslaivakin on yhä olemassa.

Laineet välkehtivät hylyn puhki ruostuneessa pohjassa, mutta runko on säilyttänyt muotonsa ajan saatossa hyvin.

Video: Tältä höyrylaiva Kurun sisällä näyttää nyt

 

Kuru on myynnissä

Kuru-laivan historia onnettomuushetkestä nykypäivään kuuluu pikakelauksella seuraavasti: Vain viikkoja onnettomuuden jälkeen se nostettiin Näsijärven pohjasta, kunnostettiin, pantiin uudelleen liikenteeseen ja poistettiin lopulta matkustajakäytöstä 1938.

1930-luvun lopussa Visuvedellä toiminut Visuvesi Oy:n vaneritehdas osti laivan proomuksi mutta käytti sitä puutavaran kuljetukseen vain muutamia kertoja. Lopulta Kuru upposi Visuveden vaneritehtaan rantaan niin, että vain vähän parrasta jäi näkyviin pinnalle. 1960-luvulla Martti Järvinen nosti Kurun isänsä Eero Järvisen kanssa. Sopimukseen kuului, että miehet saavat viedä Kurun ja sen vieressä kelluneen höyrylaiva Vankaveden rungot mennessään, jos tekevät sen omalla kustannuksellaan.

Järviset hinasivat rungot nykyiselleen paikalleen Santamäen pajan rantaan. Enää jäljellä on Kuru, ja se on myynnissä.

–Emme anna sitä romutettavaksi, sanoo Martti Järvisen poika Risto Järvinen.

Myynnissä jo vuosia

Ossi Ahola
Kurun runko seisoo Visuvedellä aivan vedenrajassa.

Kurun runko seisoo Visuvedellä aivan vedenrajassa.

Kurun runko on ollut myynnissä jo vuosia, vaikka sitä ei myyntipalstoilla ole mainostettu. Vuonna 2014 Ylöjärven kaupunginvaltuutettu Mauri Heiska (ps.) teki valtuustoaloitteen Kurun ostamiseksi, jotta siitä voitaisiin tehdä muistomerkki. Aloite ei kuitenkaan edennyt. Tänä kesänä Kurun hylyn kohtalon nosti esiin Ylöjärven Uutiset.

Järvinen ymmärtää, että kukaan tuskin kunnostaa laivaa, mutta hän haluaa silti, että ostaja sitoutuu ostamaan Kurun arvoiseensa käyttöön esimerkiksi muistomerkiksi.

–Ei niin, että nokasta säilytetään 10 metriä ja muu menee romuksi, Järvinen sanoo.

–Kyllähän Eurojackpotistakin tulee miljoonia ihan yllättäen, joten ei sitä koskaan tiedä.

Järviselle Kurun kohtalo on tärkeä siksi, että 138 henkeä vaatinut onnettomuus on koskettanut valtavaa määrää ihmisiä Pirkanmaalla.

–Massiivinen tuho on aika pienellä sivuutettu. On se semmoinen asia, jonka jäljellä olevia muistomerkkejä ei vain voi tuhota.

Hintapyyntö rungosta on tällä hetkellä 20 000 euroa.

Tällä hetkellä Kurun hylyn voi nähdä esimerkiksi höyrylaiva Tarjanteen kannelta, kun Tarjanne ajaa rungon ohitse Kaivoskannan avokanavan kohdalla Visuvedellä.

Syyskuussa 1929 Tarjanteelta nähtiin Kurun kaatuminen. Tarjanne oli ensimmäinen alus, joka tuli auttamaan veden varaan joutuneita matkustajia.

Aamulehti
Höyrylaiva Tarjanne kiirehtii avuksi uppoavan Kurun luokse.

Höyrylaiva Tarjanne kiirehtii avuksi uppoavan Kurun luokse.

Juttua päivitetty 16.7.2017 kello 10.35: Tiedot Kurun uhrimäärästä vaihtelevat 136:n ja 140:n välillä. Yhteneväisyyden vuoksi otsikkoon on muutettu sama luku kuin jutussa.


Lue myös nämä


Kommentit (14)

  • Nimetön

    Tuota raatoa on turha yrittää siirtää. Kaaret ja levyt ovat ruostuneet pitsiksi ja menee palasiksi jos yrittää siirtää. Taitaa olla koko köli muuttunut malmiksi. Muistelkaa paljonko Tarjanteen remontti maksoi ja sitä saatte hieman osviittaa mitä rungon tuunaus maksaa.
    Onko myyntiin syynä naapurisopu vai uusi rantakaava?
    Kukaan ei tuosta maksa romuhintaa enempää vähennettynä kuljetuskustannukset, vaikka on Kurulaiva.
    Kuru laivan uppoamisen muistomerkki on Näsikalliolla, ei Visuvedellä.

  • Nimetön

    13:34 kommentoinut kirjoittaa, että jossain lukisi Kurun ajaneen peruuttamalla. En ole tuollaista itse lukenut mistään. Missä niin kirjoitetaan? Ainakin virallisessa raportissa kerrotaan, että kun ne suuraallot tulivat, koneet pysäytettiin ja kun potkurissa ei ollut työntövoimaa, laiva kääntyi sivuttain tuuleen, kallistui ja kaatui. Tuo kaatuminen taas johtui ainakin osaltaan siitä syystä, että aallot löivät kannelle ja vesi ei päässyt valumaan pois jolloin laivan painopiste muuttui.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet