7 erilaista ihmistyyppiä: Mikä liikuntalaji sopii lapsellesi tai itsellesi? - Kotimaa - Aamulehti

7 erilaista ihmistyyppiä: Mikä liikuntalaji sopii lapsellesi tai itsellesi?

Jos tunnet lapsesi liikkujatyypin, sinun on helpompi valita hänelle sopiva harrastus.­

2.1.2017 13:57

Liikuntatieteiden tohtori, erityisasiantuntija Jaana Kari Kajaanin Ammattikorkeakoulun täydennyskoulutuspalvelu Aikopasta erottaa seitsemän erilaista liikkujatyyppiä. Hän on tutkinut liikkujatyyppejä luokanopettaja-aineistosta, mutta tyypit näkyvät hänen mukaansa jo lapsistakin.

Vanhempien on hyvä miettiä, mitä liikkujatyyppiä he itse edustavat.

- Monesti vanhemmat ohjaavat lastaan liikkumaan itseään kiinnostavilla tavoilla, vaikka lapsi voi nauttia ihan eri asioista kuin vanhempansa. Kilpailulliset vanhemmat voivat viedä lapsensa pesäpallotreeneihin ja odottaa, että lapsi kehittyy siellä ja on lopulta paras.

- Elämysliikkuja-lapsi voi tykätä käydä siellä vain, koska siellä on kivoja kavereita, Kari antaa esimerkin lapsen ja vanhemman erilaisista odotuksista.

Aikuinen saattaa turhautua, jos ei saa lastaan innostumaan tietynlaisesta liikkumisesta.

Pahimmillaan tästä voi seurata lapsen ja aikuisen välinen henkinen kädenvääntö, joka murentaa lapsen liikunnallista itsetuntoa ja vähentää liikkumisintoa. Lapsi voi lopulta haluta lopettaa harrastuksen. Tämä ei välttämättä tarkoita, että laji olisi ollut väärä.

- Mikä tahansa liikkujatyyppi voi harrastaa mitä tahansa lajia, kunhan vanhemmat ja valmentaja ottavat huomioon lapsen liikkujatyypin eli persoonallisuuden, Jaana Kari sanoo.

Miten valitsen?

Mistä tietää, mikä harrastus olisi juuri oman lapsen persoonalle hyväksi, Tampereen yliopiston lapsuuden tutkimuksen dosentti, akatemiatutkija Kirsi Pauliina Kallio?

- Tärkeintä on kuunnella lasta ja havainnoida hänen puuhiaan: mikä häntä oikeasti kiinnostaa.

Karin mielestä vanhempien olisi hyvä liikkua lapsen kanssa monipuolisesti yhdessä, jotta vanhemmat näkisivät, millainen liikunta saa lapsen silmät säihkymään.

- Vanhempi näkee aika pian, mistä lapsi tykkää: hiihtokilometrien laskemisesta, pelaamisesta vai vaeltamisesta. Lapselle olisi hyvä tarjota fyysistä ponnistelua vaativia liikuntatilanteita. Lapsen kanssa voi vaeltaa ja opettaa lapsi pyöräilemään tai kävelemään päivittäin kouluun, Jaana Kari sanoo.

Hän kehottaa muistamaan liikunnassa leikillisyyden: kun lapsi vaikka liukuu vedessä, kerro, miten kivalta se näyttää.

Tavoitteena on liikunnallinen elämäntapa.

Monipuolinen liikkuminen lapsena voi auttaa jatkamaan liikuntaa aikuisenakin.

- Tutkimillani opiskelijoilla, joille liikunta oli elämäntapa, oli erittäin monipuolinen liikuntamaailma: oli oman ruumiin liikkeestä nauttimista, kokemuksia liikkumisen flow´sta, voittamisesta, mukavissa liikuntatilanteissa olemisesta, olympialaisten leikkimisestä, luontoliikunnasta, vaeltamisesta, uurastamisesta ja yksin harjoittelemista, Jaana Kari perustelee.

Kehu lasta jo yrittämisestä. Vanhempien olisi hyvä myös ymmärtää, miksi lapsi tykkää olla juuri tietyssä harrastuksessa – ja arvostaa lapsen mielipidettä.

- Oma poikani käy tanssitunnilla vain musiikin takia, Kari on huomannut.

Muutakin kuin omaa tyyppiä

Ei ole tarkoitus, että lapsi harrastaisi vain oman liikkujatyyppinsä mukaisesti. Esimerkiksi kilpailijatyypin olisi hyvä oppia arvostamaan myös hyötyliikuntaa ja leikkejä, joissa ei voi mitata tuloksia tai palkita, Jaana Kari sanoo.

Elämysliikkujalle puolestaan olisi hyvä luoda liikuntarutiineja, jottei mukavuudenhalu estäisi säännöllistä liikkumista. Voitte esimerkiksi pyöräillä koulumatkat. Säännölliseen liikuntaan oppinut lapsi lähtee ehkä aikuisenakin liikkumaan, vaikka olisi paljon muutakin menoa.

- Jos kuulut itse liikunnan kolhimiin, älä anna lapsellesi perinnöksi uskomusta siitä, että ”meidän perheessämme ei olla kovin liikunnallisia”. Voitte vaikka aloittaa ohjatun liikuntaharrastuksen lapsen kanssa yhdessä, Kari ehdottaa.

Eri liikkujarooleja on hyvä kokeilla – myös sitä, että lapsi saa olla liikunnan tuottajana.

- Lapsi voi näyttää mallia aikuiselle, miten jokin liike tehdään, Jaana Kari vinkkaa.

Vanhemman on Karin mielestä myös hyvä muistaa, että lapsesi voi olla taitava ja hyväkuntoinen liikkuja, vaikkei hän koskaan todistaisi sitä kilpaurheilussa.

Mitä suositellaan ujolle?

Millainen harrastus sopisi ujolle lapselle?

- Kokeilkaa yksilölajeja, joissa ei ole kovin isot ympyrät. Ujo lapsi on tarkkailija, jonka pitää saada tuntea ympäristönsä turvalliseksi. Palloilutreeneissä voi olla hänelle liikaa häslinkiä.

- Kokeilkaa lajia, jossa kehittyy ja oppii nopeasti, kuten yleisurheilua tai uintia. Tulokset rohkaisevat.

Kari sanoo, että arka lapsi saa lisää rohkeutta, kun saa tehdä sellaista, jossa kokee onnistuvansa.

Ujolle voivat Karin mielestä sopia myös kamppailulajit, joiden harjoitukset ovat melko rauhallisia ja jäsenneltyjä. Voitte myös valita lajin, jota lapsi voi harrastaa yhdessä ystävänsä tai vanhempansa kanssa.

Kirsi Pauliina Kallio suosittelee aroille ja kaikille muillekin lapsille harrastusta, jossa lapsi kokee onnistuvansa.

Entä levottomalle tai riehakkaalle?

Mikä harrastus auttaisi levotonta lasta keskittymään?

- Ehkä harrastus, jossa ei ole miljoona vaihtoehtoa tarjolla yhtä aikaa. Tärkeintä on kuitenkin asenne: keskitytään yhteen asiaan kerrallaan, sanoo Kallio.

Missä harrastuksessa fyysisesti riehakas lapsi saisi purettua energiaansa?

- Sellaisessa, mitä lapsi mielellään tekee, Kallio sanoo. Kari suosittelee lajia, jossa saa liikkua paljon.

- Esimerkiksi yksilölajeissa saa liikkua niin paljon kuin jaksaa, Kari sanoo.

Sosiaaliselle lapselle Kari suosittelisi joukkuepelejä, kuten palloilulajeja. Niissä oppii myös vuoron odottamista.

1. Kilpailija

Motivoituu liikkumaan, jos saa kilpailla, tietää menestyvänsä tai saavansa liikkumisestaan palkinnon. Voi myös kilpailla itseään vastaan.

2. Elämysliikkuja

Liikkuu kokeakseen. Voi nauttia esimerkiksi liikunnan sosiaalisuudesta, esteettisistä elämyksistä sekä itsensä toteuttamisesta.

3. Uurastaja

Mielellään laskee, suorittaa ja mittaa liikkumistaan. Haluaa tehdä kunnolla.

4. Liikunnan tuottaja

Mielellään ohjaa liikuntaa, neuvoo ja ohjaa ryhmässä muita.

5. Liikunnan kolhima

Ei usko olevansa kovin liikunnallinen. Liikunta on aiheuttanut hänelle huonommuuden kokemuksia. Tarvitsee hyvää ohjausta ja kannustusta, jotta uskaltautuu liikkumaan.

6. Terveyden korostaja

Liikkuu, koska ajattelee laskevansa sillä vaikkapa verenpainetta, tukevansa sillä jaksamistaan tai oppimistaan.

7. Liikunnan suurkuluttaja

Aina valmiina tarttumaan palloon eli tykkää liikuntahaasteista. Innostuu kaikenlaisesta liikunnasta ja liikkuu elämäntilanteesta riippumatta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?