EU-parlamentti kannattaa uusien polttomoottoriautojen myynnin lopettamista

Parlamentin äänestykset ilmastopaketin esityksistä saivat myrskyisän alun, kun päästökaupan laajentaminen palautettiin valiokuntakäsittelyyn.

8.6. 19:41

Euroopan parlamentti äänesti keskiviikkona useista lakiesityksistä, jotka kuuluvat EU:n suureen ilmastopakettiin. Parlamentti päätyi kannattamaan esitystä siitä, että vuonna 2035 EU:ssa myytävien uusien henkilö- ja pakettiautojen tulisi olla täysin päästöttömiä. Käytännössä tämä tarkoittaisi loppua uusien polttomoottoriautojen myynnille.

Parlamentin kanta noudattaa tältä osin komission viimevuotista esitystä.

Äänestyksessä hävisi muutosehdotus, jonka mukaan olisi riittänyt, että 90 prosenttia autoista olisi päästöttömiä vuonna 2035.

Äänestyksissä oli kyse vasta parlamentin omasta kannasta, mutta parlamentin linja antaa suuntaa siitä, millaiseen asentoon EU:n ilmastotoimet ovat asettumassa. Lainsäädännön lopullinen muoto selviää EU-instituutioiden välisissä neuvotteluissa, joissa myös EU-mailla on sanansa sanottavana.

Päästökaupan laajentaminen palautettiin valiokuntaan

Parlamentin täysistunnossa Strasbourgissa kuohahti, kun yksi päivän keskeisistä äänestyksistä päätyi esityksen palauttamiseen valiokuntakäsittelyyn. Kyseessä oli esitys päästökaupan laajentamisesta merenkulkuun sekä tietyin osin tieliikenteen ja rakennusten päästöihin.

Parlamentin loppuäänestyksessä kannan hyväksymistä vastustivat ryhmät parlamentin vasemmalta sekä oikealta laidalta, mutta hieman eri syistä. Vasemmalle kallistuvat ryhmät pitivät sisältöäänestyksissä muotoutunutta kantaa liian kunnianhimottomana suhteessa komission alkuperäiseen esitykseen.

Konservatiiviryhmä ECR:stä sekä oikeistopopulistien Identiteetti ja demokratia -ryhmästä (ID) päästökaupan laajentamista on vastustettu ylipäätään.

Ympäristövaliokunnan vihreä puheenjohtaja Pascal Canfin sanoi keskeisimmän kiistakysymyksen koskevan aikatauluja siitä, milloin ilmaisia päästöoikeuksia aletaan ajaa alas ja milloin hiilitullimekanismi tulee käyttöön.

Päästökauppaesitystä käsitellään nyt uudelleen parlamentin sisällä. Esityksen palauttaminen valmisteluun johti myös siihen, että parlamentti päätti lykätä eteenpäin äänestystä päästökauppatuloihin kytkeytyvästä sosiaalisesta rahastosta. Myös esitys hiilitullimekanismista palautettiin valiokuntaan.

Parlamentti onnistui kuitenkin päättämään kantansa erilliseen ehdotukseen, joka koskee lentoliikenteen päästökaupan tehostamista. Parlamentin äänestyksessä meni läpi kanta siitä, että lentoliikenteen ilmaisista päästöoikeuksista luovuttaisiin jo vuonna 2025, eli kaksi vuotta aiemmin kuin mitä EU-komissio on esittänyt.

Lisätavoite hiiliviljelyyn äänestettiin kumoon

EU-parlamentti muodosti illalla myös kantansa maankäytön ja metsätalouden ilmastolainsäädännön eli niin kutsutun lulucf-asetuksen uudistamisesta. Asetus määrittelee, miten esimerkiksi metsien hiilinielu lasketaan.

Ympäristövaliokunta oli ehdottanut komission alkuperäisen ehdotuksen täydentämistä 50 miljoonan hiilidioksidiekvivalenttitonnin lisätavoitteella hiiliviljelyssä. Jo ennakkoon oli tiedossa, että vaatimuksesta tulisi tiukka äänestys.

Tekstissä on äänestyksen jäljiltä yleinen viittaus hiiliviljelyn lisäämisestä, mutta maininta 50 miljoonan tonnin tavoitteesta jätettiin pois.

Parlamentti asettui tukemaan komission ehdottamaa yhteistä tavoitetta: vuonna 2030 EU:n hiilinielujen tulisi vastata 310 miljoonan hiilidioksidiekvivalenttitonnin poistumaa.

Päivitys 8.6.2022 kello 20.26: Täydennetty kauttaaltaan tuoreilla tiedoilla.

.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut