Nordean verkkopankki kärsii ongelmista, säästötilit voivat näyttää nollaa: ”Asiakkaiden ei tarvitse olla huolissaan”

Nordea ei osaa arvioida, kauanko vian korjaaminen kestää. Käyttötilit ja maksukortit toimivat pankin mukaan normaalisti.

Nordea-pankin mobiili- ja verkkopankissa on häiriöitä säästötilien ja tilisiirtojen päivittymisessä. Maksukortit ja käyttötilit toimivat normaalisti.

8.4. 13:47 | Päivitetty 8.4. 22:06

Aamulehti

Nordea-pankin mobiili- ja verkkopankissa havaittiin perjantaina tekninen häiriö. Ongelma koskee osaa asiakkaiden säästötileistä ja sen seurauksena säästötilien saldo saattaa näyttää nollaa. Myös tilisiirtojen päivittymisessä on häiriöitä.

Käyttötilit ja maksukortit toimivat normaalisti.

Maria Tomminen Nordean viestinnästä vakuuttaa Aamulehdelle puhelimessa, että tilien saldo palautuu normaaliksi, kunhan vika saadaan korjattua. ”Vaikka teknisen häiriön vuoksi säästötilin saldo näyttäisi hetkellisesti virheelliseltä, tämä ei tarkoita, että tilillä oleva rahamäärä olisi muuttunut. Asiakkaiden ei tarvitse olla huolissaan,” hän vielä vakuuttaa sähköpostiviestissään.

Tommisen mukaan vika on saatu vahvistettua tekniseksi viaksi eikä kyse ole ulkopuolisen tahon aiheuttamasta palvelunestohyökkäyksestä.

Nordean ongelmat alkoivat perjantaina noin kello 11. Epäilyksiä siitä, että Nordeassakin olisi kyse ulkopuolisen tahon aiheuttamasta palvelunestohyökkäyksestä tai muusta ongelmasta synnyttää se, että perjantaina alkoivat palvelunestohyökkäykset Suomen ulkoministeriön ja puolustusministeriön verkkosivuilla. Helsingin Sanomien mukaan niiden ongelmat alkoivat noin kello 11.40.

Lue lisää: Kreml Sky Newsille: Venäjä joutuisi ”tasapainottamaan tilanteen”, jos Suomi ja Ruotsi liittyvät Natoon – Venäjä myöntää merkittävät tappiot Ukrainassa

Vian kestosta ei tietoa

Nordean asiakaspalvelu kertoo Twitterissä kello 22 aikaan, että korjausaikataulusta ei ole edelleenkään tarkempaa tietoa.

Maria Tomminen vahvisti Aamulehdelle aiemmin iltapäivällä, että mobiilimaksusovelluksen Mobile Payn maksut Nordean käyttötileille toimivat normaalisti. ”Jos Mobile Payssa kohdetilinä on Nordean säästämisen tili, teknisiä ongelmia voi esiintyä.”

Kuinka suurta osaa Nordean asiakkaista ongelmat koskevat, ei ole tiedossa, mutta ongelma ei koske kaikkia asiakkaita.

Nordealla on Suomessa noin miljoona aktiivista henkilöasiakasta.

Lue lisää: Supo: Venäjä kohdistaa todennäköisesti toimia Suomea vastaan tulevina kuukausina – odotettavissa kyberiskuja ja informaatiovaikuttamista

Lue lisää: Yhdysvallat: Venäjä käytti Kramatorskin iskussa ballistista ohjusta – Odessa julisti ulkona­liikkumiskiellon ilmaiskujen pelossa

Palveluksenestohyökkäys äskettäin

Nordea tiedotti ongelmasta Twitter-tilillään noin kello 14.

”Osalla asiakkaista ilmenee ongelmia säästötilien tilisiirroissa ja saldotietojen päivittymisessä. Tutkimme ongelman syytä ja korjaamme sen mahdollisimman pikaisesti. Pahoittelemme ongelmasta aiheutuvaa haittaa. Maksukortit toimivat normaalisti.”

Asiakkaille tulee mobiilipankissa virheilmoitus, jossa sanotaan, että osassa säästämisen tilejä on häiriöitä ja että vika pyritään korjaamaan mahdollisimman pian.

Nordeaan kohdistui helmi-maaliskuun vaihteessa kolme päivää kestänyt palvelunestohyökkäys, joka vaihtelevasti rampautti mobiili- ja verkkopankkia.

Lue lisää: Nordea: Verkkopankin ongelmat johtuvat ulkopuolisesta häirinnästä, palveluiden hitaus jatkuu

Lue lisää: Venäläiskone loukkasi Suomen ilmatilaa ja ministeriöiden verkkosivut kaatuivat samana päivänä kuin Zelenskyi puhui eduskunnalle – Ulkoministeri Haavisto: ei ole sattumaa

Tämä on päivittyvä juttu.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut