Ajokortti­uudistus ei lisännyt nuorten onnettomuuksien määrää – Traficomin mukaan hallituksen lakimuutos­ehdotus vaikuttaa oikean suuntaiselta

Vuoden 2018 uudistuksessa kevennettiin opetusluvan vaatimuksia ja vähennettiin pakollista opetusta tuntuvasti. Uudistus ei ole vaikuttanut olennaisesti nuorten henkilö­vahinkojen kokonaismäärään.

Liikennettä Helsingissä Pohjolankadulla 7. elokuuta.

5.9. 10:59

Vuoden 2018 ajokorttilain uudistuksen ei voida selvästi osoittaa lisänneen tai vähentäneen henkilövahinkoja missään ajokorttiluokassa, kertoo Traficom.

Uudistuksessa kevennettiin opetusluvan vaatimuksia ja vähennettiin pakollista opetusta tuntuvasti. Keskeisenä tavoitteena oli laskea ajokortin hintaa. Lisäksi 17-vuotiaille kuljettajille tarkoitettujen poikkeuslupien kriteerejä höllennettiin, minkä seurauksena poikkeuslupahakemusten määrä on kasvanut erittäin paljon vuoden 2018 jälkeen.

Onnettomuustilastoissa ajokorttiuudistuksen ei havaittu olennaisesti vaikuttaneen 17-vuotiaiden henkilö­vahinkojen kokonaismäärään.

Traficomin mukaan positiivinen kehitys liikenneturvallisuudessa on jatkunut Suomessa ja henkilövahinko-onnettomuudet vähenevät edelleen tasaisesti kaikissa ikäryhmissä.

Tutkimuksessa vertailtiin 17-vuotiaiden ja 18–19-vuotiaiden onnettomuustilastoja. Todennäköisyys joutua onnettomuuteen on ollut 17-vuotiailla suurempi kuin 18–19-vuotiailla. Vuonna 2020 alaikäisten todennäköisyys joutua onnettomuuteen oli kuitenkin jo alittanut tason, jolla 18–19-vuotiaat olivat vuonna 2018.

Traficomin erityisasiantuntija Elina Uusitalo kertoo tiedotteessa, että 17-vuotiaiden suurempi todennäköisyys joutua henkilövahinko-onnettomuuteen vuoden sisällä ajokortin saamisesta voi tutkimuksen perusteella selittyä suurelta osin muita suuremmalla ajettujen kilometrien määrällä. Lisäksi tutkimuksen mukaan suurin osa ikäpoikkeuslupakuljettajista on nuoria miehiä, joilla on naisia suurempi todennäköisyys joutua onnettomuuteen.

Traficomin mukaan tutkimus antaa hyvää pohjatietoa uusille toimenpiteille.

Esimerkiksi 17-vuotiaiden onnettomuuksissa lisääntyneet muiden osapuolten ja matkustajien henkilövahingot olisi Traficomin mukaan hyvä ottaa tarkasteluun. Ilmiö huomioidaan ajokorttilain muutosehdotuksessa rajaamalla matkustajamäärää 17-vuotiaille henkilöauton kuljettajille.

”Tämä ehdotus vaikuttaa, tutkimuksen tulokset huomioiden, oikeansuuntaiselta. Lakiesityksessä esitetään myös 17-vuotiaille henkilöauton kuljettajille yöaikaan ajamisen rajoituksia. Traficomin aiemmin tekemässä selvityksessä ilmeni, että suurin osa kaikista 17-vuotiaiden ajokieltorikoksista tapahtui yöaikaan. Tämäkin ehdotettu rajoitus näyttäisi siis oikeansuuntaiselta”, Uusitalo sanoo.

Hallitus antoi toukokuussa eduskunnalle esityksen ajokorttilain muuttamisesta. Sitä on tarkoitus käsitellä eduskunnassa syksyllä. Esitys mahdollistaisi 17-vuotiaille rajoitetun B-luokan ajo-oikeuden huoltajan suostumuksella.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut