Tämä palvelu aavisti Trumpin nousun – nyt näytämme, kuka Tampereen kuntavaaliehdokkaista pärjää somessa - Kotimaa - Aamulehti

Tämä palvelu aavisti Trumpin nousun – nyt näytämme, kuka Tampereen kuntavaaliehdokkaista pärjää somessa

Sami Kuusela uskoo, että Underhood-palvelu voi ennustaa vaalimenestyjiä.­

17.2.2017 13:45

Harva toimittaja olisi vielä viime syksynä pannut päätään pantiksi Donald Trumpin vaalivoiton puolesta. Lukuisat kannatusmittaukset ennustivat hänen todennäköisesti häviävän Hillary Clintonille.

Suomalainen startup-yritys Underhood kuitenkin arvioi, että hurjapuheinen miljardööri saattaisi voittaa vaalit. Trump oli poikkeuksellisen kuuma nimi Underhoodin palvelussa, joka mittasi pääasiassa yritysten mainetta sosiaalisessa mediassa. Ja niinhän siinä kävi, että Trump valittiin Yhdysvaltain presidentiksi.

Nyt Aamulehti ja Underhood aikovat ennustaa tamperelaisten kuntavaaliehdokkaiden menestystä kevään kuntavaaleissa saman palvelun avulla.

Underhoodin palvelu analysoi, miten ehdokkaat pärjäävät sosiaalisessa mediassa. Palvelun pohjalta tehty Aamulehden internetmainemittari panee ehdokkaat järjestykseen. Erityisen hyvin mainemittarissa pärjäävät ehdokkaat, jotka tuottavat ja jakavat aktiivisesti yleisöä puhuttelevia sisältöjä. Tärkeää on vuorovaikutteisuus eli kommentteihin vastaaminen ja ”saman kielen” puhuminen yleisön kanssa. Näkyvyys ja ison yleisön tavoittaminen ovat myös tärkeitä.

Välillä mopo keulii

Alun perin Underhood perustettiin yrityksiä varten. Underhoodin palvelun avulla yritykset pystyivät mittaamaan omaa mainettaan sosiaalisessa mediassa. Yritys pystyi tarkastelemaan yleisösuhdettaan ja arvioimaan, millaisia reaktioita se saa aikaan asiakkaissaan omalla Facebook-sivullaan.

Trumpin menestys Underhoodissa oli ensimmäinen merkki palvelun monikäyttöisyydestä. Myöhemmin Underhood on ennustanut oikein myös esimerkiksi Itävallan presidentinvaalin tuloksen. Vaalissa olivat vastakkain vihreä ehdokas Alexander van der Bellen ja äärioikeistolainen Norbert Hofer. Monet gallupit povasivat menestystä oikeistopopulistille.

- Meidän mittareista nähtiin, että vihreällä ehdokkaalla on kovempi meininki ja parempi kontakti yleisöön, kertoo Underhoodin perustajiin kuuluva Sami Kuusela.

Myös Ranskan sosialistien esivaalissa Underhood osui oikeaan ennustaessaan Benoit Hamonin voiton.

Aina ei kuitenkaan voi voittaa.

- Minulla alkoi mopo keulia. Tein ennustuksen Italian vaaleista. Ennustin sen ihan pieleen, koska en edes ymmärtänyt kunnolla, mistä siellä äänestettiin.

Kuusela suhtautui vaaleihin henkilövaalina. Todellisuudessa kyse oli kansanäänestyksestä, jossa päätettiin perustuslain uudistuksesta, jota sittemmin eronnut pääministeri Matteo Renzi yritti viedä läpi.

X-Factor toi julkisuutta

Marraskuussa Underhood sai paljon julkisuutta. Kuuselalta kysyttiin, kuka voittaa Britannian X-Factor-kilpailussa, jossa myös suomalainen Saara Aalto oli mukana. Kuusela päätti tarkastella, millainen maine viidellä X-Factor-kisaajilla Underhoodin mukaan on.

- Ennustukseni meni täysin oikein. Siitä tehtiin parin viikon aikana kymmeniä juttuja eri medioihin, myös Aamulehteen. Silloin tajusimme, ettei kyseessä ole vain yritystyökalu, Kuusela sanoo.

Kaikki ei kuitenkaan mennyt kuin unessa. X-Factorin finaalissa olivat vastakkain enää Aalto ja Matt Terry. Underhoodin live-vertailun perusteella Aalto oli pienellä erolla niskan päällä, vaikka lopulta hän hävisi. Ongelma oli, että Underhood mittasi globaalia some-pöhinää kaksikon ympärillä, vaikka voittajan äänestäminen oli mahdollista vain Briteissä.

Myös Underhoodin Talent-kilpailua koskenut ennustus meni pieleen.

- Vain ennustuksia julkistamalla oppii ja saa dataa, jonka avulla voi säätää palvelua tarkemmaksi, Kuusela sanoo.

Nyt kokeillaan

Kokemustensa perusteella Kuusela kertoo ymmärtäneensä, että Underhood kykenee mittaamaan kansanjoukkojen innostusta. Underhood ei anna sataprosenttisen varmaa vaalitulosta, mutta arvaus on varsin valistunut.

Kunnallisvaaliehdokkaiden menestyksen ennustamisessa Underhoodia ei luonnollisesti ole vielä kokeiltu. Vielä ei voida olla varmoja, näkyykö menestys sosiaalisessa mediassa myös ehdokkaan äänimäärässä.

Tampereella etenkin tunnetut ehdokkaat voivat pärjätä, vaikka eivät menestyisi somessa. Lisäksi jotkut tekevät äänestyspäätöksensä vaalikoneen perusteella. Mainemittari ei myöskään huomioi ehdokkaan henkilökohtaisen profiilin aktiivisuutta. Lisäksi esimerkiksi Aamulehti mainosverkostoineen tavoittaa Tampereen seudulla viikossa noin 91 prosenttia kuluttajista, Facebook vain noin 60.

Tampereen kuntavaalien mainemittari

Pisteet perustuvat suosioon ja maineeseen internetissä: Arvosanaan vaikuttavat sosiaalisen median reaktiot, seuraajamäärät ja sanavalinnat. Enimmäispistemäärä on 10. Arvosana tarkastetaan päivittäin. Tarkemman analyysin saat klikkaamalla ehdokkaan nimeä. Arvosanan laskee suomalainen mainepalvelu Underhood. Pisteytys: 0–2,9: huono. 3,0–4,9: kohtuullinen. 5,0–7,9: hyvä. 8,0–10,0: erinomainen.

Underhood-palvelu analysoi yritysten, poliitikkojen tai esimerkiksi artistien mainetta ja menestystä sosiaalisessa mediassa.

Underhoodin perustivat Sami Kuusela, Antti Ketola ja Kai Hannonen. Underhoodin tiimiin kuuluvat myös Hennileena Calonius ja Camilla Magnusson.

Underhoodin taustalla on sarjayrittäjä Sami Kuuselan ja yhtiön toimitusjohtaja Antti Ketolan perustama Hupparihörhö Oy.

Hupparihörhö on startup-konsulttiyritys, joka yhdistää perinteistä liike-elämää ja startup-yrityksiä.

Vuonna 2015 Hupparihörhö Oy:n liikevaihto oli 86 000 euroa ja liiketulos tappiolla 29 000 euroa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?