Facebookin yhteiskunta­suhteista vastaava johtaja Suomi-Areenassa: yhtiö ei valitse algoritmeja – ”Voi itse miettiä, minkä takia sieltä aina tulee tietynlaista sisältöä”

Facebookin emoyhtiö Meta on uhannut vetäytyä Euroopassa, mikäli se ei saa siirtää käyttäjiensä dataa Yhdysvaltoihin.

Facebookin EU-asioista vastaavan yhteiskunta­suhdejoh­tajan Aura Sallan mukaan moni on ymmärtänyt palvelun algoritmin toiminnan väärin.

13.7. 11:30

Facebookin EU-asioista vastaava yhteiskuntasuhdejohtaja Aura Salla kertoi Suomi-Areenan keskustelutilaisuudessa tiistaina, että Facebookin emoyhtiön Metan kaltaisten yritysten on tehtävä ratkaisuja ennen lainsäädäntöä, sillä lainsäädäntö ei pysy teknologian kehityksen mukana.

Muun muassa Facebookin ja Instagramin omistava Meta-teknologiayhtiö on uhannut sulkea palvelunsa Euroopassa, jos EU:n tietosuojaneuvosto evää siltä mahdollisuudet siirtää kuluttajista kerättävää dataa Euroopasta Yhdysvaltoihin.

Sallan mukaan Meta ei myy dataa, vaan mainospaikkoja, ja mainostajille kerrotaan vain, millaiset ihmiset pitävät tietynlaisista asioista.

Salla kertoi keskustelutilaisuudessa myös uskovansa, että monilla ihmisillä on Facebookin algoritmeista väärä käsitys. Algoritmi määrittää muun muassa sen, missä järjestyksessä ja kuinka usein käyttäjien ja mainostajien sisältö näkyy käyttäjien uutissyötteissä.

”Jokainen meistä voi valita omassa Facebookissaan, haluaako kronologisen uutissyötteen. Meidän kaltainen yritys ei valitse niitä algoritmeja,” Salla sanoi.

”Jos vierailee tietynlaisilla sivuilla, niin voi itse miettiä, että minkä takia sieltä aina tulee tietynlaista sisältöä”.

Useat sosiaalisen median palvelut ovat joutuneet arvostelun kohteiksi algoritmiensa takia. Esimerkiksi Tiktok on haastettu oikeuteen Kaliforniassa, sillä viime vuonna kaksi alakouluikäistä tyttöä kuoli heidän kokeiltuaan siellä leviävää pyörtymishaastetta.

Tampereen yliopiston journalistiikan professori Janne Seppänen puolestaan haukkui Twitterin vaaralliseksi ja keskustelua kärjistäväksi mediaksi ja sen jälkeen poistui palvelusta.

Paneelikeskustelussa mukana ollut vihreiden kansanedustaja ja eduskuntaryhmän puheenjohtaja Atte Harjanne kutsui Facebookin ja sen käyttäjän tekemää käyttösopimusta epäsymmetriseksi.

”Kuinka moni oikeasti tietää, että uutissyötteen voi valita kronologiseksi tai että kuinka paljon yksityisyyden erilaisia asioita voi säätää? Yleensä näitä ei juuri mainosteta käyttäjälle. Ja kyllähän kaikki se data, mitä meikäläisestä kerätään, on kauppatavaraa”, Harjanne sanoi.

Facebookin usein kysytyt kysymykset -osiossa mainitaan, että sosiaalisen median palvelu ei myy yksittäisten käyttäjien dataa eteenpäin eikä jaa yksittäisten käyttäjien tietoja mainostajille ilman lupaa. Sen sijaan mainostajilla on mahdollisuus kohdentaa mainoksia tietyille käyttäjäryhmille, esimerkiksi 25–34 vuotiaille naisille, jotka asuvat Madridissa ja pitävät tekniikasta.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut