Bussilakko päättyy heti: Neuvottelutulos linja-autonkuljettajien työehdoista syntyi, tästä päätettiin

Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT ja Autoliikenteen työnantajaliitto ALT pääsivät neuvottelutulokseen linja-autonkuljettajien ja huoltokorjaamojen työehtosopimuksista. Osapuolet hyväksyivät sopimukset myöhään perjantaina. Lakot päättyvät heti. AKT tiedotti asiasta puoliltaöin perjantaina.

Tältä näytti Tampereen Hämeenkadulla maanantaina 27. helmikuuta. Linja-autoalan lakko alkoi keskiviikkona kello 3 yöllä, ja monet linja-autot eivät lakon vuoksi kulkeneet.

3.3. 18:00 | Päivitetty 3.3. 23:11

STT, Aamulehti

Bussilakot päättyvät välittömästi myöhään perjantai-iltana, sillä Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT sekä Autoliikenteen työnantajaliitto ALT saavuttivat neuvottelutuloksen hieman ennen puoltayötä perjantaina.

AKT kertoi sovusta tiedotteella. Työntekijäpuoli hyväksyi ehdotuksen yksimielisenä.

Aiemmin perjantaina sovittelija Jukka Ahtela ja osapuolet kertoivat, että työriidassa oli syntynyt neuvotteluehdotus. Neuvotteluehdotus eroaa sovintoehdotuksesta siten, että se on syntynyt työriidan osapuolten välisen neuvottelun tuloksena.

Sopu syntyi myös huoltokorjaamoalalla.

”Mikäli sopimus hyväksytään, lakot päättyvät välittömästi ja töihin palataan viimeistään 6.3.”, AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko tviittasi aiemmin illalla.

"Olemme AKT:ssä tyytyväisiä sekä solmittuihin työehtosopimuksiin että työtaisteluiden päättymiseen. Kaikkiin tavoitteisiin ei tällä kertaa päästy, mutta sopimuksen syntyminen vaatii yleensä kompromissien tekemistä. Kokonaisuuteen voi olla ainakin osittain tyytyväinen”, Kokko totesi tiedotteessa lauantain vastaisena yönä.

Lakot päättyvät siis heti, mutta viimeistään töihin palataan Kokon mukaan maanantaina.

Neuvotteluja työ- ja lepoajoista

AKT hylkäsi viime tiistaina sovittelija Jukka Ahtelan antaman sovintoehdotuksen huoltokorjaamo- ja linja-autoalalla. Työnantajapuoli olisi hyväksynyt ehdotuksen.

Aiemmin perjantaina Kokko sanoi tiedotteessa, että linja-autoalan sovittelun keskiössä ovat nyt olleet työ- ja lepoajat.

”Neuvotteluja käydään työhönsidonnaisuusajasta ja työpäivän pituudesta eli maksimiajasta”, Kokko sanoi.

Nyt AKT kertoo, että sopimuksessa sovittiin muun muassa työhönsidonnaisuusajasta.

”Sopimukset pitävät sisällään 6 prosentin palkankorotukset. Työaikoihin saatiin paikallisen sopimisen malli työhönsidonnaisuusajan merkittävälle lyhentämiselle. Nykyisellään tämä tarkoittaa linja-autonkuljettajalla 11,5 tunnin pituista päivää työpäivän alkamisesta sen päättymiseen. Sopimukset sisältävät myös arkipyhäkirjauksen, rinnakkaissopimusten kiellon sekä sosiaalitilatyöryhmän. Lisäksi saatiin pää auki linja-autohenkilöstön sopimuksessa lauantailisän osalta. Kaikki määräykset eivät koske molempia työehtosopimuksia”, AKT:n tiedotteessa avataan.

Paikallisia vaikutuksia

Lakot huoltokorjaamo- ja linja-autoalalla alkoivat keskiviikkona.

Keskiviikkoyönä alkanut bussilakko aiheutti julkisia kulkuvälineitä käyttäville paikoin harmaita hiuksia Pirkanmaan alueella, kun lakko pysäytti noin puolet Tampereen seudun joukkoliikenteen eli Nyssen bussiliikenteestä.

Lakon piirissä olivat Länsilinjat, Paunu, Pirkanmaan Tilausliikenne ja Pohjolan Liikenne. Lakko ei koskenut Tampereen kaupunkiliikenne TKL:n liikennöimiä linjoja. Lakko vaikutti myös pitkän matkan bussien liikennöintiin.

Todellinen testi olisi ollut edessä juuri maanantaina Pirkanmaalla, kun talvilomat olisivat päättyneet.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut