Hervannassa luotu Marilyn on Suomen ensimmäinen robottiauto liikenteessä – tältä kyydissä näyttää

Robottiauto Marilynin tekniikka on ainutlaatuista, vaikka se vielä vähän yskähteleekin.

Jukka Ritola / Aamulehti
Hervannassa luotu Marilyn on Suomen ensimmäinen robottiauto liikenteessä – tältä kyydissä näyttää

VTT:n tutkija Pasi Pyykösen sylissä on näppäimistö, kun robottiauto Marilyn lähtee liikkeelle.

Annu LaineAamulehti

Tampereen Hervannassa Teknologian tutkimuskeskus VTT:llä koeajettiin torstaiaamupäivänä robottiauto Marilynia. Citröenin sisuksiin on piilotettu ainutlaatuista automatiikkaa, joka mahdollistaa sen, että Marilyn osaa ajaa muutamaa sille opetettua reittiä ilman kuljettajaa.

Tai ei nyt piilotettu: Marilynin peräkontin ikkunasta näkyy näyttöjä ja tietokone, Marilynin aivot.

Tältä robottiauton kyydissä näyttää:

 

VTT:n tutkija Pasi Pyykösen sylissä on näppäimistö, kun hän ajaa aloituspaikalle – toistaiseksi kädet ratissa. Pyykönen valitsee näytöltä reitin, ja Marilyn kysyy: Onko turvallista lähteä liikkeelle?

–Vielä ei ole, koska kuvaaja ottaa ulkona kuvia linssi kiinni ikkunalasissa. Sitä Marilyn ei tiedä, joten minun pitää varmistaa, että tällaisia häiriötekijöitä ei ole, kun lähdemme liikkeelle, Pyykönen selittää.

Jukka Ritola / Aamulehti
Pasi Pyykönen esittelee Marilynin aivoja: Peräkontissa kyydissä heiluu tietokone ja näyttöjä. Näppäimistön Pyykönen ottaa mukaan kuskin paikalle.

Pasi Pyykönen esittelee Marilynin aivoja: Peräkontissa kyydissä heiluu tietokone ja näyttöjä. Näppäimistön Pyykönen ottaa mukaan kuskin paikalle.

Kuvaaja ymmärtää ottaa askeleen taakse. Sitten Pyykönen painaa nappia, ja Marilyn ottaa ohjat.

Ohops. Marilyn meinaa heti koukata liikaa oikealta. Vastassa on parkkipaikkaa reunustava betoniaita ja puskia. Pyykönen tarttuu taas rattiin.

–Otetaanpa uusiksi, Pyykönen toteaa.

Pilvinen sää saa gps:n yskähtelemään. Signaali ei ole tarpeeksi vahva, eikä se kohdennu oikein pilvien takia. Gps voi puhua robottiautolle palturia jopa metrin verran, mikä on ratkaisevaa ajon kannalta.

Marilyn parantaa otteitaan ensimmäisen kokeilun jälkeen. Edelleen se ajaa hyvin lähellä oikeaa reunaa, ja puskien oksat vain viistävät ikkunalasia, mutta tiellä pysytään.

Marilynilla on Suomen ensimmäinen kokeilulupa tieliikenteeseen. Vielä se ei kuitenkaan aja muiden autojen seassa, vaan muutaman sadan metrin matkan VTT:n takapihan parkkipaikalla. Se osaa tehdä tiukan käännöksen ja havaitsee esteitä tutka- ja lämpökameroillaan.

Ritari Ässää ja ihmeauto Kittiä lapsena katselleelle Marilyn vaikuttaa aikamoiselta purkkaviritykseltä, vaikka todellisuudessa edessämme on varsin erityislaatuista automatiikkaa. Euroopassa Marilynin kaltaisia autoja on vain noin 30.

Jukka Ritola / Aamulehti
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner sai myös testata Marilynia torstaina – mutta Marilyn päättikin testata ministeriä.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner sai myös testata Marilynia torstaina – mutta Marilyn päättikin testata ministeriä.

–VTT on maailman kärkeä robottiautoissa, jotka pystyvät ajamaan vaikeissa olosuhteissa. Me pyrimme rakentamaan robottiautoa, joka pysyy tiellä lumisateellakin, VTT:n erikoistutkija Matti Kutila kertoo.

–Emme varmasti ole kärkeä ihanteellisissa kaupunkiajo-olosuhteissa. Esimerkiksi Googlen autot ajavat aurinkoisissa olosuhteissa, joissa ne pääsevät havainnoimaan kaistaviivoja. Kaistaviivoja taas kun ei lumessa juuri näe, Kutila selittää.

Robottiauto voisi olla yhteydessä jääkaappiin

Vielä tekniikka on vaiheessa, kun pilviverhokin aiheuttaa ongelmia. Kutila kuitenkin uskoo, että vuosina 2030–2035 liikenne alkaa automatisoitua Suomessa.

Näin ei silti tapahdu yhtäkkiä, koska autokannan vaihtuminen kestää, ja robottiautoista tulee aluksi kalliin hintaluokan autoja.

–Jatkossa voisi ajatella, että robottiauto auttaa ihmistä monessa muussakin. Se voi vaihtaa dataa kotona tietokoneen kanssa, tai vaikka jääkaapin. Auto havaitsee, että jääkaappi on tyhjä ja lähtee kauppaan.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner pääsi myös testaamaan Marilynia torstaina.

Bernerillä on selkeä näkemys robottiautotekniikan hyötykäytöstä: Hän toivoo, että se pääsee ensimmäisenä käyttöön joukkoliikenteeseen.

Katso videolta Bernerin mietteet robottiautoista, ja kuinka Marilyn testasi ministerin hermoja koukkaamalla melkein nurmikolle:

 

Testireitti Hervannassa tai Taysissa

Suurin haaste robottiauton ohjelmoimisessa on opettaa asioita, jotka eivät ole säännönmukaisia. Robottiauton on vaikeaa ymmärtää, että joku voikin haluta rikkoa liikennesääntöjä.

–On vaikeaa ohjelmoida sääntö, joka ei välttämättä pidä paikkansa, Kutila toteaa.

Kutila uskoo, että robottiauton ensimmäinen testireitti voisi olla Hervannassa. Sopiva kokeilukohde voisi olla automatka tulevalle ratikkareitille.

–Sen olisi hyvä olla jokin lyhyt vakioreitti. Toinen hyvä kohde voisi olla Taysin sairaalakampus, jossa autokyyti helpottaisi esimerkiksi vanhusten ja liikuntarajoitteisten siirtelyä rakennuksesta toiseen tai bussi- ja ratikkapysäkeille.

Muutaman vuoden päästä robottiauto osaa ajaa lumisella tiellä

Teknologian tutkimuskeskus VTT:n kehittämä robottiauto Marilyn kuulee, näkee ja aistii. Auton äly on kotimaista työtä.

Robottiautoissa on lämpökamera ihmisten ja eläinten havainnointiin sekä stereokamera ja tutka lähialueen tarkkailuun. Laserskannerit ja tutka antavat kaukonäköä, gps paikantaa.

Auto kykenee seuraamaan ohjelmoitua reittiä ja välttämään yllättäviin esteisiin törmäämistä ilman kuljettajan apua, jos kaistaviivat tai tien reunat näkyvät.

Vuoteen 2020 mennessä VTT uskoo, että robottiauto osaa liikkua vaativammissa olosuhteissa sora- ja lumipeitteisillä teillä liukkaalla tienpinnalla, peittyneistä tienreunista välittämättä ja sumuisessakin säässä.

VTT:n mukaan liikenteen robotisaatio on tällä hetkellä vielä alkutekijöissä, mutta liikenne alkaa automatisoitua Suomessakin arviolta vuosina 2030–2035.


Lue myös nämä


Kommentit (2)

  • Jorma

    Hei nimetön, luulen, että robottibussit tulevat toimimaan syöttöliikenteessä ja ratikka hoitaa runkoliikeenteen. Ratikkaa vastaavan kapasiteetin saamiseksi tarvittaisiin niin paljon robottiautoja, että saataisiin varmat ruuhkat aikaan.

  • Nimetön

    Kunpa raitiotiehen käytettävät rahat olisi käytetty älyautojen käyttöönottoon, niin Tampereellakin olisi luotu jotain uutta eikä perässä hiihtoa. Olisi jäänyt huomaatta kun muut ovat menneet ohi.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio