Aamulehti
Nordea-pankin mobiili- ja verkkopankissa havaittiin perjantaina tekninen häiriö. Ongelma koskee osaa asiakkaiden säästötileistä ja sen seurauksena säästötilien saldo saattaa näyttää nollaa. Myös tilisiirtojen päivittymisessä on häiriöitä.
Käyttötilit ja maksukortit toimivat normaalisti.
Maria Tomminen Nordean viestinnästä vakuuttaa Aamulehdelle puhelimessa, että tilien saldo palautuu normaaliksi, kunhan vika saadaan korjattua. ”Vaikka teknisen häiriön vuoksi säästötilin saldo näyttäisi hetkellisesti virheelliseltä, tämä ei tarkoita, että tilillä oleva rahamäärä olisi muuttunut. Asiakkaiden ei tarvitse olla huolissaan,” hän vielä vakuuttaa sähköpostiviestissään.
Tommisen mukaan vika on saatu vahvistettua tekniseksi viaksi eikä kyse ole ulkopuolisen tahon aiheuttamasta palvelunestohyökkäyksestä.
Nordean ongelmat alkoivat perjantaina noin kello 11. Epäilyksiä siitä, että Nordeassakin olisi kyse ulkopuolisen tahon aiheuttamasta palvelunestohyökkäyksestä tai muusta ongelmasta synnyttää se, että perjantaina alkoivat palvelunestohyökkäykset Suomen ulkoministeriön ja puolustusministeriön verkkosivuilla. Helsingin Sanomien mukaan niiden ongelmat alkoivat noin kello 11.40.
Vian kestosta ei tietoa
Nordean asiakaspalvelu kertoo Twitterissä kello 22 aikaan, että korjausaikataulusta ei ole edelleenkään tarkempaa tietoa.
Maria Tomminen vahvisti Aamulehdelle aiemmin iltapäivällä, että mobiilimaksusovelluksen Mobile Payn maksut Nordean käyttötileille toimivat normaalisti. ”Jos Mobile Payssa kohdetilinä on Nordean säästämisen tili, teknisiä ongelmia voi esiintyä.”
Kuinka suurta osaa Nordean asiakkaista ongelmat koskevat, ei ole tiedossa, mutta ongelma ei koske kaikkia asiakkaita.
Nordealla on Suomessa noin miljoona aktiivista henkilöasiakasta.
Palveluksenestohyökkäys äskettäin
Nordea tiedotti ongelmasta Twitter-tilillään noin kello 14.
”Osalla asiakkaista ilmenee ongelmia säästötilien tilisiirroissa ja saldotietojen päivittymisessä. Tutkimme ongelman syytä ja korjaamme sen mahdollisimman pikaisesti. Pahoittelemme ongelmasta aiheutuvaa haittaa. Maksukortit toimivat normaalisti.”
Asiakkaille tulee mobiilipankissa virheilmoitus, jossa sanotaan, että osassa säästämisen tilejä on häiriöitä ja että vika pyritään korjaamaan mahdollisimman pian.
Nordeaan kohdistui helmi-maaliskuun vaihteessa kolme päivää kestänyt palvelunestohyökkäys, joka vaihtelevasti rampautti mobiili- ja verkkopankkia.
Lue lisää: Nordea: Verkkopankin ongelmat johtuvat ulkopuolisesta häirinnästä, palveluiden hitaus jatkuu
Tämä on päivittyvä juttu.