Koronarajoitusten hellittäessä alkoi sota – Finnair kulkee nyt kriisistä kriisiin, luvassa on kolmas peräkkäinen tappiollinen vuosi

Huhti-kesäkuun tulos on 84 miljoonaa euroa miinuksella, yhtiö odottaa kolmatta tappiovuotta.

Tästä vuodesta on tulossa Finnairin kolmas tappiollinen vuosi peräjälkeen. Finnairin matkustajakone Helsinki-Vantaan lentokentällä 14. heinäkuuta.

19.7. 15:39

Helsinki

Finnairin laihoille vuosille ei ole loppua näkyvissä. Toimitusjohtaja Topi Manner totesi huhti–kesäkuun tulosta esitellessään, että tästä vuodesta on tulossa yhtiölle kolmas peräkkäinen huomattavan tappiollinen vuosi. Toisen kvartaalin vertailukelpoinen liiketappio oli 84,2 miljoonaa, kun se vuotta aiemmin oli ollut vielä synkemmät 151,3 miljoonaa.

Vaikka tappio pieneni, korpivaellus jatkuu. Manner totesi, että Finnair kohtaa Ukrainan sodan vaikutukset pandemian heikentämänä.

Pörssissä odotuksia suurempi tappio painoi yhtiötä: kurssi oli iltapäivällä yli kahdeksan prosentin laskussa.

Epävarmuus jatkuu, koska polttoaineen hinta on historiallisen korkea, inflaatio laukkaa ja Venäjän ilmatilan sulun kestosta ei ole tietoa. Sulun takia Finnair joutuu Aasian-lennoilla kiertämään Venäjän, mikä pidentää lentoaikoja tuntitolkulla.

”Meillä valmistaudutaan siihen, että sulku jatkuu pitkään. Vuosia”, Manner sanoi tiedotustilaisuudessa.

Heikko euro kasvattaa kerosiinilaskua

Samalla lentokerosiini on ennätysmäisen kallista. Viime vuoden loppuun verrattuna hinta on noussut 94 prosenttia. Ennätyskorkea hinta on Finnairin laskujen mukaan aiheuttanut yhtiölle noin 126 miljoonan euron lisäkustannukset huhti–kesäkuussa. Euron heikkous dollaria vastaan kasvattaa laskua entisestään.

Lentoyhtiö Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner kertoi yhtiön puolivuosituloksesta mediatilaisuudessa Vantaalla 19. heinäkuuta.

”Raakaöljyn hinta on noussut ja jalostuskapasiteetista on pulaa, jolloin jalostusmarginaalit ovat kasvaneet merkittävästi. Lentokerosiini on kallistunut enemmän kuin bensiini tai diesel. Samalla Eurooppa on matalan inflaation sodassa, mikä tuo euroalueen talouskehitykseen isoja kysymysmerkkejä, jotka ovat heikentäneet euroa”, Manner luetteli.

Finnair laatii siksi uutta strategiaa heikon kannattavuuden parantamiseksi ja yhtiön taloudellisen aseman vahvistamiseksi. Mannerin mukaan Finnairilta edellytetään nyt merkittävää rakenteellista uusiutumista. Tavoite on saada uusi strategia valmiiksi vuoden 2022 syksyllä.

Aasiassa Japani alkaa avautua

Myönteisiä merkkejä lentoyhtiön kannalta on ollut se, että kysyntä on lähes normalisoitunut Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Finnair arvioi lentävänsä loppukesän ja alkusyksyn aikana keskimäärin noin 70 prosentin kapasiteetilla vuoteen 2019 verrattuna.

Finnairin perinteinen tukijalka on ollut Aasian-liikenne, mutta paluuta entiseen ei ole näköpiirissä. Sekä Kiinassa että Japanissa on vielä tiukat koronarajoitukset matkustamiselle. Japani on Mannerin mukaan todennäköisesti lieventämässä rajoituksiaan syksyn tullen.

Kiina pitää edelleen tiukasti kiinni nollakoronalinjasta. Yksittäisiä lisälentoja voidaan saada syksyn aikana.

Kiinalaisilla lentoyhtiöillä on kilpailuetu, kun matkailu aikanaan avautuu uudelleen. Ne voivat lentää Venäjän yli, kun eurooppalaiset ja japanilaiset yhtiöt joutuvat kiertoreiteille.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut