Aki Laurokari

Poliisi antoi viime vuonna 8 037 sakkoa kuljettajille, jotka käyttivät ajon aikana matkapuhelinta ilman hands free -laitteita. Viime vuonna poliisi sakotti vielä 195 kertaa muiden älylaitteiden, lähinnä tablettien, käytöstä ajon aikana.

Sakotusten määrässä mentiin viime vuonna ensi kerran yli 8 000:n sitten vuoden 2011. Suurin määrä sakkoja, 8 844 kappaletta, annettiinkin juuri vuonna 2011.

Aikavälillä 2008–2016 sakotusmäärä on mennyt yli 8 000:n vuosina 2010, 2011 ja 2016. Vähiten sakkoja lähivuosina annettiin vuonna 2014, 5 887 kappaletta.

Poliisihallituksen poliisitarkastaja Heikki Ihalainen kertoo, että sakotusmäärien tällaiset heilahtelut voivat johtua esimerkiksi valvonnan resursseista ja laajuudesta sekä tiedotuksen onnistumisesta.

Ihalaisen mukaan puuttuminen kännykän näpräykseen ajon aikana on muuttunut viime aikoina tärkeämmäksi jo senkin takia, että yhä useammin kännykän käyttö ajon aikana on sosiaalisen median käyttöä. Sitä Ihalainen pitää vaarallisempana kuin kännykkään puhumista.

–[Sosiaalisen median käyttö ajon aikana] vaatii enemmän keskittymistä puhelimen käyttöön ja liikenteessä eteen tulevat tilanteet saattavat jäädä täysin huomaamatta kuljettajalta, Ihalainen kertoo.

Liikenneturvan suunnittelija Petri Jääskeläinen on samaa mieltä, että matkapuhelinta käytetään yhä useammin ajon aikana sosiaalisen median käyttämiseen.

–Kännykän käytöstä puhutaan nousevana liikenneturvallisuuden ongelmana kansainvälisesti. Esimerkiksi Yhdysvalloissa ja Kanadassa onnettomuudet, joihin liittyy matkapuhelimen käyttö, ovat lisääntyneet, Jääskeläinen kertoo.

Jääskeläisen mukaan ei ole ainakaan havaittavissa merkkejä, että ilmiö olisi kasvussa Suomessa.

–Ei ole sellaisia mittareita käytössä, joilla voitaisiin havaita merkittävää muutosta. Ei näy onnettomuustiedoissa, että olisi räjähdysmäisesti kasvussa eikä myöskään seurantatutkimuksissa. Olemme tekemässä kyselyä asiasta ja syksyllä on enemmän tietoa kansalaisten näkemyksistä.

Onnettomuustietoinstituutin (OTI) tilastojen mukaan vuosina 2010–2015 kuoli Suomessa 24 henkilöä liikenneonnettomuuksissa, joiden syntymiseen myötävaikutti matkapuhelinten käyttö. Keskimäärin siis neljä henkilöä vuosittain kuolee onnettomuuksissa, joihin on vaikuttanut matkapuhelimen käyttö.

Sakotusmäärät

Poliisi antoi 8 037 sakkoa matkapuhelimen käytöstä ajon aikana vuonna 2016. Vuoden 2017 toukokuun loppuun mennessä sakotuksia on tullut noin 3 300 kappaletta.

Viime vuosien sakotusmääriä: 2015: 7 533, 2014: 5 887, 2013: 6 703, 2012: 7 983, 2011: 8 844, 2010: 8 270, 2009: 7 426 ja 2008: 7 500.

Rikesakon määrä on 100 euroa.


Kommentit (7)

  • Nimetön

    Älypuhelinten käyttö ajon aikana on todella yleistä. Harvoin enää näkee esimerkiksi parikymppisiä miesautoilijoita, jotka eivät räplää kännyköitään. Toki muutkin ikäluokat ja myös naiset tuijottavat kännyköitä ajaessaan.

    Röhnöttävästä ajoasennosta, jossa puhelin on alhaalla oikeassa kädessä, tuntuu tulleen jonkinlainen muoti-ilmiö. Kuljettajan katse on tällöin pelkääjän puolen jalkatilaa kohden. Itse olin jäädä polkupyörällä tällaisen autoilijan alle hänen ajaessaan kolmion takaa eteen katseen irtoamatta puhelimesta. Onneksi sillä kertaa auton ikkunat eivät heijastaneet liikaa, ja näin autoilijan olevan tiiviisti omassa kuplassaan tietämättömänä, mitä ympärillä tapahtuu.

    Pelottavia ovat myös valtateillä 100 km/h vastaan tulevat autot, jotka hädin tuskin pysyvät omalla kaistallaan. Usein sellaisissa tapauksissa näkee kuskin tuijottavan liikenteen sijaan kännykkää. Epämiellyttävää on ajaa myös silloin, kun takapuskurissa roikkuva kuljettaja kaiken lisäksi tuijottaa vain kännykkäänsä.

  • Nimetön

    Riittävä sakotuskäytäntö, vain käyttöön, kännykkäväki aiheuttaa jatkuvasti vaaratilanteita liikenteessä.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet