Ministeriö haluaa puuttua sähköpotkulautojen käyttöön – promilleraja ja muita rajoituksia eisllä

Liikenne- ja viestintäministeriö kertoi torstaina, miten sähköpotkulautojen ongelmiin voitaisiin puuttua. Ministeriö ehdottaa sähköpotkulaudoille muun muassa pysäköintikieltoja, promillerajaa ja liikennemerkkejä.

Ministeriö esittää keinoja sähköpotkulautojen käytön tiukennuksiksi. Nämä lumen peittämät kulkupelit kuvattiin Tampereella viime joulukuussa.

2.3. 11:55 | Päivitetty 2.3. 13:41

Suosittujen sähköpotkulautojen käyttöön ehdotetaan joitain tiukennuksia. Liikenne- ja viestintäministeriö kertoi torstaina uusista toimista, joilla sähköpotkulautoihin liittyviä ongelmia voidaan hillitä.

Ministeriön mukaan lainsäädännölliset muutokset ovat tarpeen, sillä sähköpotkulautailuun liittyvät vaaratilanteet ja onnettomuudet ovat yleistyneet.

Suomessa toimii kymmenkunta mikroliikkumisen, kuten juuri sähköpotkulautojen, palveluntarjoajaa, ja lautoja käyttää yli miljoona suomalaista.

Viisi keinoa

Yhtenä suurimmista haasteista ministeriö pitää virheellistä pysäköintiä ja siitä aiheutuvia haittoja liikenteelle.

Toinen iso haaste on ministeriön mukaan päihtyneenä ajaminen, josta johtuu merkittävä osa onnettomuuksista. Eriasteisia loukkaantumisista aiheutuu vuosittain noin 275 miljoonan euron kustannukset. Pyöräilyllä tai sähköpotkulautailulla ei tällä haavaa ole promillerajaa.

Tärkeimpinä keinoina sähköpotkulautailun suitsimiseen ministeriö ehdottaa viittä tiukennusta:

1. Pysäköinti: Sähköpotkulautojen pysäköinti kielletään jalkakäytävillä, pyöräteillä ja maastossa. Jatkossa pysäköinti olisi sallittua siis vain ajoradalla ja erikseen osoitetuilla paikoilla.

2. Liikennesäännöt: Liikennesääntöjä yhtenäistetään siten, että jatkossa sähköpotkulautailijoiden on noudatettava pyöräilijää koskevia liikennesääntöjä ja -merkkejä.

3. Liikennemerkit: Lakiin lisätään uusia liikennemerkkejä mikroliikkumisen ohjaamista varten.

4. Sähköpotkulautojen siirto: Mahdollistetaan jalkakäytävälle ja pyörätielle virheellisesti pysäköityjen sähköpotkulautojen siirtäminen välittömästi muualle. Nyt siirto on mahdollista vasta 48 tunnin kuluttua.

5. Promilleraja: Sähköpotkulaudan kuljettamiselle ja polkupyöräilyyn asetetaan 0,5 promillen raja. Poliisille annetaan oikeus puhalluttaa minkä tahansa ajoneuvon kuljettaja ja tehdä kuljettajalle huumausainepikatesti. Promillerajan noudattamatta jättäminen sanktioidaan, eli siitä seuraa rangaistus.

Ehdotetut muutokset ovat parhaillaan lausuntokierroksella.

Yhä suositumpaa

Sähköpotkulautailusta on tullut yhä suositumpaa. Esimerkiksi Helsingissä sähkö­potku­lautojen määrä kaksinkertaistui viime kesänä, jolloin lautoja oli liikenteessä noin 15 000.

Samalla uusi liikkumismuoto on aiheuttanut myös ongelmia: onnettomuudet ovat vieneet käyttäjiä sairaalaan ja keskellä kulkuväylää jätetyt laitteet ovat vaikeuttaneet muuta liikennettä. Vakavimmillaan onnettomuudet ovat aiheuttaneet esimerkiksi aivovaurioita ja luunmurtumia.

Julkisuudessa esillä olleeseen sähköpotkulautojen määrään ministeriö ei kuitenkaan puutu.

”Sähköpotkulautailussa ja mikroliikkumisessa on kyse liikkumisvapaudesta ja elinkeinovapaudesta. Vapauteen kuulu myös vastuu. Lainsäädännön ei pidä estää vaan edistää liikkumista”, liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) sanoi tiedostustilaisuudessa.

Naapurimaissa, esimerkiksi Ruotsissa ja Norjassa, lautojen määrää on lähdetty rajoittamaan. Tukholmassa kaupunginvaltuusto rajasi sähköpotkulautojen määrän viime vuonna 12 000 sähköpotkulautaan koko kaupungin alueella. Oslo on puolestaan asettanut kevyiden sähköajoneuvojen enimmäismääräksi 8 000.

Ratkaisuja jo haettu

Pääkaupunkiseudulla sähköpotkulautailun lieveilmiöitä on pyritty ratkaisemaan jo aiemmin erilaisin keinoin.

Helsingissä on muun muassa kokeiltu omia sähköpotkulaudoille tarkoitettuja pysäköintiruutuja ja niistä niistä kertovia kylttejä sekä sakotettu väärästä pysäköinnistä. Sähköpotkulaitojen nopeuksia on alennettu ja käyttöä rajoitettu yöaikaan.

Ministeri Harakka kiittelikin kaupunkeja siitä, että ne ovat lähteneet omatoimisesti etsimään ratkaisuja ongelmiin, sillä lainsäädännölliset muutokset vievät aikaa.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut