STT, Aamulehti
Puolustusvoimat esitteli tiistaina Keuruulla maanantaina tapahtuneen lento-onnettomuuden turmapaikkaa.
Onnettomuuden tutkintaa johtava insinöörieverstiluutnantti Juha Vantila Sotilasilmailun viranomaisyksiköstä kertoi onnettomuuspaikalla tarkemmin tapahtumista. Kone oli tullut jyrkästi alas metsään, minkä jälkeen se oli pompannut maasta ja kaatanut puita. Koneen romu oli tiistaina eristettynä nauhoin metsän keskelle.
Kone syöksyi maahan maanantaina 15. toukokuuta iltapäivällä Heinäsentien suoalueella Keuruulla lähellä Mänttä-Vilppulan rajaa. Lentoturmassa olleen kaksipaikkaisen koneen lentäjät pelastautuivat heittoistuimella. Lentäjät olivat lento-oppilas ja ilmataistelun lennonopettaja. Molemmat pääsivät omin voimin ambulanssiin, jolla heidät kuljetettiin jatkotutkimuksiin.
Maahan syöksyneen Hawk-harjoituskoneen moottori oli sammunut Vantilan mukaan jo ennen osumista maahan. ”Sellaista tietoa tässä nyt on, että koneen moottori on ollut sammuneena jo törmäyksen aikaan. Moottori ei siis ole sammunut törmäyksestä johtuen.”
Vantila ei osaa sanoa, missä kunnossa lentäjät tarkalleen ottaen ovat. Hänen mukaansa heitä on kuitenkin päästy kuulemaan onnettomuuden tutkintaa varten jo viime yönä. Samoin toisessa koneessa olleita silminnäkijöitä on kuultu.
Moottori kuljetetaan seuraavaksi tutkittavaksi Nokian Linnavuoreen moottorikorjaamoon, jossa se puretaan. Moottorin tutkimukset voivat kestää Vantilan mukaan jopa viikkoja.
Hypättiin myös 1988
Onnettomuudessa on ainakin yksi poikkeuksellinen piirre. Prikulleen samasta koneyksilöstä on pelastauduttu jo kertaalleen heittoistuimia käyttämällä.
Ilmailua seuraavan Lentoposti-nettijulkaisun mukaan samaisesta Hawkista tehtiin heittoistuinhyppy joulukuussa vuonna 1988. Lentopostin mukaan kone oli tuolloin laskeutumassa Pirkkalan lentokentälle Pirkanmaalla, kun koneen laskuteline petti laskukiidossa.
Koneessa olleet kaksi lentäjää käyttivät lentoistuimiaan koneen liukuessa palavana maassa. Molemmat selvisivät lievin vammoin.
Lentopostin mukaan kyseessä oli Suomen ensimmäinen maassa tehty heittoistuinhyppy lähes pysähdyksissä olleesta koneesta.
Ilmavoimien verkkosivujen Hawk-onnettomuustilastossa on kirjaus onnettomuudesta vuodelta 1988.
”Mittarilähestymisharjoittelulennolla olleen Satakunnan Lennoston HW-320:n telineet pettivät kovassa laskussa vaikeissa sääolosuhteissa. Lennonopettaja ja oppilas pelastautuivat heittoistuimilla palavana maassa liukuneesta koneesta lievin vammoin”, kirjauksessa lukee.
Vantila sanoo, että tilasto on poikkeuksellinen.
”Onhan tämä harvinaista. Toki ensimmäinen onnettomuus oli sellainen, jossa kone säilyi ehjänä”, Vantila toteaa. ”Keuruun onnettomuuden jälkeen koneesta ei enää lentävää konetta tule.”
Lentoturmassa olleen kaksipaikkaisen koneen lentäjät pelastautuivat heittoistuimella. Tältä koneen jäänteet näyttivät tiistaina 16. toukokuuta.
Insinööri-everstiluutnantti Juha Vantila ja Ilmasotakoulun johtaja Vesa Mäntylä esittelivät koneen maahansyöksypaikkaa medialle.
”Musta laatikko” löytyi
Lentäjien kuulemisen lisäksi tutkijat ovat tehneet paikkatutkintaa maastossa.
Vantilan mukaan koneen tehtävätallennin, joka on ikään kuin kevyempi versio mustasta laatikosta, on löydetty. Tallennin mittaa ja tallentaa lennon aikana muun muassa koneen nopeutta, korkeutta sekä kiihtyvyyttä.
”Tallentimeen on tullut tälliä, mutta päällisin puolin näyttää siltä, että siinä on vielä tietoa olemassa”, Vantila kertoo. ”Tallennin ei kuitenkaan tallenna moottoriarvotietoja, eli se ei auta moottorin tutkimuksissa vielä mitään.”
Moottorin ja tallentimen analysoinnin lisäksi onnettomuuden tutkinta etenee maastotutkimuksilla. Lisäksi harjoituksessa mukana olleen toisen koneen lentäjiä on määrä kuulla tiistaina.
Vantila ei usko, että maastotutkimuksissa selviäisi enää mitään kovin oleellista uutta tietoa onnettomuudesta.
Putoamispaikan ympäriltä oli muutama puu hiiltynyt.
”Maastotutkimuksen tiedot ovat meillä varmaan viimeistään alkuviikosta kasassa”, Vantila kertoo. ”Ne voivat tosin olla aika vähäisiä. Ei näytä siltä, että paikkatutkimuksella saataisiin enää hirveästi lisäarvoa.”
Kaikkiaan Ilmavoimien Hawk-harjoitussuihkukoneille on tapahtunut 11 onnettomuutta, joista edellinen sattui marraskuussa 2013. Tuolloin kaksi Lentosotakoulun suihkuharjoituskonetta osui toisiinsa harjoituslennolla Salamajärven alueella Perhossa taisteluharjoituksen aikana. Toinen ohjaaja pelastui heittoistuimen avulla, mutta toisen koneen ohjaaja sai surmansa.
Putoamispaikan ympäristöön oli irronnut koneen osia laajalle alueelle.