Mykkänen kritisoi liikenneministeri Marinin puheita ratahankkeista – Marin kirjoittaa halunneensa palauttaa realismia keskusteluun - Kotimaa - Aamulehti

Kai Mykkänen kritisoi liikenneministeri Marinin puheita ratahankkeista: ”Ristiriita lupausten ja tekojen välillä” – Marin kirjoittaa halunneensa palauttaa realismia keskusteluun

Kokoomuksen Kai Mykkänen ja sdp:n liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin ovat lauantaina kommentoineet tulevia ratahankkeita.

Sanna Marin ja Kai Mykkänen ovat kommentoineet ratahankkeita lauantaina.

20.7.2019 18:26 | Päivitetty 20.7.2019 18:28

Kokoomuksen Kai Mykkänen kritisoi liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marinin (sd.) puheita siitä, että nopeisiin ratahankkeisiin on suhtauduttu liian optimisesti. Marin kertoi lauantain Helsingin Sanomissa, että nopeiden junayhteyksien rakentaminen ei ole realismia lähivuosina ja että niiden toteutuksessa on kyse rahasta, ei tahdosta. Marin on kommentoinut asiaa myös aiemmin STT:lle.

Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtajana toimivan Mykkäsen mukaan hallitus ei tähtää sitoviin päätöksiin nopeissa junayhteyksissä.

– Meidät yllätti viesti siitä, että hallitus on luopunut tavoitteesta, että tällä vaalikaudella saataisiin suuria ratahankkeita rakenteille. Vielä lisäbudjettikeskustelussa ääni oli toinen, Mykkänen kertoo Lännen Medialle.

Mykkänen syyttää demareita puheiden ja tekojen ristiriidasta.

– Demarit lupasivat tulevaisuusinvestointeja isolla kädellä, mutta herää kysymys: mitä investoinnit ovat, jos yhtään uutta suurta infrahanketta ei saada liikkeelle? Ristiriita lupausten ja tekojen välillä on suuri, jos muutaman kuukauden ikäinen hallitus jo luovuttaa kaupunkien kehityksen suurhankkeiden suhteen, Mykkänen pohtii.

Marinin mukaan nopeiden junayhteyksien rakentaminen lähivuosina ei ole realismia, sillä on epärealistista, että kaikkiin hankkeisiin tarvittavat rahat voitaisiin ottaa budjetista. Kolme junahanketta, tunnin juna Turkuun ja Tampereelle sekä itärata, maksaisivat kymmenen miljardia euroa. Hankkeiden suunnittelun on arvioitu maksavan 350 miljoonaa.

Valtion omaisuudesta pääomaa

Mykkänen toteaa, että tarvittaessa hankkeet on uskallettava laittaa ajalliseen järjestykseen.

– Valintojen pakoilu ei saa olla syy jättää kaikkea tekemättä, Mykkänen sanoo.

Mykkänen kritisoi hallituksen nykyisiä suunnitelmia käyttää valtion omaisuuden myyntiä juokseviin menoihin. Sen sijaan niitä voitaisiin hänen mielestään käyttää hankeyhtiöiden pääomittamiseen. Ratahankkeet on tarkoitus toteuttaa hankeyhtiöiden kautta.

– Jos poliittista tahtoa on, ratkaisu hankkeisiin on löydettävissä. Kokoomus tulee esittämään oman hankemyönteisen vaihtoehdon syksyn varjobudjetissa. Hallituksella on vielä mahdollisuus arvioida uudelleen kolmen miljardin myyntitulojen käyttö ja tehdä oikeita investointeja tulevaisuuteen, Mykkänen kertoo.

Realismia keskusteluun

Marin kirjoitti Facebook-sivullaan lauantaina, ettei kyse ole poliittisesta tahdosta. Marin kirjoittaa, että hankkeita edistetään, mutta ensin ministerin mielestä on oltava uskottava suunnitelma siitä, miten hankkeet on mahdollista toteuttaa.

–  Tarvitaan pääomaa ja uskottava laskelma tulevasta tulovirrasta, jotta yhtiöiden on mahdollista saada lainaa hankkeiden toteuttamiseen. Tämä on nyt työn alla liikenne- ja viestintäministeriössä. Viimeaikaisilla haastatteluillani olen halunnut palauttaa realismia keskusteluun nopeista raideyhteyksistä ja hankeyhtiöistä, Marin kirjoittaa.

Marin muistuttaa kirjoituksessaan, että ennen kuin EU:lta voi saada suunnittelu- ja toteutusrahoitusta hankkeeseen, koko rahoituksen on oltava varmistettuna.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos