Ratayhtiö kelpaa Antti Rinteelle, mutta ei kaikki aiottu raha - Kotimaa - Aamulehti

Antti Rinne tunnin Tampere–Helsinki-radasta: Yhtiömalli kelpaa demareille, mutta ei kaikki aiottu raha

Sdp:n puheenjohtaja Antti Rinne sanoi Aamulehdelle lauantaina, että Suomiradan toteuttaminen on yksi tärkeistä ratasuunnitelmista.

Antti Rinteen hallitus lupasi korottaa pienimpiä eläkkeitä.

30.3.2019 18:19 | Päivitetty 30.3.2019 19:31

Aamulehti

Sdp:n puheenjohtaja Antti Rinne sanoi Aamulehden haastattelussa lauantaina, että hankeyhtiö voi olla hyvinkin järkevä malli toteuttaa Suomirata. Rinne kommentoi vieraillessaan Tampereella lauantaina, että hänen ja puolueen kritiikki Suomiradasta on kohdistunut pelkästään liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) rahoitusmalliin.

Helsinki–Tampere-radan liikennöinnin parantamiseksi on ollut perusteilla Suomirata-yhtiö. Tampereen kaupunginvaltuusto päätti maaliskuussa, että kaupunki lähtisi osakkaaksi ja sijoittaisi alkuvaiheessa neljä miljoonaa euroa niin sanotun tunnin radan yleissuunnitteluun.

Sdp:n tuoreet arviot Bernerin mallista on ymmärretty myös koko suunnitelman torjumiseksi, ja asia on herättänyt paljon keskustelua.

Rinne vastasi ratakysymyksiin Aamulehden haastattelussa, joka tehtiin Keskustorilla pidetyn vaalitilaisuuden jälkeen Kauppakadun varressa sijaitsevassa Sdp:n vaalikahvilassa.

Nyt Rinne kiisti tunnin radan jäihin panemisen.

Antti Rinne

Syntynyt vuonna 1962.

Asuu Mäntsälässä.

Pitkä ura eri ammattiliitoissa.

Sdp:n puheenjohtaja 2014 lähtien.

Kansanedustaja vuodesta 2015 lähtien.

Valtiovarainministerinä Jyrki Kataisen ja Alexander Stubbin hallituksessa.

Mahdollinen pääministeri, jos vaaliennuste suurimman eduskuntapuolueen paikasta toteutuu.

– Mallissa otettaisiin markkinoilta lainaa, jota ei koskaan maksettaisi takaisin. Siitä tulisi rahoittajalle ikään kuin automaatti, jonka kautta yhteiskunta ja veronmaksajat maksaisivat paljon. Sitä me emme halua, Rinne totesi lauantaina.

Rinteen mukaan suunnitelma ei viivästy tämän vuoksi.

– Sdp on sitoutunut viemään hanketta eteenpäin täysimääräisesti. Emme todellakaan halua hidastaa ratahankkeita, Rinne sanoi.

Rinne arvottaa tunnin radan yhdeksi tärkeistä toteutettavista suunnitelmista.

– On ihan selvä asia, että useampiraiteisen pääradan kuntoon laittaminen pitää tehdä mahdollisimman nopeasti.

Suomirata

Pääradan eli Helsinki–Tampere-radan liikennöinnin parantamiseksi perusteilla Suomirata-yhtiö.

Toteuttaminen mahdollistaa noin tunnin junayhteyden Tampereen ja Helsingin välille.

Toisi suoran kaukojunayhteyden pääradalta lentoasemalle.

Hankeyhtiö voi olla Rinteen mielestä hyvinkin järkevä malli toteuttaa ratarakentamisia.

– Meillä on paljon tarpeita, ja rahoitus pitää järjestää niin, että pidetään kiinni EU-sääntöjen määräyksistä, hän totesi.

Rinne etsisi rahoitusta ennakkoluulottomasti.

– Ajattelen yksinkertaisesti, että valtio, kunnat ja esimerkiksi eläkelaitokset lähtisivät mukaan.

Rinteen mukaan kunnat saavat nyt noin 0,2 prosentin marginaalilla lainaa ja valtio vielä alemmalla.

– Tämä on järkevä tapa ottaa lainaa. Suomen valtioon luotetaan velallisena. Meillä ei ole nyt mitään ongelmia rahoituksen suhteen, eikä pitkälle tulevaisuuteen mitään näköalaa sellaisesta.

Valtion kehitysyhtiö Vake voisi olla Rinteen mielestä yksi osaratkaisu. Hän sanoo, että myös valtionomistuksia pitää miettiä.

– Esimerkiksi Solidiumissa on tietty määrä osakkeita, mutta en osaa vielä sanoa näitä tarkemmin.

Miksi kuntien pitää osallistua?

– Myös kunnat ovat hyötyjiä rataverkon rakentamisessa. Visiomme on, että saisimme koko Suomeen raideverkoston, joka mahdollistaisi kasvukeskusten kasvamisen ja niiden elinvoiman leviämisen niiden ympäristöön.

Rinne ei pidä kiinalaista rahoitusta mahdottomana.

– Tosin kyllä kiinalaisetkin haluavat tuoton rahalle. Paras olisi, jos rahoitusratkaisussa olisi valtaosa julkista rahoituselementtiä.

Kolme kysymystä Antti Rinteelle

Miltä kuulostaa sotessa vastuukuntamalli Pirkanmaalle?

– Olemme kannattaneet mallia, jossa kaupungit ja kunnat voivat olla tuottajina, jos järjestäjätaho niin arvioi. Mallimme on ollut hyvin lähellä sitä, mitä Tamperekin on ajanut. Nyt tiedämme tämän vaalikauden jälkeen, miten itsehallintoalue pitää rakentaa perustuslain mukaisesti.

Perussuomalaiset samaan hallitukseen?

– Olen kuunnellut Halla-ahon Jussia 5–6 tentissä ja lukenut hänen kirjoituksiaan. Ihmiskäsityksemme poikkeavat aika paljon. Minulle ihmisarvo on jakamaton riippumatta etnisestä taustasta. Näen, että hallitustyöskentelyssä täytyy myös arvojen pohjalta olla jonkinlainen liima. Sanon, että en voi olla hänen kanssaan samassa hallituksessa, mutta en sano, että puolueet eivät voi olla samassa hallituksessa.

Miten voitte?

– Hyvin, kiitos! Olen jo tottunut vastaamaan tähän kysymykseen. Suurin osa ajasta on mennyt tehohoidosta johtaneeseen lihasvoimakuntoutumiseen, eikä tehohoitoon joutumisen syillä ole tekemistä toipumisen kanssa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos