Helsinki
Kelaan postitetut hakemukset ja liitteet voivat viivästyä kuljetusalan lakon vuoksi. Kela suositteleekin asiakkaita lähettämään hakemukset ja liitteet Omakela-verkkopalvelussa.
Jos liite tai lisäselvitys viivästyy lakon vuoksi, Kela pyrkii joustamaan annetusta määräajasta.
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT on ilmoittanut lakosta, joka järjestetään ajalla 15.–21.2. Postialan työntekijäliitto PAU tukee lakkoa 16.2. alkaen.
Posti arvioi, että lakon takia muun muassa kirjeet voivat viivästyä useita päiviä tai jopa yli viikon. Kelan asiakkaiden kannalta tämä tarkoittaa sitä, että päätökset voivat viivästyä, jos asiakas lähettää hakemuksen, liitteitä tai lisäselvityksiä postitse.
On mahdollista, että erityisesti työttömyysetuuksien ja toimeentulotuen maksaminen myöhästyy, jos asiakkaiden postittamien hakemusten ja liitteiden saapuminen Kelaan viivästyy.
Kelan asiakkaiden kannattaa siksi asioida nyt ensisijaisesti Omakelassa, jossa lakko ei vaikuta asiointiin. Palveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella, ja palvelussa voi tarkastaa myös oman hakemuksensa käsittelytilanteen.
”Suurin osa Kelan asiakkaista käyttää jo Omakelaa. Jos suinkin on mahdollista, nyt kannattaa siirtyä hoitamaan Kela-asioitaan verkossa”, sanoo Kelan asiakkuusyksikön päällikkö Soili Orre.
Kelan puhelinpalvelussa ja palvelupisteissä tuetaan tarvittaessa asiakkaita verkkoasioinnissa ja autetaan niitä asiakkaita, jotka eivät voi asioida verkossa.