Uusi laki puuttuu kaistanvaihtoon: ”Tampereella tehdään yhä kiusaa – etenkin mopoautot kohteena” - Kotimaa - Aamulehti

Uusi laki puuttuu kaistanvaihtoon: ”Tampereella tehdään yhä kiusaa – etenkin mopoautot kohteena”

Seppäsen mukaan myös vuorokaudenaika vaikuttaa ajokokemukseen. Ruuhka-aikoina kaistanvaihtaminen voi tuntua hankalammalta.

15.3.2017 15:16

Kaistanvaihto!

Myyttinen kaistanvaihto kertoo kansakunnan tilasta tai vähintäänkin kaupungin atmosfääristä. Annetaanko tilaa, näytetäänkö vilkkua, runnotaanko väkisin, estetäänkö raivokkaasti.

Muuallahan se tietysti sujuu loistavasti, paitsi Tampereella. Tai Turussa. Tai Nokialla. Tai...

Mikä siinä kaistanvaihdossa on niin vaikeata, liikenneopettaja Antti Seppänen Epic Tampereesta?

- Oletko ajanut autoa Tampereella, heittää Antti Seppänen vastakysymyksen.

Kyllä.

- Sitten tiedät, että kyllä täällä vähän on sellainen mentaliteetti, että mun eteen ette tule, minä ajan tässä. Kulttuuri tosin on muuttumassa.

Kaistanvaihtaminen on periaatteessa hyvin yksinkertaista. Hyvissä ajoin vilkutetaan suuntaan, minne ajoneuvoa on siirtämässä. Sitten katsotaan sivupeileistä ja päätäkin käännellään sopivan välin etsimiseksi. Ja ei kun vaihtamaan!

- Kaistanvaihto on yhteispeliä. Myös muiden autojen on annettava tilaa, jotta se sujuu. Esimerkiksi Helsingissä on totuttu suurempiin ajoneuvomääriin, ja vaihtaminen on helpompaa, Seppänen arvelee.

Seppäsen mukaan myös vuorokaudenaika vaikuttaa ajokokemukseen. Ruuhka-aikoina kaistanvaihtaminen voi tuntua hankalammalta.

Uusi lakiluonnos

Uuden tieliikennelain luonnoksessa, tarkalleen 35. pykälässä kiinnitetään huomio kaistanvaihtoon. Siinä sanotaan näin:

”Jos toinen ajoneuvo osoittaa suuntamerkillä aikovansa vaihtaa kaistaa, nopeutta lisäämällä tai muulla tavalla ei saa vaikeuttaa kaistanvaihtoa.”

Mitä mieltä, liikenneopettaja Mats Rajalakso Hämeen autokoulusta?

- Periaate nykyisessä laissakin on, että kiusaa ei saa tehdä. 1990-luvulla ajaminen Tampereella saattoi olla paljon hankalampaa. Kun liikennemäärät lisääntyvät, on pakko olla joustavampi.

Usein esitetään sellainen näkemys, että kaistanvaihtaminen on vaikeata vain tai etenkin Tampereella.

Aamulehden haastattelemat liikenneopettajat allekirjoittavat näkemyksen varovaisesti. Jussi Patomäki Pirkan autokoulu Pirkasta edustaa päinvastaista näkemystä.

- Olen ajanut ympäri Eurooppaa, 33 maassa. Ihmiset ovat samanlaisia kaikkialla. Kun lukee Turun Sanomia, saa käsityksen, että kaistanvaihtaminen olisi vaikeata juuri Turussa, ja helppoa muualla. Totuus on, että kaistanvaihtaminen ei ole vaikeata. Kun vilkun laittaa päälle, pitää havainnoida huolellisesti ja sitten vaihtaa, Patomäki sanoo.

Miksi osalla ihmisistä sitten on tällainen käsitys?

- En tiedä, kun ongelmia ei ole ollut. Tärkeää kuitenkin on, että kaistanvaihtaja itse ilmoittaa vaihtohaluistaan. Joskus näkee liikenteessä autoja, jotka hidastavat vauhtia ja pää pyörii kovasti. Mutta kun vilkku ei ole päällä, niin vaikeahan on tietää, mitä siinä katsellaan, Patomäki huomauttaa.

Yksi ihmisryhmä kuitenkin on, joita liikenteessä kiusataan kaistanvaihdolla ja muutenkin. Nimittäin nuoret ihmiset, jotka ajavat mopoautoilla.

Hämeen autokoulussa opettava Mats Rajalakso on kuullut useilta nuorilta opetettaviltaan, miten törkeästi heitä liikenteessä on kohdeltu silloin, kun ovat alkaneet ajaa mopolla.

- Aikuisilla alkaa jostain syystä otsasuoni pullottaa kun, mopoauto tulee näkypiiriin. Silloin tehdään vaarallisia ohituksia, kyykytetään.

Miksi näin tapahtuu?

- Jotkut aikuiset näkevät mopoautot esteenä ja hidasteena. Nuorten osaaminen voi olla vielä horjuvaa, ja aikuiset tulevat kolmion takaa tai stop-merkin takaa röyhkeästi eteen. Heitä ei kunnioiteta, Rajalakso huomauttaa.

Ehkä uusi tieliikennelaki tulee avuksi juuri mopoautoilijoille.

Uuden tieliikennelain luonnos on lausuntokierroksella.

Nykyinen laki:

Kuljettaja saa lähteä liikkeelle tien reunasta, vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa vain, milloin se voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä.

Uusi lakiluonnos:

Ajoneuvo saa lähteä liikkeelle tien reunasta, vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtyä sivusuunnassa vain, jos se ei vaaranna turvallisuutta eikä haittaa tarpeettomasti muuta liikennettä.

Jos toinen ajoneuvo osoittaa suuntamerkkiä aikovansa vaihtaa kaistaa, nopeutta lisäämällä tai muulla tavalla ei saa vaikeuttaa kaistanvaihtoa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut