Suomen junaliikenteen sekoittanutta kaapelivauriota epäillään ilkivallaksi Lempäälässä, poliisi aloittaa rikostutkinnan – näin maanantai eteni

Rataliikennekeskus tiedotti kello 12.52 maanantaina, että häiriö oli vihdoin ohi ja junaliikenne saatiin käynnistettyä. Aikataulujen palautuminen ennalleen kuitenkin ottaa aikansa, keskus arvioi.

8.8. 6:16 | Päivitetty 9.8. 15:43

Helsinki

Suomen junaliikenteen sekoittaneen kaapelirikon syyksi epäillään ilkivaltaa. Sisä-Suomen poliisin mukaan työmaa-alueen urakoitsija teki asiasta rikosilmoituksen ja poliisi tutkii asiaa.

Pääradan junaliikenne oli maanantaina pysähdyksissä lähes 12 tuntia yöjunia lukuun ottamatta Riihimäen ja Tampereen välillä. Yöjunat kulkivat tunteja myöhässä.

Rataliikennekeskuksen mukaan haitan syynä oli aamuyöllä noin kello yhden aikaan katkennut kaapeli. Kaapelivian paikallistaminen kesti kauan.

Fintrafficin liikennepäällikkö Seppo Kari kertoi Aamulehdelle noin kello 10.30, että vika oli saatu paikallistettua Lempäälään.

”Siellä on neljä tiedonsiirtokaapelia mennyt poikki. Siitä ei vielä ole vielä saatu tietoa, mikä sen on aiheuttanut.”

Vauriopaikka on Lempäälässä Miemolan siltatyömaan alueella, missä ratatyöt venyivät juhannuksena yli vuorokauden ajan. Tämä aiheutti isoja ongelmia junaliikenteelle.

Lue lisää: Ratatyöt venyivät yli 21 tunnilla Lempäälässä – Osalle matkustajista junalippujen hinta korvataan kokonaan

Lue lisää: Parkanossa tunteja kuumassa junassa jumissa ollut Elina Koponen: Ei yhtään kuulutusta, ravintola­vaunussa ruoka vähissä – ”Jospa sitä illaksi pääsisi kotiin”

Väylävirasto tiedotti maanantaina Twitterissä noin kello 11, että kaapelivaurion syyksi epäillään ilkivaltaa.

Paksuja kaapeleita

Väyläviraston apulaisjohtaja Mauri Mäkiaho kertoo, että katkaistut kaapelit ovat noin kahden peukalon paksuisia.

”Niitä ei taskuveitsellä katkaista, ne ovat paksuja kaapeleita. Ihan on työkalut pitänyt olla matkassa.”

Kaapelit oli katkaistu Miemolan siltatyömaan alueella, missä on käynnissä kaapeleiden siirto. Kaapelityömaa on erillinen urakka kuin varsinainen sillan rakentaminen.

Tapahtuneesta on Mäkiahon mukaan tehty ilmoitus poliisille. Hänen mukaansa kaapeleista ei ollut otettu pätkiä, ne oli ainoastaan katkaistu.

”Se on tietenkin spekulointia, mutta ovatko kuparivarkaat olleet liikkeellä? Laittaneet piuhat poikki ja kun ovat huomanneet, että ei olekaan kuparia, niin ei ole kelvannutkaan.”

Kaapelit olivat työmaalla pinnassa, eli niihin käsiksi päästäkseen ei tarvinnut kaivaa maata.

Jopa viiden tunnin viivästyksiä

Fintrafficin liikennepäällikkö Seppo Kari Karin mukaan vauriopaikalla ei ollut ketään, kun kunnossapidon henkilöstö tuli paikalle.

Karin mukaan vika tunnistettiin jo aikaisin aamulla kaapelivaurioksi, koska yhteydet ohjausjärjestelmiin olivat katkenneet.

”Opastimiin ei saada vihreää valoa, eli liikennevaloja ei pystytä ohjaamaan. Silloin kun vika tulee, niin kaikki ovat punaisina.”

Karin mukaan yöjunat päästettiin kulkemaan rataosalla korkeintaan 35 kilometrin tuntinopeudella. Kun vika saatiin korjattua ja tilanne raukesi lopulta puolenpäivän jälkeen, junia oli jopa yli 5 tuntia aikataulustaan jäljessä. Osa junavuoroista peruttiin kokonaan.

Myös Turun ja Tampereen väliset junat myöhästelivät, koska väliä ei voitu valvoa liikenteenohjauksesta.

”Tampereen ja Turun välillä pystytään liikennöimään, mutta rajatulla nopeudella yksi juna kerrallaan”, Kari kertoi.

Matkustajat ovat voineet muuttaa tai peruuttaa maanantaille ostettuja junalippuja veloituksetta soittamalla VR:n asiakastukeen.

Asema täynnä odottajia

Aamulehden toimittaja Iina Thomsson raportoi Tampereen rautatieasemalta aamukahdeksan aikaan, että ihmisiä oli asemalla paljon. Thomssonin mukaan tunnelma oli rauhallinen.

”Ihmiset ovat enemmänkin hämmentyneitä ja soittelevat puheluita, että myöhässä ollaan”, Thomsson kertoi.

Thomssonin mukaan asemalle saapui linja-autoja, joihin mahtui iso osa odottavista matkustajista.

Tampereen rautatieaseman tauluilla näkyi punaisia varoituksia perutuista tai myöhästyneistä vuoroista.

Junia yritettiin korvata busseilla

Junaliikenne Riihimäen ja Tampereen välillä pyrittiin korvaamaan linja-autoilla. Linja-autojen saatavuudessa oli VR:n mukaan erittäin suuria haasteita.

Riihimäeltä ensimmäiset bussit lähtivät noin kello 6.00 ja Tampereen asemalta vähän myöhemmin. Hämeenlinnasta Toijalan kautta Tampereelle kulki myös busseja.

VR ohjeisti matkustajia varautumaan viivästyksiin, peruutuksiin ja junien korvaamiseen busseilla.

”Jos on mahdollista liikkua jollakin muulla liikennevälineellä, niin tätä kannattaa harkita”, VR:n viestintäpäällikkö Taina Kuitunen kertoi aamulla.

VR:n viestinnän mukaan ennen aamuseitsemää junia korvaavia busseja oli ajossa kymmenkunta. Kalustoa saatiin lisää päivän mittaan.

Linja-autoja ei voitu liikennöidä junien lähtöajoilla vaan niitä lähti sitä mukaa, kun niitä saatiin käyttöön.

R-junaliikennettä Tampereen ja Riihimäen välillä ei pystytty korvaamaan, ja bussit pysähtyivät ainoastaan Hämeenlinnassa ja Toijalassa. R-junat kulkivat välillä Riihimäki–Helsinki.

Ihmisiä odotti linja-autoja peruttujen junien takia Tampereen rautatieasemalla maanantai-aamuna 8. elokuuta.

Tiedotettiin vaihdon yhteydessä

Jarno Välinen ja Ossi Hytönen odottivat maanantaiaamuna korvaavaa bussiyhteyttä Helsinkiin Tampereen rautatieasemalla.

”Olemme työmatkalla ja meillä alkaa koulutus itseasiassa parin tunnin päästä, mutta myöhästymme pikkuisen”, Välinen kertoo.

Hänen mukaansa tilanne ei sinällään haittaa, mutta on harmillista, että koulutuksen alku menee ohi. Jyväskylästä aamulla matkaan lähteneiden Välisen ja Hytösen oli määrä vaihtaa junaa Tampereella, mutta ennen asemalle saapumista junassa tiedotettiin, että vaihtoyhteys on peruttu.

”Toinen vaihtoehto olisi ollut, että olisimme jääneet siihen junaan, mutta sitten ilmoitettiin, että sillä menee vähintään neljä tuntia matkaan, joten päädyimme korvaavaan bussiin”, Välinen summaa.

Myös Vaasasta matkustaneen Hanna Paavolan oli tarkoitus vaihtaa junaan Tampereella ja jatkaa matkaa Helsinkiin. Junassa hän kuuli vaihtovuoron korvautuneen linja-autokuljetuksella.

”Tämä ei vaikuta minuun mitenkään erityisesti. Olen menossa lomamatkalle Helsinkiin, ja minulla ei ole mikään kiireinen aikataulu. Juuri soitin ja ilmoitin, että en ihan silloin vielä ole siellä, kun sovittiin.”

Paavolan mukaan mitään tarkempaa aika-arviota matkan kestosta ei ole kerrottu.

”Kerrottiin, että bussilla, mutta ei että mistä tai koska. Nyt ilmeisesti sitten vain odotellaan.”

Matkustajille korvauksia

Elina Äijö VR:n viestinnästä kertoo, että myöhästymisistä kerrottiin VR:n verkkosivuilla ja VR Matkalla -sovelluksessa. Myös konduktöörit kuuluttivat Äijön mukaan tietoa, miten matkat etenevät.

”Meillä oli aamulla pitkään tilanne, ettei ollut arviota korjauksesta. Emme voineet antaa tarkkoja aikamääreitä, kauanko tilanne kestää.”

VR maksaa Äijön mukaan myöhästymisistä korvauksia matkustajille normaaliin tapaan. Matkustajat voivat hakea korvauksia täyttämällä korvauslomakkeen VR:n sivuilla.

”Tässä vaiheessa emme pysty vielä arvioimaan ratavian takia asiakkaille maksettavien korvausten suuruusluokkaa, koska korvaushakemuksia saapuu meille vähitellen.”

Oikaisu 9.8.2022 kello 15.39: Korjattu jutun alkuun, että rikosilmoituksen teki työmaa-alueen urakoitsija. Jutussa luki aiemmin virheellisesti, että rikosilmoituksen olisi tehnyt Väylävirasto.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut