Selvitys: sekä nopeusrajoitus että promilleraja ylittyvät rajusti monessa kuolonkolarissa - Kotimaa - Aamulehti

Selvitys: sekä nopeusrajoitus että promilleraja ylittyvät rajusti monessa kuolonkolarissa

Selvityksen mukaan nuorilla kuljettajilla esiintyy riskinottoa ja iäkkäillä havaintovirheitä.

Nokian Porintiellä viime vuoden elokuussa tapahtuneen kuolonkolarin onnettomuusauto repeytyi kahtia ulosajon seurauksena. Turmassa kuoli kolme nuorta. Kuljettajaksi epäillyn promillemäärä oli 1,68.

18.11. 12:23

Helsinki

Sekä nopeusrajoitus että promilleraja ylittyvät rajusti monessa kuolonkolarissa, kertoo Onnettomuustietoinstituutti selvityksessään. Nuorilla kuljettajilla turman syynä korostuu Suomessa riskinotto, iäkkäillä taas havaintovirheet.

Onnettomuushetkellä ajettu ylinopeus nousi esille erityisesti nuoremmissa ikäluokissa.

”Tutkituissa onnettomuuksissa korostuvat törkeät ylitykset sekä ylinopeuksissa että rattijuopumuksissa. Neljännes kuljettajista ajoi ylinopeutta vähintään 30 kilometriä tunnissa ja miltei yhtä moni ylitti törkeän rattijuopumuksen eli 1,2 promillen rajan”, kertoo Onnettomuustietoinstituutin liikenneturvallisuustutkija Niina Sihvola tiedotteessa.

Kyydissä olevien matkustajien on todettu kasvattavan nuorten kuljettajien onnettomuusalttiutta sekä yllyttävän heitä riskinottoon. Nuorten kuskien aiheuttamat onnettomuudet lisäksi painottuvat viikonloppuihin.

Nuorimman ikäluokan muita suurempaa henkilövahinkojen määrää selittää muita ikäluokkia suurempi mopo- ja moottoripyöräonnettomuuksien määrä.

”Kaksipyöräisillä liikennevälineillä onnettomuuksista aiheutuu useammin henkilövahinkoja”, Sihvola kertoo.

Iäkäs muita harvemmin rattijuoppo

Yli 64-vuotiaan kuljettajan aiheuttamaa liikenneonnettomuutta puolestaan edeltää useimmiten havaintovirhe. Tällöin kuljettaja ei esimerkiksi havaitse vastapuolta lainkaan tai huomaa tämän liian myöhään onnettomuuden välttämiseksi.

Iäkäs kuolonkolarin aiheuttaja on ratissa muita ikäluokkia harvemmin päihteiden vaikutuksen alaisena tai ajaa ylinopeutta.

Kuolemaan johtaneissa tieturmissa yleisiä ovat kaikilla ikäluokilla kohtaamisonnettomuudet. Alle 65-vuotiaiden kuljettajien aiheuttamissa onnettomuuksissa on runsaasti myös tieltä suistumisia. Yli 64-vuotiailla yleisiä ovat risteävien ajosuuntien onnettomuudet.

Vuosina 2010–2019 liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat tutkivat noin 1 650 kuolemaan johtanutta moottoriajoneuvo-onnettomuutta. Selvityksestä rajattiin pois kuljettajan sairauskohtaukset.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut