Avi-pomo vastaa viikonlopun kohuun: Kyllä cocktail-sanaa saa käyttää!

Pasi Liesimaa / Alma Median arkisto
Avi-pomo vastaa viikonlopun kohuun: Kyllä cocktail-sanaa saa käyttää!

Avin mukaan cocktail-sanaa saa käyttää, vaikka viikonloppuna uutisoitiin toisin.

Tiina ElliläAamulehti

Viikonloppuna mediat uutisoivat laajasti, että Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto on kieltänyt Jyväskylän keskustassa Kauppakadulla toimivaa Shaker-drinkkibaaria käyttämästä cocktail-sanaa markkinoinnissaan.

Sosiaalisessa mediassa kieltoa kommentoitiin "järjettömyyden huipuksi".

Avin ylitarkastajan kanta oli, että koska cocktail saattaa viitata väkeviin alkoholijuomiin, sen käyttö on mainonnassa Suomessa kiellettyä.

Aluehallintovirasto tarkentaa nyt, että cocktail-sanaa saa kyllä käyttää. Sen sijaan alkoholijuomia ei saa mainita nimeltä.

- Tarkastajamme oli puhelimitse yhteydessä ravintola Shakeriin, koska sen nettisivuilla mainittiin useita väkevien alkoholijuomien markkinointinimikkeitä. Esimerkiksi "vodka" tai "gini" -mainintoja ei ravintolan verkkosivuilla saa olla, koska väkevien alkoholijuomien kaupallinen markkinointi on Suomessa kielletty, sanoo Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston elinkeinovalvontayksikön päällikkö Kalle Tervo.

- Ihan selvää on, että yksittäisten viski- tai cocktail-sanojen etsiminen ravintoloiden nettisivuilta ei kuulu aluehallintoviraston prioriteetteihin.

- On sääli, että uutinen tuli viikonloppuna, jolloin virastomme on hidas toimimaan. Meidän olisi pitänyt päästä nopeammin sanomaan, että kyllä cocktail-sanaa saa käyttää.

"Nauroimme yhdessä"

Tervo sanoo, että aluehallintovirasto ei puutu yksittäisiin sanoihin, jos ravintolan markkinointi on kokonaisuudessaan asianmukaista.

- Olen tänään ollut yhteydessä Shaker-ravintolaan. Hyvässä yhteistyössä naureskelimme asialle. Ravintolan omistaja ymmärtää, että väkevien alkoholijuomien markkinointi on kielletty, Kalle Tervo kertoo.

Mainostavatko muut ravintolat verkkosivuillaan alkoholijuomia laittomilla nimikkeillä?

- Täytyy tunnustaa, ettei minulla ole siitä tarkkaa kuvaa. Verkkomainonta ei ole ollut meille kovin vahva valvonnan prioriteetti. Mutta jos ravintoloiden sivuilla näkyy jopa väkevien alkoholipullojen kuvia, se on lainvastaista.

Väkevien alkoholijuomien mainonta on ollut Tervon mukaan Suomessa jo pitkään kiellettyä. Kieltoa on laissa perusteltu sillä, että tutkimuksien mukaan väkevien alkoholijuomien mainonnan kieltämisellä voidaan vähentää erityisesti lasten ja nuorten alkoholinkulutusta.

Laissa sanotaan, että väkevän alkoholijuoman mainonta, epäsuora mainonta ja muu myynnin edistämistoiminta on kielletty.

Entä cocktailpiirakat?

Koska cocktail-sana ei olekaan pannassa, ei ilmeisesti tarvitse myöskään huolestua siitä, että cocktail-sana kiellettäisiin cocktail-hedelmäsalaattitölkeistä ja cocktail-piirakoista?

- No, ei tietenkään! Väkevien alkoholijuomien markkinointi on kielletty. Mutta mikäli kaupasta löytyisi hedelmäcocktail, joka sisältää yli 22 tilavuusprosenttia alkoholia, viranomainen puuttuisi asiaan heti, sanoo Tervo.

Aluehallintovirasto keskittyy työssään pääasiassa estämään alkoholinmyyntiä alaikäisille ja vastuutonta myyntiä vahvasti päihtyneille. Keinona ovat ravintolatarkastukset. Lisäksi virasto keskittyy ravintola-alan harmaan talouden torjuntaan.

Cocktail tarkoittaa juomasekoitusta eli drinkkiä.


Lue myös nämä


Kommentit (4)

  • Nimetön

    Laskuttaako koko avi nyt koko viikonlopun ylitöinä?
    Verottaja tienaa massiivisesti massia!
    Välttääkö ravintola yrityssaneerauksen kun tuli tällainen paukku?

  • Nimetön

    ”väkevien alkoholijuomien mainonnan kieltämisellä voidaan vähentää erityisesti lasten ja nuorten alkoholinkulutusta.”

    …koska lapset ja nuoret ovat nimenomaan väkevien perään? Tokkopa.

    Eikös ne vielä olleet joku aika sitten miedot ns. limuviinat, jotka aiheuttivat huolta samasta asiasta?

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet