Taksiuudistus nosti hintoja halpojen kyytien lisääntymisestä huolimatta, kertoo KKV:n tutkimus

Keskimääräiset hinnat ovat nousseet myös suurissa kaupungeissa. Pienemmillä paikkakunnilla joka toisessa sovelluksella tehdyssä tilauksessa halvempaa vaihtoehtoa ei ollut tarjolla.

Taksiuudistus nosti hintoja, vaikka halvat kyydit lisääntyivät suurimmissa kaupungeissa, kertoo Kilpailu- ja kuluttajaviraston tutkimus. Takseja odotti tolpalla Helsingissä heinäkuussa.

1.11. 10:12

Taksikyytien keskimääräiset kyytihinnat ovat nousseet, vaikka vuonna 2018 voimaan tullut taksiuudistus on tuonut tarjolle aiempaa halvempia kyytejä, selviää Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) tutkimuksesta.

Keskimääräiset hinnat ovat nousseet pienissä ja keskisuurissa seutukunnissa noin 15 prosenttia. Myös suurissa kunnissa nousua on seitsemän prosenttia.

KKV:n mukaan uudistus on lisännyt aiempaa halvempien kyytien tarjontaa. Tämän myötä varsinkin suurissa kunnissa kyydin voi saada halvemmalla kuin ennen uudistusta. Kilpailuttamalla keskihinnan halvimpaan vaihtoehtoon asiakas voi suurissa kunnissa säästää kuusi euroa viiden kilometrin matkalla. Esimerkiksi Tampereella toimii nyt taksien lisäksi myös Uber.

Lue lisää: Tamperelainen Aaro Lehtoranta, 18, on saanut taksikyytejä vain muutamalla eurolla – Selvitimme, miten Uber-kyytien hinnat vaihtelevat ja onko se oikeasti muita halvempi

Sen sijaan pienemmillä paikkakunnilla kilpailua ja tarjontaa on vähemmän, jolloin vastaava säästö on euron verran.

”Pienissä ja keskisuurissa seutukunnissa säästöpotentiaali on huomattavan vähäistä. Puolessa tilauksista ei asiakkaalla sovelluksella tilatessa ollut vaihtoehtoa matkan hinnan suhteen”, tutkimuksen pohjalta laaditussa policy brief -artikkelissa kirjoitetaan.

Suuren hintavaihtelun myötä asiakkailta myös vaaditaan aiempaan enemmän vaivannäköä kyydin valinnassa.

Valituksia osaamisesta

Taksiuudistus purki alan sääntelyä. Se esimerkiksi poisti pakollisen kuljettajakoulutuksen ja myös pieniä paikkakuntia koskeneen päivystysvelvollisuuden.

”Uudistuksen jälkeen onkin tullut paljon valituksia esimerkiksi kuljettajien osaamisesta sekä autojen laadusta tai siisteydestä, mikä voi osaltaan johtua siitäkin, että asiakkaat ovat ennen uudistusta tottuneet tiettyyn standarditasoiseen laatuun”, artikkelissa kirjoitetaan.

Lue lisää: Pimeitä palkkoja, kirjaamatta jätettyjä ajoja, taksamittarin väärinkäyttöä – Verohallinto löysi taksialalta miljoonien eurojen arvosta harmaata taloutta

Tutkimuksen hintatiedot on kerätty tämän vuoden keväällä ja kesällä. Tutkimuksessa on selvitetty tarjottuja hintoja, joiden perusteella kuluttaja voi valita kyytinsä. Tutkimusta varten on kerätty yli 23 000 tarjottua hintaa.

”Tarjottu hinta on hyödyllinen mittari, sillä se kertoo siitä, millä hinnalla asiakkaan on mahdollista saada taksikyyti. Selvitys ei siis ota suoraa kantaa siihen, mikä toteutunut hintataso on ollut, vaan siihen, minkä hintaisia taksikyytejä on saatavilla”, artikkelissa perustellaan.

Hintoja on pyritty vertaamaan hintoihin, jotka olisivat olleet voimassa ilman uudistusta. Ennen uudistusta valtio sääteli enimmäishinnat. Vaihtoehtoiset hinnat laskettiin käyttämällä valtioneuvoston vuosittain antamia asetuksia enimmäishinnoista.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut