Laajat junalakot uhkaavat toteutua, mutta vasta myöhemmin – RAU hylkäsi veturinkuljettajia koskevan sovintoesityksen

Rautatiealan Unioni RAU:n edustajiston kokous hylkäsi veturinkuljettajia koskevan sovintoesityksen. Lakon oli tarkoitus alkaa maanantaina, mutta se alkaa nyt aikaisintaan 20. maaliskuuta.

Raideliikennettä uhkaavat ensi viikolla RAU:n ja JHL:n lakot, jos sovintoja ei synny sitä ennen. Kuvassa junia Helsingin päärautatieasemalla.

2.3. 9:13 | Päivitetty 2.3. 19:07

STT

Laajat junalakot uhkaavat edelleen toteutua, sillä veturinkuljettajia koskenut sovintoehdotus hylättiin torstaina. Sovittelulle tuli kuitenkin lisäaikaa, kun työministeri Tuula Haatainen (sd.) päätti siirtää veturinkuljettajien lakkoa kahdella viikolla.

Lakon oli tarkoitus alkaa maanantaina, mutta nyt se voi alkaa aikaisintaan 20. maaliskuuta. Sovittelua on tarkoitus jatkaa ensi viikon alussa.

Työntekijäpuolta edustava Rautatiealan Unioni RAU hylkäsi veturinkuljettajia koskevan sovintoesityksen. Palvelualojen työantajat Palta oli valmis hyväksymään sen.

Molemmat osapuolet kuitenkin hyväksyivät sovintoehdotuksen, joka koski asiakaspalvelua, liikenteenhoitoa ja -ohjausta ja toimistotehtäviä.

Veturinkuljettajien lakko siirrettiin valtakunnansovittelijan esityksestä. Valtakunnansovittelija perustelee verkkosivuillaan, että työnseisaus kohdistuu yhteiskunnan elintärkeisiin toimintoihin.

”Raideliikenteellä on keskeinen merkitys yhteiskunnan toimivuuden ja huoltovarmuuden turvaamisessa. Julkisen liikenteen vaikeutuminen vaikuttaa voimakkaasti myös ihmisten liikkumiseen. Monille ihmisryhmille joukkoliikenteen käyttäminen on ainoa tapa päästä liikkumaan ja päällekkäiset työnseisaukset keskeyttävät välttämättömän työ- ja asiointimatkustamisen”, valtakunnansovittelijan verkkosivuilla kirjoitetaan.

Tällä hetkellä myös linja-autoliikenteessä on lakkoja.

Työssä jaksamisen tekstimuutokset hiersivät RAU:a

Palta kertoo tiedotteessa olevansa pettynyt siihen, että RAU hylkäsi veturinkuljettajia koskevan esityksen.

”Sovintoesityksessä oli huomioitu tasapainoisesti sekä työnantaja- että työntekijäpuolen neuvottelutavoitteita, mutta RAU:lle esitys ei kelvannut. Veturimiehille esityksessä olisi sovittu muun muassa laajasta työhyvinvointihankkeesta, jolla tartuttaisiin RAU:n esiin tuomaan huoleen työhyvinvoinnista ja sen kehittämisestä”, neuvottelujohtaja Pasi Vuorio sanoo.

RAU:n puheenjohtaja Tero Palomäki puolestaan sanoo tiedotteessa, että suurimpana syynä sovintoesityksen yksimieliseen hylkäykseen oli se, että työssä jaksamista parantavia tekstimuutoksia ei esitykseen sisältynyt.

Uusi lakkovaroitus koskee ajanjaksoa 20. maaliskuuta–31. maaliskuuta.

Hyväksytty sovintoesitys koskee asiakaspalvelua, liikenteenhoitoa sekä toimistotehtäviä. Sen sopimuskausi alkoi heti torstaina, ja se jatkuu maaliskuun loppuun vuonna 2025.

JHL ja Palta jo aiemmin sopuun

Myös VR:n junien konduktöörit olivat menossa ensi viikolla lakkoon. Lakko kuitenkin peruuntui, kun Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL sekä työnantajaliitto Palta hyväksyivät rautatiealan työehtosopimusta koskevan sovintoehdotuksen aiemmin torstaina.

JHL kertoo, että rautatiealalle syntyi kaksivuotinen työehtosopimus, jonka mukaan palkkoja korotetaan kahden vuoden aikana yhteensä kuusi prosenttia. Sopimus sisältää myös 500 euron kertaerän. JHL edustaa muun muassa VR:n junien konduktöörejä.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut