Tällainen on Norjassa käyttöön otettava promilleraja sähkö­potku­laudoille – Suomessa poliisi esittää lähes samaa ratkaisua, näin sitä valvottaisiin

Poliisi ei pysty Suomessa puuttumaan tehokkaasti humalaisten sähköpotkulautailijoiden menoon. Poliisitarkastaja pitää nykyistä lakipykälää älyttömänä.

Koulujen päättäjäisviikonloppuna Tampereen yliopistollisen sairaalan päivystyksessä hoidettiin kymmenkuntaa sähköpotkulautoihin liittyvää vammaa. Kaatunut sähköpotkulauta Rosendahlin rannassa 4. kesäkuuta.

9.6. 5:30

Aamulehti

Norja ottaa käyttöön 15. kesäkuuta promillerajan sähköpotkulaudoille. Norjan poliisi on ilmoittanut valvovansa 0,2 promillen rajaa ja sakottavansa humalassa ajavia kuskeja. Promillerajan ylittävä kuski voi saada sakkoja ja menettää mahdollisen ajokorttinsa. Raja on sama kuin autoillessa.

Suomessa tyypillisin sähköpotkulaudalla loukkaantunut on humalassa ajava nuori. Esimerkiksi koulujen päättäjäisviikonloppuna, lauantain ja sunnuntain välisenä yönä, Tampereen yliopistollisen sairaalan päivystyksessä hoidettiin kymmenkuntaa sähköpotkulautoihin liittyvää vammaa.

Lue lisää: Näin usein sähköpotkulaudalla ajo johtaa onnettomuuteen Tampereella ja tällaisia ovat vammat – ainutlaatuinen tutkimus paljasti, että ensiapukäyntejä on yli 300

Poliisi kannattaa

Myös Suomessa pohditaan promillerajaa. Rajan selvittämisestä on kirjaus liikenne- ja viestintäministeriön liikenneturvallisuusstrategiassa. Strategiassa todetaan, että raja helpottaisi valvontaa ja vähentäisi liikennekuolemia. Ministeriöstä kerrotaan Aamulehdelle, että asian selvittäminen alkaa kesälomien jälkeen.

Poliisi kannattaa promillerajaa. Poliisitarkastaja Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta pitää nykyistä lakia onnettomana ja älyttömänä. Sähköpotkulaudalla tai polkupyörällä ajamista humalassa ei ole laissa suoraan kielletty. Liikennejuopumukseen moottorittomalla ajoneuvolla voi syyllistyä vain, jos päihtynyt kuski aiheuttaa muille vaaraa. Sama koskee polkupyöräilyä. Nykyiset lakipykälät eivät myöskään mahdollista pyöräilijöiden tai sähköpotkulautailijoiden puhalluttamista.

Ihalainen kertoo esimerkin parinkymmenen vuoden takaa. Humalassa ollut polkupyöräilijä törmäsi linja-auton kanssa. Tuomiota ei tullut, koska pyöräilijä ei aiheuttanut vaaraa isommalle linja-autolle.

”Lakipykälän muotoilu on iso ongelma. Tapauksiin ei voida puuttua.”

Ihalainen esittää potkulautailijoille perinteistä rattijuopumusta kevyempiä rangaistuksia, pääasiassa tien päällä annettavia liikennevirhemaksuja. Tämä tarkoittaisi sitä, että tavallisen, partioilla mukana olevan seulonta-alkometrin tulos riittäisi rangaistuksen antamiseen. Poliisin ei tarvitsisi kuljettaa epäiltyä tarkkuusalkometriin.

”Pelkkä laki puree jo suurimpaan osaan. Ei tapauksia hirveästi tulisi. Poliisi pystyisi keskittymään itseään ja muita vaarantaviin kuljettajiin”, Ihalainen sanoo. Hänen mielestään poliisi pystyisi kevyemmällä mallilla selviämään valvonnasta nykyisillä voimavaroilla.

”Ei poliisi pitäisi suuria ratsioita, jossa kaikki puhallutettaisiin.” Norjan rajaa, 0,2:ta promillea, Ihalainen pitää sitä liian matalana. Saksassa sähköpotkulautojen promilleraja on 0,8.

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) kertoi toukokuussa Helsingin Sanomille suhtautuvansa varovaisen myönteisesti ajatukseen promillerajojen säätämisestä polkupyöräilyyn ja sähköpotkulaudoilla liikkumiseen. Hän sanoi myös, että nykyinen Marinin hallitus ei ehdi säätämään enää uusia promillerajoja.

”Ihmisillä ei ole sakkopelkoa”

Osa sähköpotkulautayrityksistä on yrittänyt suitsia sähköpotkulautajuopumusta alentamalla lautojen nopeusrajoituksia yöaikaan. Esimerkiksi Tampereella ja Helsingissä kello 23–06 laudat kulkevat rajoitetusti 15 kilometriä tunnissa.

Lue lisää: Sähköpotkulaudoille tulee tiukat rajoitukset Tampereella – Riittääkö kävelyvauhti poistamaan vaarat? Miten käy pysäköinnin?

Isoista potkulautayrityksistä ainakin Voi ja Tier kannattavat promillerajaa. Vapaaehtoiset rajoitukset ja valistus eivät ole Tierin Pirkanmaan aluepäällikön Juuso Koskelan mukaan kaikista toimivimpia keinoja suitsia päihtyneenä ajamista. ”Ihmisillä ei ole sakkopelkoa.”

Tierin aluepäällikkö Juuso Koskela kuvattiin Nokialla viime elokuussa.

Koskelan mukaan sähköpotkulautayritykset ovat tehneet oman osuutensa, ja nyt on lainsäätäjien vuoro. Mutta miksi lautoja ei voi sammuttaa öiksi? Tutkimuksen mukaan 44 prosenttia laudoista johtuvista ensiapukäynneistä tapahtuu silloin.

”Kysymys on sama kuin se, miksei autoilua voida sulkea viikonloppuöiksi. Uskaltaisin väittää, että liikenneonnettomuudet vähenisivät paljonkin öisin, jos autoilu kiellettäisiin kokonaan.”

”Periaatteessa kielto on mahdollinen, mutta täyskielto ei ole meidän intresseissämme.”

”Kaikki ajattelevat yöliikkumisesta niin, että silloin ajetaan vain kännissä. Yöaikaan kuitenkin menee huonosti julkisen liikenteen linjoja. Olemme saaneet positiivista palautetta esimerkiksi sairaalassa töissä olevilta, että se mahdollistaa heidän liikkumisensa ja he pääsevät kätevästi kulkemaan”, Koskela sanoo.

Voin maajohtaja Reetta Alastalo kommentoi ajokieltoja keväällä yhtiön tiedotteessa. Alastalon mukaan yölliset ajokiellot ovat vain väliaikainen ratkaisu. Yhtiö kannattaa promillerajaa. Sen lisäksi sen sovelluksessa on käytössä reaktionopeustesti, jolla pyritään vähentämään humala-ajamista.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut