Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Linnan juhlat Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Balettiherätys sateenvarjomerelle – Kansallisbaletin kesäkiertue tarjoili elämyksen Tampereen Keskustorilla

Kymmenen minuuttia ennen h-hetkeä Keskustorille nousseelta esiintymislavalta poistetaan suojamuovi ja lavaa aletaan mopata kuin koripallo-ottelun välikatkolla. Kansallisbaletin kesäkiertueen ohjelmaa on jouduttu viime hetkellä muokkaamaan sateen vuoksi, mutta koko show'ta ei ole peruttu. –Balettia on mukavaa katsottavaa. Se on niin kevyttä, kaunista ja eteenpäin menevää, kiteyttää Toini Itä . Itä on saapunut ystävänsä Sirkka Rissan kanssa Keskustorille hyvissä ajoin ennen esityksen alkua. Kumpikaan ei tunnusta aktiivisesti seuraavansa balettia, vaikka Rissan ensikosketus tanssimuotoon tapahtui jo kansakouluiässä sota-aikana. –Onneksi balettia ei ole liikaa modernisoitu, sanoo Rissa ja iskee silmää. Vaan mitä vielä. –Kesäkiertue on tanssijoille tilaisuus päästä myös luomaan omia teoksia, kertoo kiertuetta juontava tanssija Nikolas Koskivirta . Vielä lyhyessä alkuesityksessä naisilla on tutut ja miehillä kauluspaidat. Sitten klassinen musiikki vaihtuu rumpukoneeseen ja syvään bassoon ja esiintymisasut nahka- ja haaremihousuihin, kun vuorossa on Thibault Monnierin ja Mai Komorin esittämä The Escalation -duo . Monnier on luonut erittäin sähäkän nykytanssiteoksen Kansallisbaletin kesäkiertuetta varten. The Escalation näytti balettia tuntemattomalle yleisölle, mitä baletti nykypäivänä voi olla. Sitä seuraava Hota -numero modernisoidusta Pähkinänsärkijästä väläyttää palan suurelle yleisölle tuttua, klassista balettia. Hota on alun perin espanjalaista kansantanssia, joka on muokattu baletin muotoon. Pähkinänsärkijästä palataan takaisin tajunnanräjäytysosastolle. Kansallisbaletin Emrecan Tanisin Separation among us - teoksesta lohkaistun soolotanssin esittää vasta viisi vuotta baletin parissa viettänyt Atte Kilpinen . Ihmisen henkisestä kuolemisesta kertova tanssi on samaan aikaan mekaaninen mutta lennokas. Käsilläseisonnat ja toistuvat lattialta nousemiset tekevät tanssista aivan mielettömän fyysisen. Tunnelma välittyy henkeään haukkovalle yleisölle loistavasti, ja on selvää, että ensi vuonna Kansallisbaletin pääryhmään siirtyvä Kilpinen saa illan raikuvimmat aplodit bravo-huutoineen. Katso videolta Atte Kilpisen Separation among us -soolo kokonaisuudessaan. Kilpinen palaa lavalle heti seuraavaan numeroon. Jorma Uotisen Tanskan hovia varten työstämä Jord on kahden miehen tanssi, jossa Kilpinen saa parikseen edellisen numeron koreografin Tanisin. Myös Jord on tunnelmaltaan jylhä ja äärimmäisen fyysinen. Verenpunaisissa kilteissä tanssivien miesten taustalla pauhaa Apocalyptican Farewell -kappale. Noin tunnin mittainen spektaakkeli päättyy katkelmaan Anandah Konosen teoksesta Muumipeikko ja pyrstötähti. Esitys näyttää vielä yhden puolen baletista. Kyseessä on ison maailman viihdeshow, jonka suureellinen musikaalitunnelma houkuttelee yleisön taputtamaan tahtia tanssille. Muumibaletti on saamassa jatkoa, sillä Muumipeikko ja taikurin hattu on tulossa Suomen-ensi-iltaan vuoden 2018 alussa. Aivan ensimmäisen esityksensä se sai tunnetusti muumihullussa Japanissa Kansallisbaletin maailmankiertueella. –En todellakaan tiennyt, että Kansallisbaletissa olisi myös lapsille suunnattua ohjelmaa, kommentoi näytöstä seurannut Riikku Ronkainen. Ronkainen on tullut paikalle tyttäriensä Kaislan ja Kertun kanssa. Heidänkin käsityksensä baletista on saanut edellisen tunnin aikana kunnon ravistelun. –Toisen esityksen kohdalla Kaisla sanoi, että eihän tämä ole balettia, naurahtaa Ronkainen. Vesisateesta huolimatta torille on osunut yleisöä hyvinkin sankasti. Ronkainen kiittelee paikan valintaa. –Tällaiset matalan kynnyksen tapahtumat ovat todella kivoja. Mahtavaa, että näytös järjestettiin Keskustorilla eikä esimerkiksi Tampere-talossa. Juttua päivitetty 8.6.2017 kello 22.03. Korjattu tanssijan nimeksi Atte Kilpinen.