Ministeriö selvitti: Suomen ei kannata siirtyä eurooppalaiseen raideleveyteen

Suomessa on käytössä 1 524 millimetrin raideleveys, kun taas muualla Euroopassa yleinen standardi on 1 435 millimetriä.

Lähiliikenteen juna liikennöi Helsingissä Valimon asemalla maaliskuussa 2020.

| Päivitetty

Suomen keskeisten raideyhteyksien muuttaminen eurooppalaiselle raideleveydelle ei olisi kannattavaa, vaan kustannukset olisivat hyötyihin nähden huomattavan korkeat, toteaa asiaa selvittänyt liikenne- ja viestintäministeriö (LVM).

Ajatuksen taustalla on EU-komission ehdotus, jonka mukaan uudet Euroopan laajuisen liikenneverkon (TEN-T) raideyhteydet pitäisi rakentaa eurooppalaisen standardin mukaisiksi.

Suomessa on käytössä 1 524 millimetrin raideleveys, kun taas muualla Euroopassa yleinen standardi on 1 435 millimetriä.

Ehdotuksen käsittely on EU:ssa vielä kesken, ja Suomi on suhtautunut siihen kriittisesti. Suomi jatkaa työtään sen puolesta, että kansallinen harkintavalta raideleveyden osalta säilyy myös lopullisessa asetuksessa.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut